امام خامنهای، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار شرکتکنندگان مسابقات بینالمللی قرآن کریم، گرایش به قرآن و قرآن آموزی را نشانه و شاخصی از رشد و پیشرفت معنوی در دوره پس از انقلاب اسلامی دانسته و این ادعا را که بعضی اظهار میکنند در جهات معنوی رشد نکردیم، رد نموده و در پاسخ به آن فرمودند: «این نمونه قرآنیاش است... امروز معنویتمان پیش رفته، قرآن ما بحمدالله پیش رفته، از جهات مادی هم پیشرفت کردهایم، جوانهای ما کارهای گوناگونی انجام دادهاند و این پیشرفت ادامه پیدا خواهد کرد و ملت ایران انشاءالله به برکت توکل به خدای متعال به اوج مطلوب خود خواهد رسید.»
در واقع این بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پاسخ به شبههآفرینیهای غیرمنصفانهای است که به دنبال القای افت معنویت در جامعه پس از انقلاب اسلامی و عقب افتادن جامعه در این زمینه و همچنین بهتر بودن شرایط در دوران قبل از انقلاب اسلامی میباشد.
القای شیطنت آمیز و ظالمانهای که به نوعی تطهیر و سفیدشویی رژیم دیکتاتوری پهلوی نیز به حساب میآید که تعطیلی مراسمات مذهبی و محدودسازی نهادها و نیروهای مذهبی و اشاعه مراکز فساد، فحشا و بی بندوباری را در سوابق سیاه خود دارد. پیشرفتها و دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی را میتوان در چند عرصه مهم به عنوان شاخصهای عینی و غیر قابل انکار مورد توجه و تأکید قرار داد. عرصههایی چون؛
۱. مراسم اعتکاف که قبل از انقلاب اسلامی عمدتاً در سطح بسیار محدود و آن هم در شهرهای مذهبی و کمشمار با حضور افراد میانسال و خاص مذهبی برگزار میشد، اما امروز شاهد توسعه و گسترش سالانه آن و آن هم با حضور تمامی اقشار و سنین، به ویژه استقبال گسترده جوانان و نوجوانان هستیم که تعداد شرکتکنندگان در کشور در حدود یک میلیون نفر بود. جالب اینکه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از آنان دانشآموز بوده و با دانشجویان اکثریت شرکتکنندگان را شکل دادهاند. این جمعیت در حدود ۶ هزار مسجد معتکف شده و بسیاری از آنان برای شرکت در مراسم از مدتها قبل ثبت نام کرده و دغدغه قرار گرفتن در فهرست و سهمیه اختصاصی را داشتهاند.
۲. برپایی نمایشگاههای قرآن کریم که معمولاً در ماههای رمضان برگزار میشود و شبها میزبان بازدیدکنندگان میباشد و تنها در تهران تاکنون ۳۱ دوره به صورت بین المللی برگزار شده است. این نمایشگاه در تهران در سال ۱۴۰۳ در ۴۹ بخش و هزار و ۸۰۰ غرفه به عنوان یک رویداد بزرگ معنوی و فرهنگی برگزار شد و شرکتکنندگان عمدتاً به صورت خانوادگی و گروهی از آن بازدید داشته و در آن نهجالبلاغه و سایر کتابهای مذهبی نیز ارائه شده و آموزشهای قرآنی نیز با استقبال مواجه بوده است.
۳. زیارت اماکن مرکزی که حتی در ایام نوروز و تعطیلات عمومی شهرهای مشهد مقدس و قم شاهد حضور جمعیتهای میلیونی بوده و زیارت اربعین و راهپیمایی آن با حضور مشتاقان و دلدادگان با وجود همه سختیها و کمبودها به صورت انبوه برگزار میشود. شرکتکنندگان ایرانی مراسم اربعین ۱۴۰۳ حدود ۵ میلیون نفر بودند که در شرایط آب و هوایی گرم و تابستانی، عمدتاً به صورت زمینی سفر کرده و تنها شوق معنوی بوده که رنج این سفر را بر مشتاقان هموار کرده است.
۴. گسترش فرهنگ نماز و نمازخوانی که از حضور پرشور در نمازهای جماعت تا ساخت مسجد و نمازخانه و برگزاری اجلاسهای نماز با مشارکت مردم را شامل میشود و این سطح از مشارکت به هیچ عنوان با دوران پیش از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست که خواندن نماز در بین خانوادههای خاص رایج بود و در اماکن دولتی مثل پادگانها با ممانعت و محدودیت هم مواجه بود.
۵. جهاد و شهادتطلبی به عنوان جلوه عینی معنویت و اوج تقرب الهی که تعداد رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و داوطلبان دفاع از حرم و مشتاقان کمک به مقاومت اسلامی در همین دوره جنگ حماس با رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی گویای عمق نفوذ معنویت در جانهای مشتاق ایثارگری در راه خدا است که پیش از انقلاب و آن هم پس از قیام خونین ۱۵ خرداد در بین نیروهای محدود و مذهبی قابل رد زنی است؛ بنابراین پیشرفت و رشد کشور در عرصه معنویت و ایمان را میتوان از جمله دستاوردهای نورانی انقلاب اسلامی دانست که نه تنها در بعد کمی بلکه در بعد کیفی نوعی جهش داشته و از افتخاراتی محسوب میشود که برای بیرون مرزهای ایران اسلامی نیز الهام بخش بوده است.
گرایش نیروهای مبارز در عرصه مقاومت و ایستادگی علیه استکبار امریکایی و تروریسم و شقاوت صهیونی گویاترین رویدادی است که الهامگیری معنوی از انقلاب اسلامی و چرخش از مکاتب مادی شرقی و غربی به سمت مکتب معنوی اسلام را نشان میدهد و آثار آن هم برای استکبار و صهیونیسم بسیار دردناک بوده است.
از این رو، یکی از اقدامات تهاجمی و دشمنانه جهان استکبار و مافیای صهیونی جنگ فرهنگی و معنویتستیزانه علیه انقلاب اسلامی، به ویژه نسل جوان و بی اعتبارسازی گرایش معنوی در عرصه جهاد و مبارزه با خلق و حمایت از گروههای تکفیری و حلقه انحرافی و نوظهور مدعی معنویت میباشد.