به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتینژاد امروز_ سهشنبه شانزدهم بهمن_ در آئین بهرهبرداری از پروژههای سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان اظهار کرد: یکی از خطاهای ادراکی که بر درک افراد از یک مکان تأثیر میگذارد، خطای دید اول (First Image Bias) است؛ این خطا موجب میشود که برداشت اولیه یک فرد از یک شهر، تحت تأثیر نخستین تصاویری که میبیند، قرار گیرد.
وی افزود: برای گردشگران این تصویر اولیه بیشتر در ورودیهای شهر شکل میگیرد که شامل فرودگاه، ایستگاه راهآهن، ترمینالهای مسافربری و مسیرهای جادهای است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ورودیهای شهری، بهویژه از دید رانندگان و مسافران، اهمیت ویژهای دارد و کیفیت آنها میتواند تأثیر بسزایی در تصویر ذهنی از شهر و تجربه گردشگران داشته باشد.
نباتینژاد با اشاره به نقش پایانههای مسافربری در تجربه گردشگران و شهروندان عنوان کرد: بر اساس آمار، بیش از ۲۰ هزار نفر روزانه از طریق پایانههای مسافربری به شهر وارد یا از آن خارج میشوند؛ بخشی از این مسافران، گردشگرانی هستند که بهویژه در ایام نوروز و تابستان از ترمینالها استفاده میکنند.
وی بیان کرد: وضعیت بعضی ترمینالهای مسافربری مطلوب نیست و مشکلاتی نظیر یکپارچهنبودن سیستم حملونقل، ضعف در زیرساختها و امکانات رفاهی، نبود اطلاعات گردشگری کافی میتواند تأثیر منفی بر تجربه مسافران داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت یکپارچهسازی سازمانهای حملونقل عمومی خاطرنشان کرد: مطابق با مصوبه وزارت کشور و شورای اسلامی شهر، شهرداری مکلف شده است که ادغام سازمان تاکسیرانی و سازمان پایانهها را در سال جاری عملیاتی کند.
نباتینژاد ادامه داد: این اقدام میتواند چندین مزیت کلیدی شامل ساماندهی بهتر ترمینالها و تاکسیهای مستقر در آنها، یکپارچهسازی سیستم حملونقل عمومی برای مسافران، ایجاد امکان خرید ترکیبی بلیت (اتوبوس، قطار و تاکسی) همراه با تخفیف داشته باشد.
وی تصریح کرد: این یکپارچگی میتواند تجربه سفر را بهبود ببخشد و خدمات حملونقل را برای مسافران آسانتر و منسجمتر کند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بهبود تصویر شهر در ورودیها بیان کرد: ورودیهای شهر میتوانند به ابزاری الهامبخش برای نمایش برند شهر و مزیتهای آن تبدیل شوند؛ بعضی اقدامات پیشنهادی شامل ایجاد کیوسکهای دیجیتال ارتباط با مشتری و گردشگران (Tourism Information Kiosks)، نصب ماکت شهری در ترمینالها برای نمایش ساختار شهر و جاذبههای آن، توزیع نقشههای گردشگری در مبادی ورودی شهر و افزایش امکانات رفاهی همچون فضای مطالعه، ورزش و بازیهای خلاقانه میشود.
نباتینژاد خاطرنشان کرد: با اجرای این اقدامات، زمان انتظار مسافران در ترمینالها و ایستگاهها به شکلی مفیدتر مدیریت میشود و اطلاعات لازم درباره شهر به آنها ارائه خواهد شد.
وی با تاکید بر پژوهش و پایش مستمر برای بهبود خدمات گفت: در جلسات بررسی اعتبارات پژوهشی مدیریت شهری، تأکید شده است که پژوهشهای مرتبط با حملونقل مسافری باید بهطور مستمر و سالانه انجام شود؛ این پژوهشها شامل نیازسنجی مسافران و ارائهدهندگان خدمات، پایش مستمر کیفیت و کمیت خدمات، سنجش رضایت کاربران از زیرساختهای حملونقل میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همه ذینفعان از جمله فروشگاهها، خدمات امنیتی، بهداشتی و تعمیرگاههای اتوبوسها باید در این پژوهشها مشارکت داشته باشند تا بهبودهای لازم در خدمات پایانهای و حملونقل عمومی صورت گیرد.
نباتینژاد با اشاره به آینده سازمان حملونقل مسافری و ادغام پایانهها عنوان کرد: بهزودی سازمان پایانههای مسافربری در قالب یک سازمان یکپارچه با سازمان تاکسیرانی تحت عنوان «سازمان حملونقل مسافر» فعالیت خواهد کرد.
وی ادامه داد: این ادغام به بهرهوری بیشتر و همافزایی خدمات منجر میشود، همچنین سیستم حملونقل عمومی درونشهری و بینشهری به شکل منظمتری اداره خواهد شد.