به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، جمعی از مدیران شبکه یک سیما با پاسخ دادن به تماسهای مردمی، در گفتوگوهایی بیواسطه و مستقیم با مخاطبان، نظرات آنان را درخصوص برنامههای شبکه جویا شدند.
مدیر شبکه یک سیما
دقت نظر مخاطبان نسبت به صداوسیما ارزشمند است
میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما که عصر روز سه شنبه ۱۶ بهمن ماه همراه با جمعی از مدیران این شبکه، برای پاسخگویی به تماس مخاطبان با سامانه ۱۶۲ در واحد ارتباط با مخاطبان حضور داشت، در رابطه با این تجربه اظهار کرد: با حضور در این واحد، تماسهای مختلفی از سراسر ایران داشتیم. عمده تماسهای ما به حوزه تولید محتوا در شبکه یک و کل محتواهای سیمای جمهوری اسلامی ایران مربوط بود. مردم دوست داشتند مطالبات خود از رسانه ملی را با مدیران و مسئولان در میان بگذارند.
مدیر شبکه یک در خصوص اهمیت برگزاری چنین نشستهایی برای مدیران سیما در راستای درک نیازهای مخاطبان عنوان کرد: حوزههای اقتصادی و سایر دغدغههای مردمی اگر در رسانه ملی مورد پیگیری و توجه قرار بگیرد و مخاطبان احساس کنند صدای آنها به گوش مدیران میرسد، هم موجب امیدبخشی به آنان میشود هم بسیاری از چالشهای آحاد جامعه سریعتر برطرف خواهد شد.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به همکاری مضاعف رسانه ملی با دولت در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم و رفع مسائل اقتصادی، اظهار کرد: چنین تعاملهایی از چند جنبه نتایج مثبتی برای صداوسیما و دولت دارد. از این رو اقدام اداره کل روابط عمومی صداوسیما و ترتیب جلساتی برای گفتوگوی تلفنی بیواسطه با مردم بسیار ارزشمند است.
مدیر پخش شبکه یک
نظرات مخاطبان بر افزایش کیفیت تولیدات موثر است
مجید خواجهنژاد، مدیر پخش شبکه یک سیما با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان و گفتوگوی تلفنی بیواسطه با مردم اظهار کرد: این تجربه قطعا برای همه مدیران ارزش زیادی دارد. تمامی نکاتی که از سوی مخاطبان رسانه ملی به مدیران گفته میشود میتواند در ادامه راه و تولیداتی که روی آنتن خواهد رفت به ما کمک کند.
وی با تاکید به اینکه همه شبکهها و مدیران به صورت مرتب دادههای ۱۶۲ را دریافت میکنند، افزود: سال ۱۴۰۳ برای همه سالی بسیار خاص و پرحادثه بود و ما در پخش باید در انعکاس وقایع بهترین عملکرد را از خود نشان میدادیم و حالا شنیدن نظر مخاطبان نسبت به عمکرد پخش در این مدت حتما میتواند چراغ راه ما برای آینده باشد.
خواجهنژاد از توجه و جزئینگری مخاطبان تلویزیون گفت و ادامه داد: ما همیشه در پخش شاهد دقت نظر مخاطبان و انعکاس نظرات آنها نسبت به محتوای روی آنتن هستیم و تلاش میکنیم تولیدات بدون نقصی را به آنها ارائه کنیم.
وی یادآوری کرد: من دو دهه در سازمان صداوسیما فعالیت دارم و بیشتر در پخش حضور داشتم. ما برای عملکرد استاندارد و مورد قبول مخاطبان باید با تلاش مضاعف و دقت بیشتری فعالیت کنیم. در تماسهای تلفنی مردم با ۱۶۲ نیز بر این نکته تاکید شد؛ بسیاری از مخاطبان دوست دارند محتواهای آنتن رسانه ملی بدون اشکال و نقص باشد.
مدیر پخش شبکه یک سیما ادامه داد: برخی مخاطبان در مورد تعداد پیامهای بازرگانی، ساعت پخش بعضی برنامهها و… نکاتی را به ما یادآوری کردند؛ قطعا این موضوعات در افزایش کیفیت تولیدات صداوسیما موثر خواهد بود.
مدیر گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک
نظرات مخاطبان بسیار سازنده است
حسین جودوی، مدیر گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما که همراه با سایر مدیران این شبکه در واحد ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی صداوسیما حضور داشت در مورد این تجربه عنوان کرد: شنیدن صدای مخاطبان همیشه برای ما مهم بوده و توجه به نظرات بینندگان برنامههای تلویزیونی جزو سازندهترین دادهها برای برنامهسازان است. آنها میتوانند مبتنی بر مطالبه مردم برنامهای بسازند که دنبال کنندگان قابل توجهی داشته باشد.
جودوی از تعدد تماسها و طرح موضوعات مختلف از سوی مردم گفت و افزود: بسیاری از مخاطبان رسانه ملی با هوشیاری و حساسیت برنامهها را دنبال میکنند، ایدههای بسیاری دارند و در برخی تماسها از ما میخواستند که منتقل کننده پیامشان به سایر بخشهای سازمان و دیگر مدیران باشیم.
وی اضافه کرد: به نظرم هر چه تعامل بین مخاطبان، مدیران شبکهها و برنامهسازان بیشتر باشد، رسانه ملی بیشتر میتواند خودش را به سطح مورد نظر مخاطبان نزدیک کند و طیف و گستره دنبال کنندگانش را افزایش دهد.
مدیر گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما یادآوری کرد: برخی از مخاطبان از برنامههای موردعلاقه خود تقدیر کردند. برخی نیز انتقادهای سازندهای داشتند که همه این نظرات مثبت و منفی قطعا برای ما ارزشمند است. برنامههایی مانند «فراز»، ایران امروز» و «ورزش و مردم» از جمله برنامههایی بود که در این گفتوگوهای بیواسطه تعداد زیادی از مخاطبان شبکه یک، نسبت به آنها اظهار نظر کردند.
وی با تاکید به اینکه مردم برنامههای نشاطآور، مفرح و آموزنده را میپسندند، گفت: در تماسهایی که پاسخ دادم تعدادی از هموطنان از مدیران شبکهها میخواستند که موضوعاتی مانند امید و آینده روشن کشور را بیشتر در برنامههای تلویزیونی منعکس و از پیشرفتهای انقلاب در سراسر کشور تولید محتوا کنیم.
مدیر گروه معارف اسلامی شبکه یک
مخاطبان درخواست نمایش دستاوردهای انقلاب را دارند
عمران صاحب جمعیان، مدیر گروه معارف اسلامیشبکه یک سیما تجربهاش از حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان رسانه ملی (162) را چنین توصیف کرد: این اولین بار بود که توفیق داشتم از طریق سامانه 162 با مخاطبان شبکه یک سیما گفتوگو کنم. شنیدن بیواسطه صدای مردم و نظراتشان اتفاق خوشایندی است.
وی ادامه داد: بازخورد مخاطبان از زاویه دید نشریات و رسانهها منعکس میشود، اما اینکه به صورت مستقیم با آنها صحبت کنی، حس دیگری دارد و اثرگذارتر خواهد بود. در گفتوگو با مردم، هوشمندی، دقت و کاربلدی آنها بیشتر معلوم میشود. امیدوارم این تجربه ادامهدار شود.
صاحب جمعیان محور عمده نظرات مخاطبان را ارائه پیشنهاد برای بهبود برنامههای شبکه عنوان کرد و افزود: مخاطبان در حوزههای مختلف معارفی و اجتماعی نظرات ارزشمندی را بیان کردند. برای مثال درخواست داشتند برنامههای سرگرمکننده بیشتر تولید شود و روی آنتن برود. همچنین تاکید داشتند به دستاوردهای انقلاب اسلامی بیشتر پرداخته شود. در تماسهایی که پاسخ دادم تعدادی از بینندگان -که غالبا افرادی بودند که دوره پیش از انقلاب را درک کردند- میخواستند به جوانان درباره دوره گذشته اطلاعات دقیق ارائه دهیم و به آنها گفته شود امکانات الان قابل مقایسه با آن زمان نیست. در واقع گله داشتند که این موارد به اندازه کافی مطرح نمیشود.
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک
بازنمایی موضوعات روز، مطالبه مخاطب است
محسن فراهانی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما پس از تجربه گفتوگوی بیواسطه با مخاطبان از طریق سامانه ۱۶۲ در مورد اهمیت این تعامل و انعکاس دیدگاه مردم نسبت به تولیدات رسانه ملی توضیح داد: مردم ما بسیاری از مسائل جامعه را درک میکنند و انتظار دارند این دغدغهها از طریق رسانه ملی منعکس شود و مورد توجه برنامه سازان قرار بگیرد. در واقع بازنمایی موضوعات روز در قالبهای برنامهسازی متنوع، خلاقانه و گوناگون، یکی از خواستههای مخاطبان صداوسیماست.
فراهانی در این خصوص تصریح کرد: تنوع تولیدات یکی از نکاتی بود که مخاطبان به آن تاکید داشتند. از سوی دیگر برای مردم ما محیطزیست یکی از موضوعات مورد اهمیت است و ما باید در قالبهای مختلف برای فرهنگسازی پیرامون محیط زیست و مخاطراتی که طبیعت را تهدید میکند تولید برنامه داشته باشیم.
وی در ادامه اضافه کرد: مخاطبانی که با ۱۶۲ تماس گرفته بودند، چند نکته را مورد تاکید قرار دادند که حتما میتواند در راستای تولید و تهیه آثار باکیفیتتر از این نکات بهره برد. از جمله مطالبات مردم ساخت سریال مذهبی با کیفیت، توجه به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از طریق تولیدات نمایشی و فرهنگی، عدم استفاده از سلبریتیها و… بود. برخی نیز معتقد بودند زمان کم برنامهها موجب میشود که جانکلام منعقد نشود و بحث مغفول بماند.
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما خاطرنشان کرد: تعداد زیاد پیامهای بازرگانی و عدم تکرار برخی برنامههای رسانه ملی نیز در تعدادی از تماسهایی که پاسخ دادم مورد اشاره مخاطبان قرار داشت و حتما این مسائل را در جلساتی که با همکاران داریم مطرح خواهیم کرد.
مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک
از سراسر ایران تماس داشتیم
امین سردارآبادی، مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما هم از افراد حاضر در نشست 162 بود. او با بیان اینکه پیشتر به برخی نظرات صوتی مردم درخصوص برنامههای شبکه دسترسی داشته است، عنوان کرد: تجربه خیلی خوبی بود که بدون واسطه و به صورت زنده صدای مخاطبان را شنیدم. با استفاده از این فرصت میتوانیم با مخاطبان برنامههای شبکه صحبت کنیم، نکاتشان را بشنویم، ملاحظاتشان را بفهمیم و برنامهها را به تناسب آنها بهتر کنیم.
وی افزود: خوب است نظرات بینندگانی که برنامههای ما را میبینند بشنویم و بدانیم درباره آثار ما چه دیدگاهی دارند.
سردارآبادی در خصوص نکات جالبی که در تماسهای دریافتی مطرح شد، گفت: تماسهای امروز پر از نکات جالب بود. همین که از شهرهای مختلف کشور نظیر یزد، دزفول، کرج، تهران و... تماس داشتیم، تجربه جذابی بود. مخاطبانی تماس گرفتند و درخواست کردند برخی از مسائلشان در برنامههای شبکه مطرح شود. این نشان میدهد رسانه ملی در نظر مخاطبان، جایی است که میتواند مسائل مردم را مطرح، پییگیری و حل کند. از اقشار و صاحبان مشاغل مختلف نیز تماس داشتیم که نکات خوبی را درباره چینش کنداکتور، مهمانان برنامهها و... مطرح کردند. یکی از مخاطبان صحبت جالبی داشت. گفت ما که نمیتوانیم تمام دنیا را بگردیم اما برنامههایی مثل ثریا با اینکه بیشتر محور اقتصادی دارد، این امکان را به ما داده است. او تمام قسمتهای این برنامه را به خاطر داشت و گفت از اینکه با دوربینِ ایندست برنامهها به روسیه، آفریقا یا آمریکای لاتین سفر کنم و دغدغههای مردم آنجا را ببینم، حس فوقالعادهای میگیرم.
مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک ادامه داد: حضور در 162 فرصت عالی را فراهم ساخت تا من به عنوان مدیرگروه این مسائل را بشنوم و به تهیهکننده، سردبیر و تیم تولید برنامهها منتقل کنم.
مدیر طرح و برنامهریزی شبکه یک
مخاطبان خواهان مطالبهگری در حوزه معیشت هستند
مهرابی، مدیر طرح و برنامهریزی شبکه یک سیما هم تجربه حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان و همکلام شدن با بینندگان را مغتنم توصیف کرد و افزود: تجربه بسیار خوبی بود. به نظرم مدیران شبکهها هر چند وقت یکبار باید برای برنامهریزی، شناخت نیاز مخاطبان و دریافت نظر آنان در اینجا حضور داشته باشند.
مدیر طرح و برنامهریزی این شبکه درباره نکاتی که در تماسها مطرح شد، عنوان کرد: غالبا از برنامهها تشکر میکردند. یکی از نکات جالب این بود که درخواست داشتند برنامه تقویم تاریخ به آنتن بازگردد. تقویم تاریخ یک برنامه کوتاه است اما پخش نشدن یک ماهه آن، خیلی به چشم مخاطبان آمده است.
وی افزود: عدهای از مخاطبان ابراز تمایل کردند در مورد موضوع بیحجابی بیشتر برنامه ساخته شود یا درخواست پرداخت بیشتر به مهارتآموزی در برنامههای خانواده را داشتند. همچنین بیان کردند سازمان صداوسیما و شبکه یک در خصوص گرانی و وضعیت معیشت مردم با رویکرد مطالبهگرایانه سخن بگوید و برنامه بسازد.
مدیر تامین برنامه شبکه یک
162 دریچه ارتباط مردم با حاکمیت است
امیر موسیوند، مدیر تامین برنامه شبکه یک نیز از حاضران در برنامه مستقیم جامجم بود که به تماسهای مخاطبان پاسخ داد. وی با اشاره به اهمیت ۱۶۲ برای شبکه یک گفت: در شبکه یک، آیتمی تحت عنوان «صدای مردم» وجود دارد که از تماسهای مردم با ۱۶۲ استخراج میشود و بهصورت ترکیبی با تیزر برنامه در فواصل مختلف روی آنتن میرود.
موسیوند با جذاب خواندن تماس با ۱۶۲ برای مردم، عنوان کرد: پشت سرهم تماسهایی از مردم داشتیم که نظرات خود را بیان میکردند؛ این نشان از اهمیت و جذابیت ۱۶۲ برای مردم دارد و این موضوع برای ما هم بسیار جالب بود!وی ۱۶۲ را دریچه ارتباط مردم با کل حاکمیت خواند و افزود: بخشی از تماسهای مردم با ۱۶۲ مرتبط با شبکه یک و سازمان صداوسیما بود اما بخشی دیگر، نگاه خارج سازمانی داشتند یعنی مردم صداوسیما را مرکز ارتباط خود با نظام میبینند و امید دارند پیام آنها به مسئولان منتقل شود. این نشاندهنده ظرفیت بالای ۱۶۲ و نگاه ارزشمند مردم به آن است.
مدیرکل روابطعمومی سازمان صداوسیما
تقویت همدلی و تعامل با مخاطبان از مسیر 162
حسین قرایی، مدیرکل روابطعمومی رسانه ملی نیز در خاتمه، ضمن قدردانی از مدیران شبکه یک سیما به پاسخگویی بالغبر 150 تماس از سوی مخاطبان در بازه زمانی دوساعته اشاره کرد و گفت: امروز مخاطبانِ دغدغهمند تلویزیون در فرصت مهیاشده، بیواسطه با مدیران شبکه یک سیما، گفتوگو و نظراتشان را بیان کردند.
وی افزود: ادارهکل روابطعمومی با هدف ارج نهادن به نظرات مردمی، در کنار دعوت از برنامهسازان شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی، در سلسله نشستهای «مستقیم جامجم» میزبان مدیران ارشد صداوسیماست تا ضمن فراهم آوردن فرصتی برای تبادلنظر مستقیم مخاطبان و مدیران، همسو با افقهای تحولی دریچهای رو به تقویت همدلی و همراهی مخاطبانی از جایجای کشور با برنامههای درحال پخش از آنتن بگشاید. این مسیر تعاملی که با حضور معاونان و مدیران سیما، صدا، سیاسی و اینک شبکه یک سیما آغاز شده، در هفتههای آتی ادامه خواهد داشت.