شناسهٔ خبر: 71203501 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آموزش و پرورش برای دولت چهاردهم و رییس جمهور مسئله‌ای جدی است

تهران - ایرنا - بیش از ۱۰ سال است که تنها کلیدواژه پرتکرار روسای جمهور و وزرای آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و این سند مهم در صدر برنامه‌های راهبردی وزرا و حتی نامزدهای ریاست جمهوری قرار داشته و مجلس نیز غالباً وزرا را بر اساس آن ارزیابی کرده است.

صاحب‌خبر -

با آغاز به کار دولت چهاردهم و طرح شعار وفاق ملی، رییس جمهور «آموزش، سلامت و معیشت» را به عنوان برنامه‌های اولویت دار خود اعلام کرد و در گام نخست موضوع آموزش را با عنوان محوری توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم و نیز کیفیت بخشی در حوزه آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داد و در فاصله حدود ۶ ماه از فعالیت دولت قریب به ۲۰ جلسه تخصصی با حضور کارشناسان و متولیان امر تشکیل و این موضوع مهم را به صورت جدی پیگیری شده است.

رئیس جمهور در این جلسات حل مشکل فضاهای آموزشی به کمک مردم، نهادها و سازمان‌ها را در دستور کار قرار داد و در خصوص کیفیت آموزشی بر آموزش‌های تعاملی با استفاده از فناوری‌های نوین تاکید کرد، نوع پیگیری رئیس جمهور و به راحتی قانع نشدن از طریق گزارشات و برنامه ها، نشان داد موضوع آموزش و پرورش برای رییس دولت چهاردهم مسئله‌ای جدی است .

مسعود پزشکیان در جلسات تخصصی با بیان اینکه عمیقاً معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد، تصریح کرد: «متأسفانه آموزش و پرورش تا کنون آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تأمین نیازمندی‌ها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتاً متوجه بخش سخت‌افزاری بوده و بخش نرم‌افزاری، نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.»

رییس جمهور گام اول در جبران این غفلت را اصلاح و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی کشور به خصوص در روش‌های آموزشی می داند و مسئله کمبود مدارس را با هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و اصلاح روابط بین‌بخشی در بخش‌های دولتی و حاکمیتی قابل حل، ولی مسئله اصلی از نظر رییس جمهور اصلاح و ارتقای روش‌های تعلیم و تربیت است.

در سند تحول بنیادین عدالت، اصلاح زیرساخت‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین، بازنگری در ساخت فضاها و مسایل متنوع دیگری که این روزها بارها توسط رییس دولت چهاردهم یادآوری می شود با استفاده از ارکان سهیم و موثر در روند تربیت یعنی مردم ،حاکمیت و سازمان های غیر دولتی مورد توجه قرار گرفته است.

کافی است کمی زوایه دید خود را تغییر دهیم، پزشکیان از سند تحول هیچ نمی گوید ولی همه آنچه در کلام و عمل نشان داده است عمق این سند مهم و راهبردی است.

رییس جمهور در جلسات و سفرهای استانی نشان داد فقط سخن نمی‌گوید بلکه برای ساری شدن نگاه خود وارد میدان هم می شود و لازم باشد بیل هم به دست می گیرد.

این سخن رییس جمهور را با دقت بیشتر ملاحظه کنید: «صرف ایستادن معلم پای تخته و درس دادن به دانش‌آموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با به کارگیری روش‌هایی که دانش‌آموزان را در فرآیند فراگیری دخیل می‌کند، علاوه بر آموزش دانش، مهارت‌های کارگروهی، احساس مسئولیت و حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیت‌های گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزش‌ها را نیز به دانش‌آموزان یاد داد.»
سند تحول چه چیزی غیر از نگاه عمیق فوق است ؟!

اینکه رئیس جمهور می گوید امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش می‌دهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقه‌ای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد، چیزی غیر از خلع تربیت تمام ساحتی است ؟!

تربیت دانش آموز با اراده ، جستجوگر و نقاد ، پژوهشگر، آموزش در عمل نه در تئوری، توجه به کار تیمی، توجه به مدارس دولتی ، عدالت ، توجه به فناوری های نو، هوش مصنوعی و ده ها کلید واژه آشنای دیگر در لابلای گفتمان رییس جمهور نوید جاری شدن روح سند تحول در نظام آموزشی کشور می دهد و می توان امیدوار بود که ریل نظام تعلیم و تربیت در مسیر تربیت دانش آموز مورد انتظار سند تحول پیش برود، هرچند در این مسیر همراهی همه ارکان و اضلاع سهیم و موثر لازم است.


*مدرس سند تحول