شناسهٔ خبر: 71194846 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش؛

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی معرفی شد

طی آئینی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و استاندار آذربایجان شرقی و سایر مسئولان استانی «اسفندیار صادقی» به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی منصوب شد.

صاحب‌خبر -

سالار قاسمی، معاون وزیر آموزش و پرورش بعد از ظهر سه شنبه، شانزدهم بهمن ماه در آئین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: سیاستگزاران و نخبگان ما باید بدانند آموزش و پرورش، محور و مولد و محرک استعداد و سرمایه در هر کشوری و موتور محرکه توسعه هر کشور است؛ اما هر آموزش و پرورشی نمی‌تواند اندیشه‌پرور، فعال و درون‌زا باشد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره معلم بزرگ انقلاب و شهدای تعلیم و تربیت و ایثارگری معلمان در دوران کرونا گفت: دولت از تبریز و سردار و سالار ملی به وفاق ملی رسید و نگاه ملی، میهنی و اسلامی جلوه‌هایی در استان آذربایجان شرقی هستند که ادامه و امتداد دارند.

وی با بیان اینکه روح حاکم بر آموزش و پرورش، کیفیت کار معلم است، افزود: باغچه‌بان در سال ۱۳۰۳ بدون کمک گرفتن از هیچ تجربه جهانی مدارسی را دایر کرد که هنوز سرآمد هستند و بهمن بیگی در فارس هم همین کار را انجام داد و معلمان همگی اینطور هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز در جامعه، قدرت گفت‌وگو نداریم، درحالی که گفت‌وگو و پرسشگری از ویژگی‌های آموزش و پرورش در هزاره سوم است که می‌تواند تمدن‌ساز و هدایت ساز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و از این رو نیازمند مدیرانی تراز هستیم.

قاسمی بیان کرد: مدیرکل و مسئولان آموزش و پرورش باید به عنوان راهبران آموزش و پروش کشور، قدرت اجماع، قدرت اقناع و اعتمادسازی و ارزش آفرینی داشته باشند و همه را پای کار بیاورند.

وی، ناامیدی اجتماعی و فقر فرهنگی را یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی عنوان نمود و کار تیمی و ایجاد امید، وفاق ملی و وفاداری به آرمان را در این میان موثر دانست.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با وجود فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی نمی‌توان با نسل جدید به زبان قدیمی گفت‌وگو کرد. 

وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌مندی ریاست جمهوری نسبت به آموزش و پرورش، بیان کرد: هیچ رئیس جمهوری به اندازه دکتر پزشکیان پای کار آموزش و پرورش نبوده و ایشان بازدید از مدارس را در راس امور قرار داده و شخصا در جلسات کیفیت بخشی و نهضت عدالت آموزش و شرکت کرده و به بحث کنکور و تاثیر قطعی معدل ورود کرده و این کار ما مسئولان را سخت‌تر می‌کند. 

وی، نسبت به داشتن آموزش و پرورش پویا، متعالی، اندیشه‌ورز، دنبال پرسشگری و تربیت کننده نسلی شجاع برای تعالی کشور ابراز امیدواری کرد و با بیان اینکه آموزش و پرورش جای سرمایه‌گذاری است به ارائه توصیه‌هایی به مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی پرداخت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در خاتمه فراگیرسازی را از جمله اهداف و برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: تمامی تلاش‌ها باید بر این باشد تا این دانش‌آموزان در کنار دیگر دانش‌آموزان تحصیل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی معرفی شد

جمع‌آوری مدارس کانکسی و سنگی اواویت دولت است

استاندار آذربایجان شرقی، عدالت آموزشی و دسترسی برابر مورد تاکید ریاست جمهوری را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمع‌آوری مدارس کانکسی و سنگی الویت دولت است. در استان نیز به اقتضای ماموریت دولت از آموزش و پرورش مطالبه می‌کنیم و باید این اولویت را در استان دنبال کنیم تا هر چه مدرسه سنگی و کانکسی داریم، جمع‌آوری شود و در این رابطه از خیران کمک گرفتیم.

بهرام سرمست، در این آئین، نسبت به اتمام تمامی پروژه‌های مدرسه‌سازی نیازمند اعتبار کم‌تر از ۸۰۰ میلیون تومان تا پایان سال جاری، قول مساعد داد.

وی افزود: به موازات تجربه اجرائی، سال‌ها تجربه تدریس در مقاطع مختلف را داشته‌ام و اکنون به عنوان مدیر ارشد استان، معلم دانشگاه هم هستم و در کسوت معلمی بودن، افتخار بزرگی است.

وی با بیان اینکه اهمیت نظام آموزش و پرورش در هر نظام سیاسی بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: آموزش و پرورش را در بحث توسعه، زیرساخت توسعه عنوان می‌کنند و برای محکم و استوار نگه داشتن سنگ بنای توسعه نیازمند الزامات و معیارها و مولفه‌هایی هستیم که باید برای سیاستگذاران آموزشی چراغ راهنما باشد. 

استاندار آذربایجان شرقی با برشماری برخی مولفه‌های موثر در بهبود کیفیت آموزش، شاخص‌های کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش را اولین شاخص عنوان نمود و افزود: کیفیت نیروی انسانی در امر آموزش و توانمندی معلمان در این امر از اهمیت زیادی برخوردار است و مسائل رفاهی و انگیزشی، کیفیت برنامه درسی و روش‌های تدریس نیز در کیفیت آموزش موثر هستند.

وی خاطرنشان کرد: معلمان باید به علم روز مسلح شده و چند قدم از دانش‌آموزان جلوتر باشند تا شاهد گسست نسلی بین معلمان و دانش‌آموزان نباشیم. معلمان نباید با اطلاعات مخزنی و گنجینه‌ای اطلاعات خود را به حافظه دانش‌آموزان منتقل کنند؛ بلکه باید به سلاح کارآمدی و فناوری‌های جدید مسلح شوند. متاسفانه در برخی موارد، معلمان به عنوان متکلم وحده و بر اساس نظام اقتدارگرایانه و نه مشارکت جویانه عمل می‌کنند و فرصت پرسشگری را به دانش‌آموزان نمی‌دهند.

سرمست افزود: در این میان معلمانی هم مانند سرکار خانم معصومه حمیدی، معلم سرابی داریم که دانش‌آموزان را برای عبور دادن از مسیر رودخانه به آغوش گرفته و زحمت زیادی را متحمل می‌شود و کم‌ترین کار این است که از فرماندار سراب بخواهیم اقدامات لازم را جهت بازسازی پل چوبی روستای قارخون سراب انجام دهند.

وی، ارزیابی عملکرد نظام آموزشی، میزان اثرگذاری نظام آموزشی بر توسعه اقتصادی، پژوهش محوری نظام آموزشی و میزان مشارکت د در پروژه‌های پژوهشی و میزان ارتباط با مراکز علمی و صنعتی را از دیگر شاخص‌های افزایش و بهبود کیفیت آموزش عنوان نمود و به برشماری برخی ویژگی‌های نظام‌های آموزشی نوین پرداخت.

وی در ادامه لزوم مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توان این مهم را مورد توحه قرار داد. باید سیاستی را اتخاذ کنیم که دانش‌آموزان ما بعد از اتمام تحصیل، درآمد کسب کرده و جذب بازار کار شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان استاندار و رییس شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از تمامی زحمات و تلاش‌های آقای سعادتی قدردانی می‌کنیم و برای آقای صادقی در کسوت جدید و در شهر رشدیه‌ها و مدارس به سبک نوین، آرزوی موفقیت داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی معرفی شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: ضمن عمل به سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران و اسناد بالادستی تلاش خواهیم کرد آموزش و پرورشی با اقتدار توام با تعامل و استقلال داشته باشیم. با همه ارکان مدیریتی استان تعامل بسیار بالایی خواهیم داشت؛ اما اقتدار و استقلال آموزش و پرورش را حفظ خواهیم کرد.

اسفندیار صادقی، در ادامه اظهار کرد: خاک پای فرهنگیان و معلمان عزیز هستیم. از عزیزانی که برای رسیدن به مرحله تلاش کرده‌اند و به بنده اعتماد داشتند، قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: تبریک واقعی نه در روز انتصاب؛ بلکه روز تحویل دادن این سنگر به عزیز دیگری است و  اگر در روز تحویل پست، نتوانیم کار موثر و مثبتی انجام دهیم، فایده‌ای نخواهد داشت. امیدوارم تا در پایان دوره مدیریتم کارنامه درخشانی در شان و درخور اذربایجان عزیز به جا بگذارم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان مهد تمدن و جریان‌ساز و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سر ایران است، اظهار کرد:  زمانی می‌توانیم موفق شویم که آموزش و پرورشی پویا، قوی و فعال داشته باشیم و در غیر اینصورت، نمی‌توانیم، ایفای نقش کنیم.

وی در تشریح برنامه‌های مدیریتی‌اش گفت: قول می‌دهم با انجام دادن وظیفه قانونی و فراتر از آن در خدمت فرهنگیان استان باشم و جو اعتماد و امید را در بین همکاران افزایش خواهم داد. استان ما استان رئیس جمهور بوده و خواسته بزرگ دکتر پزشکیان عدالت است؛ تلاش خواهیم کرد تا عدالت در آموزش و پرورش، گفتار، رفتار و کردار را در مورد همه همکاران عزیز رعایت کنیم. عدالت یعنی حرکت بدون خطا؛ زمان آزمون و خطا نیست و با استفاده از نیروهای توانمند این مهم محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا حلقه گمشده اخلاق را در بدنه آموزش و پرورش جاری و ساری کنیم و همکاران، اولیا و فرهنگیان آموزش و پرورش را خانه اصلی خود بدانند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، شاخص‌های افزایش کیفیت و عدالت آموزشی، جذب بازماندگان از تحصیل، افزایش سرانه آموزشی را مورد تاکید قرار داد و افزود: میانگین سرانه فضای آموزشی دانش‌آموزان در کشور پنج و نیم درصد و در تبریز که ۵۰ درصد دانش‌آموزان در آن تحصیل می‌کنند، سه و نیم درصد است. 

صادقی، کیفیت بخشی پرورشی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اولویت‌ها دانست و گفت: انشاالله شایستگان بر شایستگان در آموزش و پرورش خدمت خواهند کرد. 

وی خاطرنشان کرد: اولویت در بکارگیری همکاران متخصص، متعهد، پاکدست و پاک چشم و اعتقاد داشتن به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و معتقد بودن به گفتمان دکتر پزشکیان است.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه و راهبردهایم را مبتنی بر تکریم معلمان به عنوان پرچمداران جبهه تعلیم و تربیت تتطیم نموده و شبانه روز در خدمت اولیا و دانش‌آموزان خواهیم بود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی معرفی شد

مسعود سعادتی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این آئین گفت: در این مدت سعی کردیم آموزش و پرورش را بر اساس شاخص‌ها و آثار تعطیلی‌های دوران کرونا مدیریت و اشکالات بخش‌های موجود را برطرف کنیم.

وی، افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی و رسیدن به ۹۹/۲۲ درصد، افزایش سرانه فضاهای ورزشی مدارس از ۰/۳ متر مربع به ۰/۴۶ صدم متر مربع، برگزاری جشنواره نوفن فست در چهار محور اساسی و روز دنیا، همراه کردن سایر مجموعه‌ها و مسئولان با دستگاه تعلیم و تربیت و پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه‌ آزمون‌های المپیادی را از جمله اقدامات در دوره مدیریتش عنوان نمود.

به گزارش ایسنا، صادقی، دانش‌آموخته رشته علوم اجتماعی  بوده و از مهم‌ترین سوابق سیاسی و مدیریتی وی می‌توان به معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز، معاونت مدیرکل و مدیریت آموزش و پرورش میانه، ریاست آموزش و پرورش ترکمانچای، مشاور اجرایی مدیرکل آموزش و پرورش و معاونت فرمانداری چاراویماق اشاره کرد.

همچنین تدریس در مدارس مناطق مختلف و فعالیت در سطوح مختلف آموزش و پرورش استان نیز از دیگر فعالیت‌های فرهنگی صادقی به شمار می‌آید.

انتهای پیام