داود شایقی عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با پیگیریهایی که در بودجه سال آینده انجام دادیم قرار شد تا ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن اردبیل – میانه اختصاص یابد تا این طرح در سال آینده آماده بهره برداری شود.
وی افزود: در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به اردبیل مقرر شد تا پایان امسال سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن اردبیل تخصیص یابد تا طرح روند اجرایی مستمر خود را دنبال کند.
شایقی ادامه داد: امسال ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه به این طرح اختصاص یافت تا بخش هایی از این طرح عظیم ریلی کشور اجرایی و عملیاتی شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل میزان پیشرفت طرح راه آهن اردبیل - میانه را ۹۶ درصد اعلام کرد و افزود: در سالهای اخیر منابع مورد نیاز این طرح ریلی از ردیفهای ملی و فاینانس بانکی تامین شده و امیدواریم با بودجه سال آینده و مساعدتی که راه و شهرسازی در تکمیل ریل گذاری آن انجام میدهد راه آهن اردبیل – میانه در این دولت آماده بهره برداری شود.
وی بیان کرد: در سفر وزیر راه و شهرسازی به اردبیل تمام مسیرها اعم از ایستگاه و قطعات مختلف مورد بازدید قرار گرفت و قرار شد تا منابع مورد نیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین شود.
عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هم اکنون در مرحله پایانی قرار دارد .
ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش میرفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن تسریع شد.
مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
همچنین مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژههای اجرایی کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر ، در پروژه راهآهن اردبیل- میانه در نهایت ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.