شناسهٔ خبر: 71161877 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

حالا 16 ساله ها در ایران می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند

صاحب‌خبر -

بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور فراجا، سن دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت از ۱۸ سال به ۱۶ سال کاهش یافته است.

با عنایت به آخرین اخبار داخلی، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا از اعمال اصلاحاتی در آیین‌نامه صدور گواهینامه‌های رانندگی، به خصوص گواهینامه موتورسیکلت خبر داد. به گفته وی نوجوانان ۱۶ ساله از حالا می‌توانند جهت دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت اقدام کنند. در ادامه با انتشار جزئیات این خبر همراه گجت نیوز باشید.

شرایط جدید دریافت گواهینامه موتورسیکلت

گواهینامه موتورسیکلت گواهینامه موتورسیکلت

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از اعمال تغییرات مهم در روند صدور گواهینامه موتورسیکلت خبر داد. بر اساس این تغییرات که از دی‌ماه 1403 اجرایی می‌شود، گواهینامه‌های موتورسیکلت به چهار دسته مختلف تقسیم خواهند شد. سردار حسینی با اعلام این خبر، اظهار داشت که پیش از این، تمامی متقاضیان پس از طی مراحل یکسان شامل آزمون‌های نظری، دوره‌های آموزشی و احراز سلامت جسمی و روانی، موفق به دریافت گواهینامه می‌شدند. اما با اعمال آیین‌نامه جدید، هر کدام از دسته‌های چهارگانه گواهینامه، شرایط و ضوابط مخصوص به خود را خواهند داشت.

گروه‌های چهارگانه اخذ گواهینامه موتورسیکلت

گواهینامه موتورسیکلت گواهینامه موتورسیکلت

1. گروه الف میم: این گروه، مخصوص موتورسیکلت‌های سبک‌تر است و شامل دو دسته وسیله نقلیه می‌شود: موتورسیکلت‌های بنزینی با حداکثر حجم سیلندر 50 سی‌سی و موتورسیکلت‌های برقی با حداکثر توان 4 کیلووات. موتورسیکلت‌های این گروه نباید سرعتی بیش از 45 کیلومتر در ساعت داشته باشند. همچنین، حداقل سن مورد نیاز برای دریافت گواهینامه این گروه 16 سال تعیین شده است.

2. گروه الف یک: این گروه از گواهینامه‌های موتورسیکلت، برای افرادی در نظر گرفته شده است که قصد رانندگی با موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور متوسط و توان قابل قبول را دارند. موتورسیکلت‌های مشمول این گروه نباید دارای حجم سیلندری بیشتر از 125 سی‌سی باشند. همچنین، اگر موتورسیکلت برقی باشد، حداکثر توان موتور آن نباید از 11 کیلووات تجاوز کند. حداقل سن مورد نیاز برای دریافت گواهینامه این گروه نیز 16 سال است.

در گجت نیوز بخوانید:

قانون جدید گواهینامه رانندگی؛ از حذف کارت پایان خدمت تا تغییر سن دریافت گواهینامه

3. گروه الف دو: این گروه برای موتورسوارانی طراحی شده است که به دنبال استفاده از موتورسیکلت‌هایی با توان بیشتر نسبت به دسته‌های قبلی هستند. موتورسیکلت‌های مشمول این گروه نباید توانی بیشتر از 35 کیلووات داشته باشند. همچنین متقاضیان دریافت گواهینامه این گروه باید حداقل 18 سال سن داشته باشند.

4. گروه الف: این گروه از گواهینامه‌های موتورسیکلت، برای افرادی است که قصد راندن موتورسیکلت‌های سنگین، پرقدرت و با شرایط ویژه را دارند. این دسته از موتورسیکلت‌ها، معمولاً به دلیل حجم موتور، قدرت و وزن بالا، نیازمند تجربه و مهارت بیشتری در رانندگی هستند. متقاضیان دریافت گواهینامه این گروه باید حداقل 21 سال سن داشته باشند.

اعمال ضوابط جدید در آموزشگاه‌های رانندگی

اعمال ضوابط جدید در آموزشگاه‌های رانندگی اعمال ضوابط جدید در آموزشگاه‌های رانندگی

سردار حسینی اعلام کرد که آموزشگاه‌های موتورسیکلت در سراسر کشور باید برای ارائه خدمات مربوط به چهار دسته گواهینامه موتورسیکلت، درخواست خود را به پلیس راهور ارائه دهند. وی تاکید کرد که پلیس راهور زیرساخت‌های لازم برای آموزش و آزمون‌ها را آماده کرده است.

همچنین، آموزشگاه‌ها باید برای آموزش متقاضیان دو گروه اول گواهینامه، موتورسیکلت‌هایی با حجم سیلندر حداکثر 50 سی‌سی فراهم کنند. این اقدام با هدف ارائه آموزش‌های مناسب برای موتورسیکلت‌های سبک‌تر و پرکاربردتر در سطح شهر انجام می‌شود و به موتورسواران مبتدی کمک می‌کند تا مهارت‌های اولیه را به طور کامل فرا بگیرند.

چالش‌های کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت

رئیس پلیس راهور فراجا، در واکنش به دغدغه‌های موجود پیرامون کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت از ۱۸ به ۱۶ سال، به طور مفصل به این موضوع پرداخت. سردار سید تیمور حسینی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود، همواره در معرض خطرات و تخلفات بیشتری نسبت به سایر وسایل نقلیه هستند، تاکید کرد که کنترل دقیق‌تر بر رانندگان موتورسیکلت و رعایت کامل قوانین و مقررات از سوی آنان، نقشی کلیدی در کاهش چشمگیر تصادفات خواهد داشت.

چالش‌های کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت چالش‌های کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت

سردار حسینی با بیان اینکه پلیس راهور به این واقعیت آگاه است که کاهش سن گواهینامه ممکن است نگرانی‌هایی را ایجاد کند، افزود که به همین دلیل، محدودیت‌هایی از جمله محدودیت در حجم سیلندر موتورسیکلت‌ها (به عنوان مثال، حداکثر حجم سیلندر ۵۰ سی‌سی) و همچنین محدودیت سرعت برای موتورسیکلت‌های رانندگان ۱۶ ساله در نظر گرفته شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا در پایان صحبت‌های خود، بر اهمیت رتبه‌بندی گواهینامه‌های موتورسیکلت و اعمال نظارت دقیق‌تر بر فرآیند آموزش تاکید کرد. وی اظهار داشت که با اجرای این اقدامات، می‌توان به طور موثری شرایط کنترلی لازم برای ارتقاء وضعیت رانندگی موتورسواران در سراسر کشور را فراهم آورد.

رئیس پلیس راهور با اشاره بر اینکه کیفیت آموزش‌ها و مهارت‌آموزی موتورسواران، نقشی حیاتی در کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ها دارد، افزود: «توجه جدی و دقیق به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، به ویژه در کلاس‌های آموزشی، از ضروریات اصلی این فرآیند است و تمامی آموزشگاه‌ها و مربیان موظفند که این مهم را در سرلوحه کار خود قرار دهند.»

سردار حسینی همچنین خاطرنشان کرد که رتبه‌بندی گواهینامه‌ها به این معناست که موتورسواران بر اساس سطح مهارت و توانایی‌های خود در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند و آموزش‌ها و محدودیت‌های متناسب با هر دسته برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

همچنین بخوانید:
شرایط جدید صدور گواهینامه در ایران اعلام شد حذف نمره منفی گواهینامه رانندگی؛ راهنمای کامل و شرایط آغاز صدور گواهینامه رانندگی دو زبانه + نحوه دریافت

برچسب‌ها: