شناسهٔ خبر: 71179658 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سیصد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ؛

چمران: اتوبوس‌های برقی نوید خوبی برای کاهش آلودگی هواست

رئیس شورای شهر تهران امروز سه شنبه در حاشیه سیصد و دومین جلسه شورا گفت: اگر دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برسد می‌تواند تا اندازه‌ای در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد و اگر تمام یا اکثر اتوبوس‌ها برقی شوند تاثیر بیشتری خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

چمران:  اتوبوس‌های برقی نوید خوبی برای کاهش آلودگی هواستبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما،  مهدی چمران با اعلام اینکه واگن‌های مترو نیز  در حال ساخت است، تصریح کرد: بودجه خرید واگن‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده و امروز در صحن هیات دولت بررسی می‌شود.
چمران افزود:  اگر بودجه تامین شود به ۷۹۱ واگن بسنده نخواهد شد و به دو هزار واگن می‌رسد که بیش از هزار واگن سهم تهران خواهد بود.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد:  البته دیگر شهر‌ها هم باید قرارداد ببندند و واگن بخرند و وارد کنند. به هر شکل امید داریم با ورود واگن‌ها و اتوبوس‌ها از آلودگی هوا کاسته شود.
وی همچنین گفت:  مجوز‌های وزارت صمت، بازگشایی LC برای خرید خارجی و تامین ارز با کمک دولت بوده، اما ارقام تامین اتوبوس‌ها از بودجه سال‌های گذشته شهرداری بوده است.
چمران در پاسخ به این پرسش که "ناز کردن چینی‌ها در تحویل واگن‌ها به کشور به کجا رسید؟ " تصریح کرد: در مورد قرارداد با چین نباید بیش از این موضوعات را شکافت؛ چراکه پیش از این هم موضوع شکافته شد که کار به اینجا رسید.
نرخ مجموعه‌های ورزشی شهرداری ۲۰ درصد ارزان‌تر از وزارت ورزش
رئیس شورای شهر تهران درادامه  با بیان اینکه باید تهران را با دیگر شهر‌ها مقایسه کرد، یادآور شد: حداکثر تلاش بر این است که قرارداد با پیمانکاران حداقل نرخ را داشته باشد. در مورد مجموعه‌های ورزشی گفتیم که نرخ تصویب نمی‌کنیم و براساس نرخ‌های وزارت ورزش اقدام خواهیم کرد. ما سال آینده رقمی را دریافت می‌کنیم که مجموعه‌های وزارت ورزش در سال جاری از مردم دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: تجهیزات مجموعه‌ها گران قیمت است و برای مدیریت این مجموعه‌ها بودجه در نظر می‌گیریم که اداره شوند. به هرشکل نرخ مجموعه‌های ما ۲۰ درصد کمتر از وزارت ورزش است.
توجه ویژه شورای شهر به حوزه حمل و نقل عمومی در دو سال گذشته 
چمران در صحن شورای شهر تهران در واکنش به صحبت‌های وزیر کشور در مورد طرح ترافیک هم  گفت: ایشان گفتند که در این خصوص اطلاعات کاملی نداشتند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با بیان اینکه نتیجه‌ای که می‌خواستیم از بخش حمل و نقل بگیریم تا بخشی تامین شده است، خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به این حوزه داشتیم و بودجه نشان داد که به حمل و نقل نگاه مسئله‌محور داریم. بحث اصلی در این بخش خرید اتوبوس و واگن است. تا پایان سال تعداد زیادی اتوبوس وارد خواهد شد و بلافاصله در خطوط قرار می‌گیرند.چمران:  اتوبوس‌های برقی نوید خوبی برای کاهش آلودگی هواستلایحه عوارض طرح ترافیک هیچ ارتباطی با تردد خودرو‌های پلاک شهرستان در تهران ندارد
در ادامه  سیصد و دومین جلسه شورا ف محمد آخوندی ، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تصویب لایحه طرح ترافیک در جلسه قبل شورا و حواشی ایجاد شده گفت: تقاضای ما از رسانه‌ها این است که این خبر که واکنش‌ها و ناراحتی‌ها و دغدغه‌هایی را برای هموطنان به همراه داشته، اصلاح کنند.
آخوندی  با بیان اینکه در مورد برخی موارد که به درستی اطلاع رسانی نمی‌شود، باید اطلاع رسانی صحیحی داشته باشیم که ابعاد آن گسترش پیدا نکند، اظهار کرد: در مورد اظهارنظری که در رسانه‌ها انجام شد، وزیر کشور مباحث زیادی را مطرح کرد، اما به بخش طرح ترافیک پرداخته شد. مباحث درست بود، اما سوالی که مجری برنامه مطرح کرد درست نبود.
وی با بیان اینکه‌ای کاش رسانه‌ها به فیلم‌های منتشر شده از جلسه شورا مراجعه می‌کردند، خاطرنشان کرد: طرح ترافیک همه ساله در شورا بررسی و تصویب می‌شود و امسال نیز به همان منوال ادامه پیدا کرد. در جلسه شورا و بر اساس یکی از جداول مطرح شد که خودرو‌های پلاک شهرستان که بیش از هفت روز در تهران مستقر هستند به جای ضریب یک ضریب ۱.۵ را خواهند داشت.
آخوندی گفت: هموطنان برای حضور در تهران برای ورود به محدوده طرح ترافیک پس از هفت روز به جای نرخ پایه ۱۱۲ هزار تومان ۱۶۰ هزار تومان خواهند پرداخت. هر سال نیز شرایط به این شکل بوده که در کنار شهروندان تهران، مالکان خودرو‌های با پلاک شهرستان هم عوارض طرح ترافیک را می‌پرداختند.
وی ادامه داد: تقاضای ما از رسانه‌ها این است که این خبر که واکنش‌ها و ناراحتی‌ها و دغدغه‌هایی را برای هموطنان به همراه داشته، اصلاح کنند. آن لایحه تنها عوارض طرح ترافیک بود و هیچ ارتباطی با تردد خودرهوای پلاک شهرستان در تهران ندارد.چمران:  اتوبوس‌های برقی نوید خوبی برای کاهش آلودگی هواست

تقدیر رییس کمیته عمران شورای شهر از شهرداری تهران
سیدمحمد آقامیری،  رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه امروز شورا  با بیان اینکه روز قبل چهار پروژه در مدیریت سیلاب و آب‌های سطحی به ارزش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد، اظهار داشت : ساماندهی رودخانه کن، ترمیم و مرمت لوله‌های شبکه اصلی حوزه آبریز مرکزی تهران به طول هزار و ۶۰۰ متر و جمع آوری آب‌های سطحی بزرگراه فتح به طول ۶ هزار و ۶۸۰ متر در روز گذشته افتتاح شد.
وی افزود: مأموریت شرکت خاکریز آب ساماندهی ۷۵۰ کیلومتر شبکه جمع آوری آب‌های سطحی است که به ۵۴۶ کیلومتر رسیده و تا مأموریت نهایی فاصله دارد. آخرین سیلاب در آبان ماه بود که با کار‌های صورت گرفته در چند دهه اخیر تلفات جانی نداشتیم و مدیریت سیلاب در یک بزرگراه با موج شکن، مهار شد که تصاویر آن در دنیا دیده شد.
آقامیری ضمن تقدیر از شهرداری تهران و قرارگاه خاتم الانبیاء، گفت: این قرارگاه در پروژه‌های متعددی به کمک شهرداری آمد و طرح‌های زیادی از این مسیر در پایتخت اجرایی شد.محدودیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستان در طرح ترافیک درآمدزایی نیست
جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور سیصد و دومین جلسه شورای شهر درخصوص  انتقادات به محدودیت تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک تهران ، گفت:  با تعارف و ابزار رسانه‌ای نمی‌توان همه را راضی نگه داشت و انتظار ما این است که تمام دستگاه‌ها کمک و دقت کنند و بدانند که شورای شهر به هیچ وجه نگاه درآمدزایی به طرح ترافیک ندارد.
 تشکری هاشمی با بیان اینکه روی تعرفه‌های ورود به طرح ترافیک اقدامات مفصل کارشناسی صورت گرفته است، تصریح کرد:  شورای شهر و شورای ترافیک تنها اجازه دادند ۲ درصد از خودرو‌ها وارد طرح ترافیک شود و اگر گفته شود خودرو‌های شهرستان می‌توانند وارد شوند، اما خودروی افرادی که محل کارشان، محل زندگی‌شان یا دانشگاهشان در آن محدوده است نمی توانند وارد شوند، طبیعی است که تبعیض قائل شده‌ایم و باید برای پلاک‌های شهرستان نیز محدودیت‌هایی همچون تهران قائل شویم.
وی  افزود: شورای ترافیک می‌تواند محدودیت‌هایی در رابطه با مکان، زمان، نوع خودرو و تعداد خودرو اعمال کند، یعنی هم قانونگذار نسبت به این موضوع اهتمام داشته و هم به دلیل ضرورت انضباط شهری باید به این موضوع توجه شود.
تشکری هاشمی ادامه داد:  در آیین نامه راهنمایی رانندگی و ماده ۶ نیز گفته شده اگر کسی می‌خواهد محیط زندگی خود را تغییر دهد باید این موضوع را به پلیس راهور اعلام کند و پلاک شهری که در آن مستقر است را به پلیس اعلام کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  افزود: در بسیاری از کشور‌های اروپایی اگر کسی می‌خواهد بیش از چند روز شهر محل سکونت خود را تغییر دهد تنها به دو دلیل حضور در بیمارستان یا هتل می‌تواند بدون اطلاع به پلیس این کار انجام دهد در غیر این صورت باید حتماً به پلیس اطلاع دهد.
وی در ادامه همچنین با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت: این روز‌ها در حال بررسی بودجه ۱۴۰۴ هستیم و در خلال این موضوع به اتفاقات ناگواری رسیده‌ایم و شرکت‌های حمل و نقل عمومی تا به امروز اندکی از بودجه را گرفته‌اند و در خلال بررسی اسناد شرکت مترو و داده‌های موجود متوجه شده‌ایم تنها حدود ۳۰ درصد از ۳۴۷۰ میلیارد تومان نقدینگی داده شده است.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه این وضعیت به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست گفت: اینکه برای کمک بخواهیم ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم، اما در برج ۱۱ متوجه شویم که کمتر از ۳۰ درصد کل آن بودجه به شرکت‌ها تخصیص یافته به هیچ عنوان پذیرفته شدنی نیست باید به فوریت این عقب‌ماندگی جبران شود.
افزایش ۱۵ درصدی بهای بازدید از موزه‌ها 
اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز با ۱۹ رأی موافق لایحه نرخ بهای خدمات بازدید از موزه‌ها در سال ۱۴۰۴ را تصویب کردند.
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص  با بیان اینکه بهای خدمات بازدید از موزه‌ها تقریبا ۱۵ درصد افزایش داشته است، گفت:  بازدید از موزه‌ها سال گذشته ۳۰ هزار تومان بود و امسال پیشنهاد کمیسیون ۳۵ هزار تومان است. 
وی افزود: باغ موزه‌ها نیز در سال گذشته ۲۵ هزار تومان و امسال ۳۰ هزار تومان پیشنهاد شده است.
تشکری هاشمی گفت: بهای بازدید از خانه موزه‌ها هم ۱۰ هزار تومان بود و امسال ۱۵ هزار تومان خواهد بود و نرخ بهای بازدید مهمانان خارجی نیز برای سال آینده برای موزه‌ها ۱۸۰ هزار تومان، برای باغ موزه‌ها ۱۶۰ هزار تومان و برای خانه موزه‌ها ۱۴۰ هزار تومان پیشنهاد شده است.
افزایش ۴۵ درصدی بهای خدمات حمل و نقل بار شهرداری تهران در سال ۱۴۰۴
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین از افزایش ۴۵ درصدی بهای خدمات حمل و نقل بار شهرداری تهران در سال ۱۴۰۴ خبر داد و  گفت: کلیه درآمد‌های حاصل از اجرای این مصوبه پس از واریز به حساب خزانه شهرداری تهران، به صورت صد در صد صرف مدیریت و ساماندهی حمل و نقل بار و کالای شهر تهران خواهد شد. آقای تشکری هاشمی تصریح کرد: این مصوبه از ابتدای سال ۱۴۰۴ ملاک عمل است.
افزایش نرخ استقرار خطوط مکانیزه سیار معاینه فنی در سال ۱۴۰۴
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه  در جریان بررسی لایحه استقرار خطوط مکانیزه سیار معاینه فنی در سال ۱۴۰۴ نیز گفت: به شهرداری تهران و شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران اجازه داده می‌شود در صورت هماهنگی و اقدام جهت اعزام و استقرار خطوط مکانیزه سیار معاینه فنی به محل مورد نظر اشخاص حقوقی و حقیقی متقاضی، نسبت به دریافت بهای خدمات اعزام و استقرار خطوط مکانیزه معاینه فنی در محل مورد تقاضا از متقاضیان اقدام کند.
وی با اعلام اینکه بهای این خدمت نسبت به سال ۱۴۰۳ به میزان ۴۵ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: نرخ اعلامی صرفاً درخصوص خطوط مکانیزه سیار معاینه فنی است که بنابر درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی به ستاد معاینه فنی، به محل مورد نظر اعزام می‌شوند.
 لایحه استقرار خطوط مکانیزه سیار معاینه فنی در سال ۱۴۰۴ با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.چمران:  اتوبوس‌های برقی نوید خوبی برای کاهش آلودگی هواستافزایش  ۳۵ درصدی نرخ بهای خدمات مراکز فرهنگی و هنری بانوان 
در جلسه امروز  شورای اسلامی شهر تهران، لایحه بهای خدمات استفاده از مجموعه‌های شهربانو و مراکز فرهنگی و هنری بانوان تحت نظر اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۴ بررسی و با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و دومین جلسه شورا و در جریان بررسی لایحه بهای خدمات مراکز فرهنگی و هنری بانوان تحت نظر اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۴ با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی برای سال آینده میزان افزایش بهای خدمات در ۱۱۳ رشته هنری، فرهنگی و تفریحی به میزان ۳۵ درصد پیش بینی شده است، اظهار کرد: پیشنهادات شهرداری در کمیسیون مشترک مورد پذیرش و تأیید قرار گرفت.
وی با بیان اینکه اصلاحاتی در تبصره‌ها لحاظ شده است، یادآور شد: براساس تبصره‌ها شهرداری موظف است نسبت به ارائه خدمات به اقشار خاص بر اساس ضرایب مشخص شده اقدام کند. این ضرایب برای خانواده شهدا، ایثارگران، بانوان توانخواه، بانوان دارای کارت منزل و همچنین شاغلان در شهرداری تهران صفر و به عبارتی استفاده از خدمات با تخفیف صددرصدی همراه است.
معدنی پور با بیان اینکه برای بانوان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: استفاده گروهی از خدمات مراکز با تخفیف ۳۰ درصدی روبه رو خواهد بود. این ارقام در سه سال گذشته بررسی شده و نظم دهی صورت گرفته است.
لایحه بهای خدمات مراکز فرهنگی و هنری بانوان تحت نظر اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۴ با حداکثر آراء موافق تصویب شد.