شناسهٔ خبر: 71160800 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فجر چهل‌وسوم|

«رها»؛ از گمانه‌‎زنی درباره سیمرغ برای شهاب حسینی تا نوع مشاوره مرضیه برومند

«رها» به‌عنوان اولین فیلم روز سوم از چهل‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، ملودرامی اجتماعی و نخستین تجربه کارگردانی حسام فرهمند است که با بازی شهاب حسینی و غزل شاکری مورد استقبال منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت که مرضیه برومند در مقام مشاور کارگردان فیلم بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «رها» به‌عنوان نخستین فیلم روز سوم از چهل‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، ملودرامی اجتماعی و نخستین تجربه کارگردانی حسام فرهمند است که با بازی شهاب حسینی و غزل شاکری مورد استقبال منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت که مرضیه برومند در مقام مشاور کارگردان آن بوده است.

رها به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی حسام فرهمند را می‌توان از آثار موفق جشنواره فیلم فجر دانست که با وجود ریتمی که می‌توانست روان‌تر باشد، فیلمنامه قابل قبولی دارد. بازی شهاب حسینی از نقطه قوت فیلم است که کمک بسزایی به فیلم کرده است.

بر همین اساس، شهاب حسینی، بازیگر این فیلم در جمع خبرنگاران درباره علت حضور در این فیلم که یک فیلم اجتماعی تلخ است، اظهار می‌کند: به‌عنوان شهاب حسینی و در مقام بازیگر آن‌گاه که یک فیلم‌نامه را دریافت می‌کنم و در فیلمی بازی می‌کنم، سعی می‌کنم بازی‌ام کمک به انتقال واقعیت‌ها و البته تأثیرگذاری در جامعه را داشته باشد.

«رها»؛ از گمانه‌‎زنی درباره سیمرغ برای شهاب حسینی تا نوع مشاوره مرضیه برومند در

نتیجه رها موفق بود / وظیفه پیشکسوت پشتیبانی از جوان

مرضیه برومند، مشاور کارگردان درباره تأثیرگذاری فیلم و نوع همراهی با کارگردان رها نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رها بیشتر از هرچیزی یک مسئله اجتماعی را مطرح می‌کرد و من برای گذراندن پروسه پروانه ساخت در کنار پروژه قرار گرفتم؛ من معتقدم ما بزرگترها که سن بیشتری داریم و به ما پیشکسوت می‌گویند وظیفه داریم که در کنار فیلم‌سازان جوان و جوان‌تر قرار بگیریم و کمک کنیم تا پشتیبانی و مراقبت از این عزیزان صورت گیرد تا بتوانند فیلم خودشان را بسازند نه فیلم ما را.

وی درباره نوع همکاری و پشتیبانی از فیلم رها بیان می‌کند: من بارها به حسام فرهمند گفتم شما توصیه و حرف‌های من را شنونده باش، اما کار خودت را انجام بده و هرچیزی که دوست‌داشتی را انجام بده و این اتفاق و رویه تا انتهای کار مونتاژ ادامه داشت، یعنی من حضور داشتم.

«رها»؛ از گمانه‌‎زنی درباره سیمرغ برای شهاب حسینی تا نوع مشاوره مرضیه برومند در

این فیلم‌ساز درباره استقبال از فیلم معتقد است: بینندگان و مخاطبانی که کار را برای اولین بار می‌بینند، نتیجه آن را بهتر از من که همواره در دل کار بوده‌ام را درک می‌کنند؛ تهیه کننده و کارگردان خیلی مهم‌اند که بتوانند با هم تعامل داشته باشند تا خروجی کار موفق شود.

اگر قصد کمدی داشتم، ۲۰ سال پیش انجام داده بودم

حسام فرهمند، کارگردان فیلم رها نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره انتخاب شهاب حسینی و غزل شاکری به‌عنوان بازیگران این پروژه سینمایی اظهار می‌کند: سعی کردم هدفمند بازیگران را برای فیلم انتخاب کنم که بتواند برای مخاطب پیش‌زمینه ذهنی ایجاد بکنند و با مخاطب آشنا باشند و تعلیق را با نابازیگرها ایجاد کنم تا بتوانیم حس را القا کنیم.

وی در پاسخ به اینکه صحبت‌هایی درباره حضور هدیه تهرانی در این پروژه وجود داشت که غزل شاکری جایگزین شد، می‌افزاید: پروسه انتخاب بازیگر برای این فیلم مراحل مختلفی داشت؛ ما تقریباً از سال گذشته درگیر پروانه ساخت بودیم، فیلم‌نامه را به بازیگرهای مختلفی ارائه کردیم اما در نهایت شهاب حسینی و غزل شاکری رسیدیم که من بسیار راضی‌ام.

کارگردان رها درباره سوژه فیلم و پچیدگی‌های آن عنوان کرد: به‌طور قطع فیلم و اتفاقات آن بر اساس اتفاقاتی است که در جامعه رقم می‌خورد؛ حوادث مختلفی در زمینه سرقت گوشی و موبایل صورت می‌گیرد.

فرهمند درباره بودجه فیلم گفت: ما با درایت تهیه‌کننده برآورد پروژه را به پایین‌ترین سطح رساندیم و تجربه شخص من در برنامه‌ریزی و تجربه خانی در تهیه‌کنندگی و تلفیق آن موجب شد ما به یک روند خوب برسیم. فیلم اصلی رها ۱۶۰ دقیقه است، یعنی ما به همین میزان فیلم تدوین‌شده داریم که در ۳۷ جلسه تصویربرداری شده است و این موفقیت با وجود تمام عوامل و همراهی این عزیزان محقق شده است.

وی عنوان می‌کند: ما روزهایی ۱۷ تا ۱۸ ساعت فیلم‌برداری داشتیم و این اتفاق به‌صورت متمادی وجود داشته است. همراهی بازیگران و عوامل در اصل موجب شد که این اتفاق برای فیلم ما رقم بخورد چون همه همدل و همراه بودیم و قصه و فیلم را دوست داشتیم و فضای کار به‌گونه‌ای بود که مدیریت می‌شد. خیلی به من پیشنهاد می‌شد، اولین فیلم را کمدی بسازم تا راحت‌تر وارد سینما شوم، اما من معتقد بودم این همه سال نساخته‌ام و اگر قصد کمدی داشتم که ۲۰ سال پیش انجام داده بودم هرچند اصلاً نمی‌گویم کمدی بد است، اما جذابیت قصه و فیلمنامه در این فیلم برای من ملموس بودند و همین انگیزه اصلی من بود که این فیلم را بسازم.

«رها»؛ از گمانه‌‎زنی درباره سیمرغ برای شهاب حسینی تا نوع مشاوره مرضیه برومند در

کارگردان رها درباره نوع تعامل با شهاب حسینی ادامه می‌دهد: شهاب حسینی در طول پروژه حتی یک‌بار نشد که یک ساعت در آفیش تأخیر داشته باشد حتی در یک سکانس که در خانه کلنگی درگیری با آرش داشت، روز سختی بود. به لحاظ فصل نور خیلی کم بود و شهاب حسینی به‌دلیل سرماخوردگی سخت و شدید، بسیار مریض بود، با این وجود آمد و پزشک به او سِرُم زد و آن سکانس را بازی کرد؛ من غیر از علاقه و لطف او چیز دیگری نمی‌بینم و اگر همدلی و همراهی او نبود، این اتفاق نمی‌افتاد.

فرهمند درباره شانس شهاب حسینی برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول فجر چهل‌وسوم می‌گوید: این انتخاب نظر هیئت داوران جشنواره است و من درباره احتمالات جشنواره که فیلم و بازیگران چه سرنوشتی خواهد داشت، صحبت نمی‌کنم و تعارف ندارم، اما دیدن فیلم با مخاطب و تماشاچی‌ها ارزش زیادی دارد و در حال دریافت بازخوردهای آن هستم و امیدوارم عوامل فیلم که خیلی زحمت کشیدند، پاسخ زحماتشان را بگیرند.

کارگردان رها درباره فروش فیلم معتقد است: مهم‌ترین مسئله درباره گیشه نظر مخاطب است که برای من مهم است؛ در سه نمایش مردمی فیلم تجربه ما نشان می‌دهد که کمتر مخاطبی گوشی موبایل بیرون می‌آورد، فکر می‌کنم چیزی که از مخاطب دریافت می‌کنم، این مسئله باشد که بسیار علاقه‌مند به سینمای قصه‌گوست و اگر ما به‌عنوان فیلم‌ساز بتوانیم قصه را به‌درستی تعریف کنیم، هر ژانر مخاطب خودش را پیدا می‌کند و الزاماً نباید مخاطب به سمت ژانرهای دیگر سینمایی برود.

به گزارش ایمنا، حسام فرهمند در ساخت «رها» با همراهی پیشکسوتانی همچون مرضیه برومند و بازیگرانی مانند شهاب حسینی و غزل شاکری، توانست فیلمی اجتماعی و تأثیرگذار بسازد که بازتاب‌دهنده واقعیت‌های جامعه است. برومند با تأکید بر نقش حمایتی پیشکسوتان از فیلم‌سازان جوان، به کارگردان کمک کرد تا دیدگاه خود را به‌طور مستقل اجرا کند. فرهمند نیز با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت بودجه، توانست پروژه را با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت به پایان برساند. استقبال مخاطبان و بازخوردهای مثبت نشان می‌دهد که «رها» نه‌تنها یک اثر سینمایی موفق، بلکه گامی مهم در مسیر حرفه‌ای فرهمند به‌عنوان یک کارگردان نوپاست.