شناسهٔ خبر: 71165842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واشنگتن‌پست: چرا کانال پاناما از اهمیت استراتژیک برخوردار است؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی به اهمیت کانال پاناما و نقش آن در تجارت جهانی به ویژه با توجه به نگرانی برخی مقامات آمریکایی از حضور چین در این منطقه و سخنان ترامپ در لزوم به دست گرفتن کنترل این کانال پرداخت.

به گزارش شفقنا، واشنگتن پست به اظهارات مکرر ترامپ در مورد این کانال از جمله انتقاد او از تعرفه‌های بالا برای عبور کشتی‌های آمریکایی و ادعای «کذب» وی در تسلط سربازان چینی بر کانال پاناما اشاره کرد و گفت که رئیس جمهور آمریکا در پیامی سال جدید میلادی به طرفداران خود نوشت: «سال نو بر همه مبارک به ویژه سربازان خوب چینی که کانال پاناما را به شکل غیر قانونی اداره می‌کنند!»

 

کریدور دریانوردی جهانی

طبق گزارش واشنگتن پست به قلم «محم جاوید» و «لاریس کارکلیس» و »هانا دورمیدو» کارشناسان جغرافیا و نقشه، با وجود نگرانی‌های فزاینده واشنگتن در مورد نفوذ چین، اقتصاد آمریکا همچنان بزرگترین ذینفع از این کانال است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا از نظر حجم کالاهای صادراتی (99.6 میلیون تن) و واردات (57.4 میلیون تن) رتبه اول را دارد و پس از آن چین با صادرات 23.8 میلیون تن و واردات 21.2 میلیون تن از طریق کانال پاناما در رتبه دوم قرار دارد.

این گزارش می‌افزاید: ژاپن، کره جنوبی، مکزیک و شیلی از جمله کشورهای اصلی هستند که به کانال پاناما وابسته هستند و این ارقام اهمیت آن را برای کشتیرانی جهانی نشان می‌دهد.

اهمیت استراتژیک

واشنگتن پست در گزارش خود آورده است: قبل از ساخته شدن کانال پاناما، کشتی‌ها باید در اطراف نقطه تلاقی دو اقیانوس آرام و اطلس به نام کیپ هورن حرکت می‌کردند و این سفر ماه‌ها طول کشید.

این کانال که در سال 1914 توسط ایالات متحده آمریکا تکمیل شد، طول سفر را کاهش داد به طوری که اکنون به طور مثال سفر از نیویورک تا سانفرانسیسکو با دور زدن کیپ هورن 27 روز طول می کشد اما با استفاده از کانال پاناما سفر به تنها 11 روز کاهش می‌یابد.

حضور چین

این روزنامه آمریکایی افزود: کانال پاناما دارای 5 بندر است که دو بندر آن توسط شرکت‌های چینی مدیریت می‌شود و بقیه بین شرکت‌های آمریکایی، تایوانی و سنگاپوری توزیع شده است.

به گزارش واشنگتن پست، ترامپ و بسیاری از قانونگذاران آمریکایی نگران نفوذ پکن هستند به ویژه پس از اینکه یک شرکت چینی دیگر قرارداد ساخت پل چهارم روی کانال را به دست آورد و سناتور تد کروز در این باره هشدار داد که «پل نیمه تکمیل شده به چین توانایی بستن کانال را بدون هشدار می‌دهد.»

در همین رابطه، این گزارش به نقل از کارشناسان گفته است که این نگرانی‌ها اغراق آمیز است، «جان فیلی»، سفیر سابق آمریکا در پاناما، توضیح داد: «مدیریت بندر (پاناما) به هیچ شرکتی توانایی بستن کانال را نمی‌دهد.

به گزارش الجزیره، «مارکو روبیو»، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز یکشنبه با «خوزه رائول مولینو»، رئیس جمهور پاناما درباره لزوم کاهش نفوذ چین گفت‌وگو کرد و نسبت عواقب این نفوذ هشدار داد.

در مقابل، مولینو قویا هرگونه سیطره چین را رد کرد و گفت که کانال تحت اداره «موسسه کانال پاناما» است و این امر از زمانی که رئیس جمهور فقید جیمی کارتر در سال 1977 قراردادهایی را برای واگذاری کانال به پاناما امضا کرد، کماکان ادامه دارد.

منبع: الجزیره