به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم «دست تنها» با حضور امیرحسین ثقفی نویسنده و کارگردان، علی اوجی و علیاکبر ثقفی تهیه کننده، مجید مظفری، نرگس محمدی، شکیب شجره بازیگران، ستاره ثقفی تدوینگر و سجاد آذرینیا طراح گریم، امروز ۱۶ بهمن در برج میلاد برگزار شد.
اجرای این نشست را منصور ضابطیان عهدهدار بود.
ملموس بودن قرابت سبکی فیلمنامه با آثار پیشین
در ابتدا علی اکبر ثقفی از فرایند شکل گیری این اثر گفت: بعد از نگارش فیلمنامه توسط امیرحسین ثقفی متوجه قرابت سبکی به آثار سابق ایشان در این فیلم شدم و یاعلی گفتیم و کار را با همکاری آقای اوجی شروع کردیم.
همکاری دوباره با ثقفی این بار بهعنوان تهیهکننده
علی اوجی پس از ثقفی، افزود: من در گذشته در کسوت بازیگر با امیرحسین ثقفی همکاری کرده بودم و علاقه داشتم که در قامت بازیگر نیز با ایشان کار کنم و این بستر پس از خوانش فیلمنوشت رخ داد و از این بابت خوشحالم.
تلاش برای حفظ حیات سینمای مستقل
در ادامه علی اوجی ضمن دفاع از سینمای مستقل، تأکید کرد: در سینمای ایران چیزی که در حال از بین رفتن است سینمای مستقل است. در امروزه روز سینما، فیلمهای دولتی که با بودجههای کلان ساخته میشود نه اکران موفقی پیش رو دارند و نه بازگشت سرمایه. من دست افرادی مثل مجید مظفری را که از دستمزد و سرمایه شخصی خود برای ساخت این اثر و در کل در راستای حفظ سینمای بخش خصوصی تلاش کردند تا زنده بماند، میبوسم و از اینجا دوست دارم که اعلام کنم: همکاران من، ما موظفیم که به سینمای خصوصی کمک کنیم تا حیاتش را ادامه دهد.
امیرحسین ثقفی پس از تهیه کنندگان این اثر، عنوان کرد: همانطور که دوستان گفتند از یکسال پیش این بستر مهیا شد و پس از خوانش فیلمنامه اثر توسط علیاکبر ثقفی، علی اوجی و مجید مظفری این همکاری میسر و ممکن شد.
«دست تنها» مثل «کوچه ژاپنیها» حرام نشد!
مجید مظفری نیز در باب شکلگیری این همکاری تصریح کرد: من از ۳۰ سال پیش خانواده ثقفی را میشناسم و امیرحسین در آن موقع بسیار کوچک بود و در سینما متولد شد و بچه سینما است. چند سال پیش برای بازی در فیلم «کوچه ژاپنیها» به دفتر پدر گرامی امیرحسین دعوت شدم و من این دعوت به همکاری را پذیرفتم؛ در حین فیلمبرداری «کوچه ژاپنیها» پیشنهاد بازی در این اثر مطرح شد و من پس از خوانش اثر پذیرفتم و خیلی خوشحالم که این اثر چون «کوچه ژاپنیها» حرام نشد و به جشنواره راه یافت.
سینما برای من جوششی است، نه کوششی
نویسنده و کارگردان این اثر در پاسخ به پرسشی درباب پیام اثر، گفت: از فیلم اول تا کنون به دنبال پیام نبودم و نیستم و سینما بیشتر برای من جوششی است و نه کوششی، چیزی که در این اثر برای من مهم بود قیام ۲ فرد از کف خیابان بود که برایم اهمیت داشت.
سینما بزک نیست!
در پاسخ به پرسشی دیگر با موضوع آزاردهنده بودن برخی از سکانسهای فیلم، افزود: سینما برای من بزک نیست و اگر آزاردهنده است ایرادی ندارد.
تکرار سبک در آثار ثقفی؛ تأیید کارگردان بر ارجاعات آگاهانه
ثقفی در مورد تکرار سبک خود در تمامی آثارش، تأکید کرد: بله درست است و من در جاهایی از این اثر ارجاعاتی به آثار پیشین و سبک مورد علاقه خود دادم.
طراحی گریم پرریسک اما موفق بود
سجاد آذرینیا درباره ویژگیهای چهره پردازی این اثر، گفت: از اولین روزی که با کارگردان این اثر همراه شدیم ایشان با ایجاد کردن جو صمیمی و توام با احترام و باز گذاشتن دست طراح، سبب شده بودند تا به چیزی که هدفمان است برسیم و این پروژه از بابت طراحی گریم با ریسک های بسیاری همراه بود که به لطف خدا مشکلی پیش نیامد و توانستیم تا آنجایی که باید به کاراکترها نزدیک بشویم و نگاه حرفهای کارگردان بسیار مهم و یاریبخش بود.
شیفته آثار ثقفی بودم، فیلمنامه را زودتر از اوجی خواندم
نرگس محمدی نیز از تجربه حضور در این نقش، تصریح کرد: من کارهای آقای ثقفی را بسیار دوست داشتم و پیش از علی اوجی فیلمنامه را خواندم
علی اوجی، افزود: در مورد حضور نرگس محمدی در آثاری که من به عنوان تهیه کننده حضور دارم بدین شکل است که من در انتخاب ایشان نقش مستقیم ندارم و اگر کارگردان ایشان را پیشنهاد کند من به نوبه خود موافقت میکنم.
نقش من، قاتل من است! تجربه زیستی برای نزدیکی به شخصیت
شکیب شجره در پاسخ به پرسشی در مورد نقش خود، عنوان کرد: پس از تماس علی اوجی مبنی بر خبر ساخت پروژهای توسط علی ثقفی من بسیار خوشحال شدم و پس از خوانش فیلمنامه و برخورد با کاراکتر قلاب من به این نقش گیر کرد و چالشهای بسیاری برای من داشت که جذاب بود و از ابعاد مختلفی قابل تحلیل و بررسی بود. بعد از جلسهای با امیرحسین ثقفی و فهمیدن ویژگی های مد نظر کارگردان از کاراکتر، کار من روی نقش شروع شد. من خود را فدای نقش خود میکنم به عبارت بهتر نقش من قاتل من است؛ تمام تلاش خود را میکنم تا کاراکتر را در درون خود به گونهای ایجاد کنم که در اثر، شکل مستند آن کاراکتر باشم و بنا به پیشنهاد کارگردان حدود ۱۵ الی ۲۰ روز در پشت مسجد سید اسماعیل، با لباس های کاراکتر شروع به کار با گاری کردم تا به زیست کاراکتر نزدیکتر شوم.
علی اکبر ثقفی در پایان در مورد میزان امیدواری از موفقیت فروش در اکران عمومی «دست تنها»، عنوان کرد: در سال گذشته مسئولان از یک فیلم اجتماعی حمایت نکردند و فقط برای آنها میزان فروش فیلمهای کمدی بود. من با آثار کمدی مشکلی ندارم؛ اما شریف خنداندن مخاطب هم مهم است.