به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سیدابوالفضل موسویپور چند روز پیش گفته که دورگردهای ایجاد شده در بزرگراههای فعلی تهران استاندارد نیست و تنها بریدگیهایی اطلاق میشوند که سبب افزایش تصادفات شدهاند و باید حذف شوند که با جایگزینی دوربرگردانها با تقاطعهای غیرهمسطح، میتوان نه تنها به ایمنی بیشتر معابر کمک کرد، بلکه جریان ترافیک را نیز بهتر مدیریت کرد.
این مقام پلیس راهور تهران بزرگ بر این باور است که با جایگزینی دوربرگردانها با تقاطعهای غیرهمسطح مشکلات تصادفات و ترافیک پایتخت را میتوان رفع کرد.
در حالی پلیس راهور پایتخت تصمیمات جدیدی برای حذف دوربرگردان ها یا دورگردهای همسطح اتخاذ کرده و قرار است بزودی آن را به اجرا درآورد که در دورههای گذشته مدیریت شهری (البته با توافق و هماهنگی پلیس راهور) با صرف هزینههای هنگفت میلیاردی و تبلیغات پر سر و صدا؛ اقدام به ایجاد این دوربرگردانها (همسطح و غیرهمسطح) در نقاط مختلف معابر شهری و بزرگراههای تهران کردند.
حال آنکه با گذشت حدود ۲ دهه و پشت سر گذاردن آزمون و خطایی بس طولانی و هدر رفت سرمایههای عظیم؛ اینک متولیان امر ترافیک و نیز مسوولان شهری به این نتیجه رسیدهاند که بخشی از این دوربرگردانها (همسطح) باید در سطح معابر حذف شوند! هر چند این نخستین باری نیست که پلیس راهور تهران بزرگ نسبت حذف دوربرگردانها هشدار میدهد.
نتیجه بررسی کارشناسان شهری نشان میدهد که سالهاست دوربرگردانها در تهران به چالشهای ترافیکی بزرگ تبدیل شدهاند که علاوه بر افزودن به آمار تصادفات وضعیت ترافیک را نیز بغرنجتر کردهاند.
حال این سوالات مطرح است که براستی برای حذف این دورگردها در معابر تهران به چه میزان هزینه نیاز است و اینکه چه کسانی پاسخگوی هزینههای میلیاردی به هدر رفته برای ساخت آنها باید باشند؟ آیا حذف این سازهها ضروری است؟ آیا نمیتوان این بودجه را صرف تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی و برقیسازی خودروها کرد؟
شاید باید گفت سالها پیش معماران شهری دوربرگردانها را در تهران با این امید ساختند تا بتوانند معضل ترافیک را حل کنند، ایدهای که در دهه ۷۰ به نظر نویدبخش میرسید و کسی فکر نمیکرد این ایده که زمانی خوش درخشیده بود اینک به چالشی عمیق تبدیل شود!
مدافعان دیروز این ایده بزرگ شهری به مخالفان سرسخت امروزی آن تبدیل شده و بدنبال راهی برای رهایی از آن میگردند.
کارشناسان شهری میگویند: ساخت دوربرگردانها در پایتخت و بدنبال آن توسعه و گسترش آن در معابر بدلیل عدم توجه کافی به طراحی اصولی این سازهها و نیازهای واقعی شهر به عامل جدیدی برای تصادفات و خطرات رانندگی تبدیل شده است.
دهه ۸۰ اوج ساخت دوربرگردانها در تهران
با نیم نگاهی به گذشته در مییابیم اوج ساخت و ایجاد دوربرگردانها در تهران به دهه ۸۰ باز میگردد، در آن زمان زنده یاد حمید بهبهانی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار وقت تهران (زمانی که قالیباف شهردار بود) و مصرانه تلاش کرد تا ساخت دوربرگردانها در پایتخت گسترش یابد.
وی که از پیشکسوتان و مدرسان حوزه ترافیک در چند دانشگاه بنام کشور بود اعتقاد داشت این تغییرات هندسی یعنی ساخت دوربرگردانها در بزرگراهها میتواند سرعت تردد را افزایش دهد؛ اما به مرور زمان ثابت شد که این اصلاحات بجای حل مشکل ترافیک، تنها آن را پیچیدهتر کرده است.
چند سال بعد با افزایش حجم تصادفات و پیچیدهتر شدن اوضاع ترافیک در پایتخت، متولیان تصمیم جدیدی گرفتند و قرار شد برخی از دوربرگردانها در بزرگراهها حذف شوند.
در این مدت، برخی تقاطعهای غیرهمسطح مانند پلها و زیرگذرها بجای دوربرگردانها حذف شدند اما این تغییرات هم نتواست راهگشا باشد و بهبودی در ترافیک شهری حاصل نشد! یعنی گاهی اوقات حتی حذف یک دوربرگردان به معنای ایجاد ازدحام بیشتر در مسیرهای فرعی بود و برای رانندگان، وضعیتی پیچیدهتر از قبل بوجود میآورد.
با تفاسیر مطروحه پُر واضح است که نه تنها حل مشکلات ترافیکی ساده نیست بلکه هر تغییر کوچک، نیاز به بررسی و تحلیل دقیقتری دارد تا ترافیک پایتخت روانتر شود.
پلیس و نگرانیهای ترافیکی؛ صدای هشدار از دل بزرگراهها
اما سوالی که مطرح است این است چرا این دوربرگردانها، با وجود سالها تغییر و اصلاح، به مشکل اصلی ترافیکی تهران تبدیل شده است؟ چرا در حالی که شهر تهران بهطور مداوم با بحران ترافیک دست و پنجه نرم میکند، تصمیمات پراکنده و مقطعی بهجای راهکارهای بلندمدت، به معضل پیچیدهتری تبدیل میشود؟
یک کارشناس ارشد تصادفات و ترافیک درباره ایجاد دوربرگردانها در تهران هم گفت: دوربرگردانها در دورهای از مدیریت شهری به اصرار معاون ترافیک وقت شهردار تهران بدون پشتوانه علمی و نیز در نظرداشت نظرات کارشناسی مهندسان شهرسازی با اصرار همان مقام مسوول شهری بصورت ضرب العجل احداث شدند.
فریگرد رزمآزما در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: معتقدم احداث این دوربرگردانها در پایتخت در تمام این سالها، نه تنها مشکل ترافیک را حل نکرده بلکه بر حجم مشکلات آن نیز افزوده است. دوربرگردانها باید حتما به صورت غیرهمسطح ساخته شود و ساخت دوربرگردانهای همسطح در معابر در هیچ شرایطی توجیه علمی ندارد.
وی با اشاره به ساخت دوربرگردانهای غیراصولی هم اظهار کرد: در بسیاری از موارد در ساخت این دوربرگردانها، اصول صحیح معماری شهری رعایت نشده و از این روش و شیوه فعلی در دیگر شهرها هم الگو گرفته شده است.
رزم آزما گفت: در بسیاری از شهرهای کشور، دوربرگردانهایی مشاهده میشود که از سبک و شیوه ساخت تهران الگو گرفتهاند. البته نظر پلیس راهور پایتخت در حذف دور برگردانهای همسطح قابل تقدیر است.
به نظر میرسد برای حل این چرخه ادامهدار حذف دوربرگردانها نیاز به یک دیدگاه و اقدامات بلندمدت است علاوه بر این، مدیریت شهری باید از تصمیمات سریع و کوتاهمدت گذر کند و بجای آن، برنامهریزی دقیقتری برای اصلاح ترافیک و حملونقل شهری را در برنامههای خود جایگزین کند. با توجه به رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهر تهران، بهتر است بجای تصمیمات مقطعی، به راهحلهای اصولیتر و جامعتر اندیشید، راهکارهایی که نه تنها مشکلات فعلی ترافیک را حل کنند، بلکه بتوانند آیندهای روشنتر برای تهران بسازند.