بسیاری از والدین گزارش کردند که فرزندان آنان به دنبال همهگیری کووید- ۱۹ در مهارتهای اساسی مانند خواندن و ریاضی با مشکلاتی مواجه هستند. این نگرانیها اکنون با نمرات هشداردهنده از آزمونها پدیدار شدهاند و تاثیر چند سال گذشته بر یادگیری دانشآموزان را برجسته کرده است.
نتایج بررسی محققان نشان داد که تحصیل از راه دور و اختلالات گسترده، عواملی هستند که همچنان بر عملکرد دانشآموزان در کلاس درس تاثیر میگذارند. ارزیابیهای کنونی نشان میدهد که دانشآموزان کلاس چهارم با افت میانگین نمرات خواندن مواجه شدند. این تغییر، نشانه آن است که چالشهای مرتبط با بیماری همهگیر، رویدادی کوتاهمدت نبود، بلکه ادامه دارد و منجر به اثرات بلندمدت بر تواناییهای زبانی اساسی میشود.
افت لذت خواندن و نمرات ریاضی
نتایج این تحقیق منتشرشده در سایت ارث نشان داد، دانشآموزان کلاس هشتم نیز کاهش شدیدتری را در نمرات ریاضی تجربه کردهاند و بهطور متوسط نمرات آنان نیز هشت امتیاز نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است. این تاثیر به ویژه در میان دانشآموزان با عملکرد پایینتر مشهود است و بسیاری از معلمان گزارش کردند که نیازمند ارائه درسهای تقویتی برای دانشآموزان هستند.
شکافهای یادگیری در ریاضیات و خواندن
برای بسیاری از خانوادهها، عملکرد مدرسهها در دوران همهگیری، تغییری عظیم بود که شامل پلتفرمهای مجازی، زمان کمتر کلاس و بحثهای گروهی کمتر شد. دانشآموزان خانوادههایی که به منابع اینترنتی محدودی دسترسی داشتند، سازگاری سختتری تجربه کردند و ممکن بود که حتی شکافهای تحصیلی موجود را افزایش دهند.
بر اساس نتایج تحقیق دیگری در مورد تعطیلیهای همهگیر، زمان از دست رفته آموزشی باعث نقص مهارتهای قابلتوجهی شد، به ویژه در میان دانشآموزان کوچکتر که برای درک مفاهیم اولیه خواندن و ریاضی به حمایت مستقیم نیاز دارند. درسهای کوتاهتر و فرصتهای کمتر برای تمرین مهارتهای جدید بهطور مداوم بر عملکرد دانشآموزان تاثیر گذاشت.
دادههای جدید نشان میدهد، کودکانی که بهطور منظم غیبت میکنند، در آموزش آسیبپذیرتر هستند، آنان بسیار تلاش میکنند زیرا فعالیتهای کلاس درس و بازخورد معلم را از دست میدهند.
مشارکت خانوادهها
عملکرد تحصیلی تنها نگرانی نیست و کودکان با موانع عاطفی و ذهنی روبرو هستند که ناشی از عدم پیشبینی چند سال اخیر است. مربیان همچنان خانوادهها را تشویق میکنند که امیدوار بمانند و در رشد فرزندان خود مشارکت داشته باشند و بسیاری از معلمان نیز راهحلهای نوآورانهای را برای برانگیختن حس کنجکاوی برای مطالعه پیش از امتحان دارند، ازجمله درسهای تعاملی و فعالیتهای کلاسی که بر درک مطلب تمرکز میکنند.
نتایج مقاله «تاثیر همهگیری بیماری کرونا بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان» منتشر شده در هفتمین همایش بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و حقوق کودک در جهان اسلام نشان داد که انگیزش تحصیلی از شاخصهای مهم برای پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان است و افزایش انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ارتباط دارد.
انتهای پیام