شناسهٔ خبر: 71170066 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۹ میلیون کالا در کشور کد گذاری شد

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: تاکنون حدود ۹ میلیون کالا در کشور براساس استاندارد بین‌المللی GS ۱ کدگذاری و شناسایی شده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مهدی مظهری روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار در رشت اظهار کرد: سازمان جهانی GS ۱ یک سازمان بین‌المللی در حوزه کدگذاری کالا و خدمت است و هر کالایی که بخواهد در زنجیره تامین و به ویژه فروش آن کالا وارد شود، باید شناسایی و کدگذاری شود.

به گزارش ایرنا، وی در حاشیه رونمایی از طرح نظارت مردمی و تعیین موقعیت مکانی اصناف (GLN) در گیلان افزود: تمام کالا‌هایی که صادر می‌شود یا حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد با پیش شماره ۶۲۶ کدگذاری شده است.

وی ادامه داد: همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار قلم کالای تدارکاتی که در صنایع وجود دارد را کدگذاری کرده‌ایم و امروز می‌دانیم کدام کالا‌ها وارد می‌شوند و چه کالا‌هایی صادر می‌شوند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در ادامه به قیمت گذاری کالا‌ها اشاره و بیان کرد: ما از یک استانداردی به عنوان GS ۱ پیروی می‌کنیم و یکی از ۱۱۸ کشور جهان در این بخش هستیم و این کد یک زبان مشترک کسب و کار جهانی محسوب می‌شود.

مظهری اضافه کرد: اگر کشوری می‌خواهد صادرات داشته باشد باید محصولاتش دارای بارکد باشد.

وی عنوان کرد: این کالا‌های دارای بارکد در صورت صادرات دیگر نیازی به دریافت کد جدید از کشور مقصد ندارند، زیرا این کد‌ها در حوزه بین الملل قابل رهگیری هستند.

وی در ادامه گفت: تاکنون برای حدود ۳۰۰ هزار قلم کالا در کشور قیمت مصرف کننده تعیین شده و مردم می‌توانند قیمت واقعی این کالا‌ها را مشاهده کنند.

مظهری افزود: براین اساس این کالا‌ها «بارکدیار» دارند که این بارکد در مایکت (مارکت فارسی زبان اندرویدی) قابل دانلود است تا مردم از روند قیمت این تعداد محصولات و قیمت‌های واقعی آنها مطلع شوند که این امر باعث می‌شود تا برخی از صنوف که قیمت‌های بالاتری را عرضه می‌کنند، قیمتهایشان را کاهش داده و تعدیل کنند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به اجرای طرح GLN نیز اشاره و اظهار کرد: طرح نظارت مردمی و تعیین موقعیت مکانی اصناف (GLN) برای نخستین بار در کشور به صورت آزمایشی از امروز در گیلان اجرایی شده و قرار است در سایر استان‌ها نیز به اجرا درآید.

مظهری افزود: با توجه به استقبال و برنامه ریزی که در استان گیلان انجام شد این طرح از حوزه صنوف آغاز شد و به مرور در همه بخش‌ها در سطح کشور انجام می‌شود و افزایش ارزش افزوده برای صنوف یکی از مزیت‌های اصلی این طرح با سایر طرح‌های موجود می‌باشد.

وی ادامه داد: این طرح در گیلان نخست در اتحادیه تلفن‌های همراه و تعمیرکاران این گوشی‌ها آغاز شده است، زیرا تلفن‌های همراه بارکد بین المللی دارند و با اجرای این طرح همه مشتریان می‌توانند نحوه خدمات دهی و همچنین نوع کالا‌های موجود در صنف مورد نظر را مشاهده کنند.