شناسهٔ خبر: 71197472 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در خانه چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر؛

نشست خبری فیلم «زیبا صدایم کن» برگزار شد/ اقتباسی آزاد با شخصیت‌های امروزی

آرش صادق‌بیگی نویسنده فیلم «زیبا صدایم کن»، توضیح داد: فیلم اقتباسی آزاد از کتاب بود و لازم بود که نوجوانی جدیدتر در فیلم داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست خبری فیلم «زیبا صدایم کن» ساخته رسول صدرعاملی با حضور عوامل برنامه و اصحاب رسانه در کاخ جشنواره برگزار شد.

صدرعاملی تصریح کرد: برای این کار از فرهاد حسن زاده، نویسنده کتاب، اجازه گرفتم. او بزرگوارانه موافقت کرد و گفت: هرکاری که دوست داری، انجام بده. ما حدود ۳ تا ۴ سال به دنبال نگارش فیلمنامه‌ای بودیم که بتواند دیده شود. متأسفانه، در اوایل کار، کسی که فیلمنامه را شروع کرده بود، دچار کرونا شد و کار به نتیجه نرسید.

وی توضیح داد: در نهایت، اصغر عبداللهی، آرش صادقی و میلاد محمدرضا که سال‌هاست با هم کار می‌کنیم، فیلمنامه را نوشتند. این سه نفر دغدغه زیادی برای این قصه داشتند و تمام تلاششان را کردند که فیلمنامه‌ای متفاوت و قوی شکل بگیرد. این روند بیش از یک سال طول کشید.

کارگردان این فیلم بیان کرد: بعد از تکمیل فیلم‌نامه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از پروژه حمایت کرد. پسری جوان که مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفت، به من اعتماد کرد و ما را در مسیر ساخت فیلم نگه داشت. سپس بنیاد سینمایی فارابی هم به پروژه اضافه شد، چراکه به هر حال این فیلم هزینه‌بر بود.

سید مازیار هاشمی تأکید کرد: از همان ابتدا، انگیزه من از تهیه این فیلم تنها ساخت اثری ارزشمند بود. من و رسول صدرعاملی دوستی قدیمی داریم و این همکاری برای هر دو ما مهم بود. احترام زیادی برای بزرگان سینمای ایران قائلم و ساخت این فیلم را ادای دینی به دوستان قدیمی‌ام می‌دانم. خوشحالم که اراده‌ی جمعی کانون، تیم تولید و همه همکاران باعث شد این اثر به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله برای من این بود که سینمای کودک و نوجوان دوباره احیا شود، فیلم روی پرده برود و مورد توجه مردم قرار بگیرد. بیش از ۵۰ سال از فعالیت این سینما گذشته و امیدوارم که توانسته باشیم این خاطرات را زنده کنیم.

رسول صدرعاملی افزود: همان‌طور که آقای علامتی اشاره کردند، هدف ما این بود که مردم فیلم را از خودشان بدانند، نه اینکه حس کنند یک اثر سفارشی است. تمام تلاش ما این بود که فیلمی صادقانه ساخته شود و مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

وی ضمن قدردانی اظهار داشت: از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که حمایت اصلی را انجام دادند، بی‌نهایت سپاسگزارم. همچنین، از تیم نویسندگان، آرش صادقی و همه اعضای گروه ۱۰۰ نفره‌ای که با عشق و علاقه به سینما در این پروژه همکاری کردند، تشکر می‌کنم.

صدرعاملی در پاسخ به سؤال درباره همکاری با فرهاد حسن‌زاده نویسنده کتاب، اظهار داشت: فرهاد حسن‌زاده فقط رمان را در اختیار ما گذاشت و دخالتی در روند نوشتن فیلمنامه نداشت.

او درباره قصه و تفاوت آن توضیح داد: تفاوت اصلی این فیلمنامه در این بود که ما قصه‌ای درباره خانواده‌ای نوشتیم که اعضای آن از هم جدا شده بودند و هیچ خبری از یکدیگر نداشتند. قرار بود که داستان به سمتی برود که در نهایت، دوباره کانون خانواده شکل بگیرد.

وی افزود: اگر در قصه ایراداتی به وجود می‌آمد، ممکن بود تأثیرگذاری خود را از دست بدهد، اما تلاش کردیم که این اتفاق نیفتد.

وی در پایان تأکید کرد: در نهایت، تمام تلاش ما این بود که اثری صادقانه و تأثیرگذار بسازیم که بتواند احساسات مخاطب را درگیر کند.

رسول صدرعاملی کارگردان اثر درباره نحوه تولد این فیلم گفت: ۵ سال پیش کتاب «زیبا صدایم کن» را از کانون پرورش فکری تحویل گرفته و افراد بسیاری روی فیلمنامه کار کردند حتی مرحوم کامبوزیا پرتویی هم روی آن کار کرد اما درگیر کرونا شد و از دنیا رفت. در نهایت فیلمنامه این کار متولد شد. برای من مهم بود که دوباره مرغک کانون پرورش فکری روی پرده بدرخشد.

آرش صادق‌بیگی نویسنده اثر، توضیح داد: فیلم، اقتباسی آزاد از کتاب بود و لازم بود که نوجوانی جدیدتر در فیلم داشته باشیم.

محمدرضا صدرعاملی نویسنده دیگر، درباره پارادوکس شخصیت خسرو و جامعه پیرامون عنوان کرد: این پارادوکس عمداً ایجاد شد تا فردی را نشان دهیم که آدم خوب داستان است و جامعه پیرامون اوست که دچار تنش شده است.

وی درباره استعدادیابی گفت: بازیگر حرفه‌ای نوجوان نداریم و خود به خود به اقتضای قصه استعدادیابی می‌کنم. ژولیت بازیگر نقش دختر فیلم بسیار باهوش و توانمند است. او دختر کریستف رضایی است و وقتی رفته بودیم لوکیشن ببینیم کریستف رضایی، ژولیت را صدا کرد و من فهمیدم او خود زیباست.

ژولیت رضایی بازیگر نوجوان فیلم گفت: وقتی انتخاب شدم نمی‌دانستم که باید خوشحال باشم یا نگران اما بعد ازاینکه وارد فیلم شدم، خدا را برای این اتفاق شکر می‌کنم.

صدرعاملی درباره دشواری ساخت فیلم در خیابان ولیعصر (عج) گفت: بین مردم عادی کار می‌کردیم و نیتمان این بود که از میدان راه‌آهن تا تجریش را طی کنیم. بسیار کار دشواری از نظر تولید بود اما به خیر گذشت.

تهیه‌کننده هم ادامه داد: تولید هر محصولی در خیابان ولیعصر دشوار است و سختی بسیاری متحمل شدیم.

رسول صدرعاملی درباره سکانس‌های مربوط به گشت ارشاد توضیح داد: نمی‌توان از میدان راه‌آهن تا تجریش را طی کرد و گشت ارشاد ندید، ما در فیلم از کنار آن گذشتیم.

وی افزود: فیلم ممیزی نداشت و کامل اجرا شد و امیدوارم که در اکران هم حذفیات نداشته باشد.

صدرعاملی درباره به تصویر کشیدن خانواده بیان داشت: همیشه سعی داشتم نگاه متفاوتی به خانواده داشته باشم.

وی درخصوص انتخاب امین حیایی ادامه داد: امین حیایی بازیگر توانمندی است و فکر می‌کنم بسیار تواناتر از آن چیزی است که در فیلم دیدید و تلاش می‌کند که آنچه کارگردان می‌خواهد، به تصویر بکشد.

صدرعاملی توضیح داد: دو نسلی که در فیلم می‌بینید؛ به نظر از هم دور هستند اما وقتی عاشقانه‌ای در دل رفاقت تعریف می‌شود، آن دو بهم نزدیک می‌شوند.

برچسب‌ها: