شناسهٔ خبر: 71189702 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«خاتی»؛ روایت فرامحلی با دغدغه‌هایی جهان

تهران- ایرنا- فیلم «خاتی» تلاش می‌کند تا مخاطب را به تأمل وادارد. پیام فیلم واضح است؛ برای نجات طبیعت، باید از چارچوب‌های سنتی که گاه مانع حفاظت از محیط زیست و زندگی انسان‌ها می‌شود، فراتر رفت.

صاحب‌خبر -

فیلم «خاتی» فراتر از یک داستان ساده در دل طبیعت، اثری است که بازتابدهنده لایه‌های پیچیده‌ای از روابط انسانی، فرهنگ جمعی و برخورد انسان با طبیعت است. داستان فیلم با بهره‌گیری از تضادهای عمیق میان انسان و محیط زیست، سنت و تغییر، عشق و وظیفه، تصویری از جامعه‌ای سنت محور ارائه می‌دهد که در کشاکش با طبیعت، ارزش‌ها و باورهای خود گرفتار است.

«خاتی» نقدی بر رویکرد انسان‌ها در مواجهه با طبیعت است؛ اینکه حتی کسانی که دغدغه حفظ محیط زیست را دارند، گاه به ناچار به همان چرخه خشونت علیه طبیعت وارد می‌شوند. آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس که در پس‌زمینه داستان، جریان دارد، به‌خوبی بحران محیط زیست ایران را بازتاب می‌دهد. این بحران نه تنها حاصل تغییرات اقلیمی است، بلکه ریشه در غفلت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز دارد و فیلم با هوشمندی این مسئله را به عنوان یک هشدار اجتماعی مطرح می‌کند.

«خاتی» به‌شدت درگیر ارزش‌ها و باورهای سنتی است. رسم ازدواج بیوه برادر با برادر شوهر و فشار اجتماعی برای اجرای این سنت، نشان‌دهنده قدرت سنت در شکل‌دهی به تصمیمات فردی است. شخصیت خاتی، زنی که میان عشق به طبیعت و وظیفه اجتماعیاش گرفتار است، تصویری از زنانی ارائه می‌دهد که تلاش می‌کنند در برابر فشارهای سنتی ایستادگی کنند. در همین راستا، قباد نیز نماینده نسلی است که در تناقض میان سنت و احساسات انسانی گیر افتاده است. تصمیم او برای کشتن خرس، نه تنها به عنوان عملی برای محافظت از خاتی، بلکه به عنوان تالشی برای رهایی او از قضاوت‌های اجتماعی، نشان‌دهنده درگیری عاطفی و مسئولیت‌پذیری است که با سنت در تضاد است.

فیلم «خاتی» به زیبایی به وضعیت زنان در جوامع سنتی می‌پردازد. خاتی نه تنها نمادی از عشق به طبیعت است، بلکه نماینده زنانی است که در میان انتظارات و فشارهای اجتماعی به دنبال استقلال و هویت خود هستند. تصمیم او برای نرفتن با تیره طایفه اش و ماندن در ایل، بر پایه عواطف عمیق و احساس مسئولیت او نسبت به طبیعت است، اما جامعه این تصمیم را به اشتباه تفسیر می‌کند. این سوءتفاهم‌ها بازتابی از قضاوت‌های عجولانه و نگاه جنسیت‌زده‌ای است که همچنان در بسیاری از جوامع جاری است.

فیلم «خاتی» فراتر از یک روایت محلی، دغدغه‌هایی جهانی را مطرح می‌کند. از بحران‌های محیط زیستی گرفته تا فشارهای سنتی و جنسیتی. در واقع این اثر تلاش می‌کند تا مخاطب را به تأمل وادارد. پیام فیلم واضح است: برای نجات طبیعت، باید از چارچوب‌های سنتی که گاه مانع حفاظت از محیط زیست و زندگی انسان‌ها می‌شود، فراتر رفت.

به‌طور کلی «خاتی» اثری است که در بستر یک داستان محلی، نقدی عمیق به مسائل جهانی و اجتماعی وارد می‌کند. این فیلم با ارائه روایتی انسانی و تأثیرگذار، مخاطب را به بازاندیشی درباره تعاملاتش با طبیعت و جامعه فرامی‌خواند. در نهایت، «خاتی» داستانی درباره مسئولیت، عشق و از خودگذشتگی است که هم قلب‌ها را می‌سوزاند و هم ذهن‌ها را به چالش می‌کشد.

«خاتی» فیلمی مستقل در بخش خصوصی به که تهیه‌کنندگی محمد کمالی پور تهیه شده است. کارگردانی فریدون نجفی در این فیلم به گونه‌ای است که هر قاب، تابلویی از تضادها و هماهنگی‌های طبیعت و انسان را به نمایش می‌گذارد. روایت روان و منسجم فیلم، در عین پیچیدگی داستانی، تماشاگر را درگیر خود نگه می‌دارد. ظرافت کارگردان در پرداخت به جزییات شخصیت‌ها و روابط میان آن‌ها، مخاطب را به عمق داستان می‌کشاند و لحظات حساس فیلم را به لحظاتی ماندگار و تأثیرگذار تبدیل می‌کند.

فیلمبرداری در جنگل‌های بلوط زاگرس نیز به معنای واقعی کلمه چشم‌نواز است. استفاده از قاب‌بندی‌های گسترده برای نمایش طبیعت بکر و در عین حال به تصویر کشیدن جزئیات ظریف احساسات شخصیت‌ها، مخاطب را مسحور می‌کند. تقابل میان زیبایی طبیعت و خشونت آن، از طریق تصاویر به بهترین شکل ممکن منتقل می‌شود. جنگل، نه فقط به عنوان پس‌زمینه، بلکه به عنوان شخصیت اصلی فیلم، حضوری قدرتمند دارد و هر حرکت دوربین، این حس را تقویت می‌کند.

علاوه بر موارد مذکور، از دیگر نقاط قوت فیلم، بازی‌های باورپذیر و تأثیرگذار بازیگران است. شخصیت «خاتی» با بازی سارا بهرامی با تمام تضادها و پیچیدگی‌های درونی‌اش، به زیبایی به تصویر کشیده شده است. او که عاشق طبیعت و محافظ آن است، در برابر تصمیمی سخت و دردناک قرار می‌گیرد که از هر انسان دیگری یک قهرمان یا یک قربانی می‌سازد. همچنین شخصیت قباد، با بازیای متفاوت، از سعید آقاخانی نمایانگر عمق پیچیدگی انسان در مواجهه با عشق، مسئولیت و انتقام است.

تماشای «خاتی» فرصتی است برای ارتباط دوباره با طبیعت، تأمل در پیچیدگی‌های روابط انسانی و درک عمق فداکاری. بدون شک، این فیلم در میان آثار سینمای ایران جایگاهی ویژه خواهد داشت و مخاطبان خود را به سفری بی‌بدیل در دل طبیعت و انسانیت می‌برد و با ترکیب ظرافت واقع‌گرایانه با عناصری از تخیل و جادو، تجربه‌ای متفاوت برای مخاطب خلق می‌کند. این ترکیب به خوبی توانسته است بیننده را از روزمرگی‌های سینمای آپارتمانی و .فضای سیاه و خاکستری جنوب شهر جدا کرده و او را به دنیایی ببرد که در عین خیالانگیز بودن با فرهنگ بومی و ریشه‌های انسانی گره خورده است.

با این حال، فیلم «خاتی» در عین تمایز و نوآوری، چالش‌هایی نیز به همراه دارد. ورود به حوزه رئالیسم جادویی نیازمند توازن ظریفی است که اگر به درستی رعایت نشود، می‌تواند به عدم باورپذیری روایت منجر شود. تمرکز بر فرهنگ‌های محلی و جنبه‌های فراموش‌شده‌ای از هویت ایرانی یکی از نقاط قوت فیلم خاتی محسوب می‌شود.

این فیلم با پرداختن به آداب و رسوم و فضاهای سنتی، تماشاگر را به جهانی متفاوت می‌برد که در سینمای امروز کمتر به آن پرداخته شده است. از لباس‌ها و موسیقی محلی گرفته تا زبان بدن و روابط انسانی، همه چیز در این فیلم حس اصالت را به مخاطب منتقل می‌کند. با این حال، این رویکرد می‌تواند دو نتیجه متفاوت داشته باشد: یا به عنوان یک اثر نوآورانه و خالقانه مورد استقبال قرار گیرد و یا به دلیل تأکید بیش از حد بر جنبه‌های فرهنگی با خطر کلیشه‌سازی مواجه شود.

نکته مهم در فیلم «خاتی» این است که آیا داستان و شخصیت‌پردازی آن توانسته‌اند به اندازه کافی قوی باشند که این پرداخت فرهنگی را پشتیبانی کنند؟ یا اینکه صرفاً یک ویترین از فرهنگ محلی بدون عمق داستانی ارائه شده است؟! از منظر بصری نیز، خاتی از زیبایی‌های طبیعی و محیط‌های بکر ایران بهره گرفته است. این انتخاب نه تنها چشم‌نواز است، بلکه به داستان‌گویی کمک می‌کند و فرصتی برای دور شدن از فضای بسته و خیابان‌های آلوده شهری فراهم می‌آورد.

در نهایت، فیلم «خاتی» می‌تواند الگویی برای سایر فیلمسازان باشد تا با جسارت ورود به دنیای تازه‌ای از قصه‌ها و فرهنگ‌ها پیدا کنند و با داستان‌گویی قدرتمند و شخصیت‌هایی باورپذیر همراه شوند تا فیلمی بسازند که تأثیری ماندگار در ذهن مخاطب بگذارد.

*پژوهشگر، و مدرس دانشگاه هنر