شناسهٔ خبر: 71159795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حال ناخوش مراکز درمانی بروجرد در انتظار نسخه شفابخش

بروجرد - ایرنا - فرسودگی تجهیزات و زیرساخت های بهداشتی و درمانی، کمبود پرستار، نبود پزشک متخصص و فوق تخصص در شهرستان از جمله مشکلات سیستم درمانی بروجرد است که این روزها را در انتظار نسخه شفا بخش دولت چهاردهم می گذراند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همان پله های تیز اورژانس نشان می دهد برای جان به در بردن از مصایب مراجعه سرپایی به بیمارستان باید هفت خانی سخت در شکل و شمایلی افسانه ای را از سر بگذرانی، بیماری که بیم از پا افتادنش وجود دارد آنگاه که پس از عبور از آن پله ها یا پس از چرخیدن دور ساختمان و عبور از شیب تند حلقه ای شکل به ساختمان اورژانس می رسد.

توصیف این رنج را تنها باید از آنکه با حال ناخوش از این پله ها و حلقه های دورانی گذشته پرسید، از همان ابتدا صف های طولانی به موازات هم می بینی که روبروی دریچه هایی کوچک کشیده شده اند، در این صف ها چه آنکه بیمارش کد ۹۹ خورده و چه بیماری که مراجعه ای سرپایی دارد باید ساعت ها به انتظار بماند تا قبض های مربوطه را بگیرد.

پس از آن صف انتظار پشت در اتاق پزشک و پس از ورود، انتظار ثبت اینترنتی نسخه الکترونیک را داری که آنهم ماجرایی پر پیچ و خم است، گاه ناآشنایی یا بی حوصلگی و شلوغی کار پزشک یا فرد مسوول ثبت فقط دردسر بیمار را بیشتر می کند.

با حسی که شبیه به برداشن باری از روی دوش است ازین مرحله می گذری تا داروهایت را تحویل بگیری و آنجا هم حکایت دیگری است که کس نمی داند در آن صف چه مدرک شناسایی بدهی مسوول دارخانه را راضی می کند، کدملی یا برگه ای کنده شده از برگ های باطله که پزشک با عجله دستت داده و یا نام و فامیلی خودت را فریاد بزنی.

کد ثبت نسخه و کد ملی هم گاه کارساز نیست و مسوول تک و تنهای داروخانه ای که از دریچه کوچکی باید پیدایش کنی و گفتن هر کلمه ای با او بهانه ای است که پس از انتظار آنگاه که به دریچه ها می رسی، کد می دهی، سیستم نمی خواند، شماره ملی می خوانی کاری ساخته نیست و داروخانه بیمار را به پزشکی که حالا پس از ساعاتی که بیمار این در و آن در زده تا داروهایش را بگیرد، شیفت عوض کرده است ارجاع می دهد و فرایندی که بیمار به پله نخست بر می گردد و باید پذیرش را متقاعد کنی چند ساعت قبل ویزیت شدم ولی نسخه ثبت نشده لاجرم تنها لطف آنها این است که در انتظار بمان تا پزشکی دیگر پس از ویزیت بیمارهای خودش نسخه ات را ثبت کند.

مجدد انتهای صف داروخانه باید بمانی تا ساعتی بگذرد و نوبتت شود این گاه خرسند که دارو گرفته ای و در اورژانس سرم را برایت وصل می کنند پرستارانی که از همه جای دستت با آزمون و خطا رگ پیدا نمی کنند و در نهایت جمله "چقدر بد رگ هستی را تحویلت می دهند" و می گویند "برو آنژیوکت آبی از داروخانه بگیر" که آنهم حکایت تکرار صف با همان بیماران است که اینبار آمده اند تا آنژیوکت صورتی را با آبی تعویض کنند.

از خوان آنژیوکت آبی که می گذری اینبار دیگر شادمانی که پس چندین ساعت حتما سرم را می گیری و تمام اما مهارت نداشتن، خستگی یا هر چیزی دیگری که نامش را نمی دانیم حکایت پیداکردن رگ ادامه دارد تا بالاخره پس از هر بار پیدا نکردن.

حکایت مطب ها هم چندان جدای از این نیست و تکرار همین درد است که گویی از هر طرف خوانده شود همان است، پزشک و منشی سالاری قصه تلخ و پرتکراری است که گویی پایانی ندارد و حتی روز به روز به سختی های پر پیچ و خم آن افزوده می شود، مطب در طبقه زیرزمین با پله هایی به اندازه ۲ طبقه واقع شده است، خانم های باردار به سختی و نفس نفس زنان پله ها را در کندترین حالت ممکن طی می کنند و بدتر از آنان سالمندانی هستند که مجبورند برای سونوگرافی یا رادیولوژی به این زیرزمین بیایند.

اما این تازه آغاز ماجراست، بیماران پس از آن که پله های نفس گیر را طی می کنند، خود را باید به پشت پیشخوان منشی برسانند که به هنگام پذیرش تعلل و درنگی در توان راه انداختن آن همه بیمار را به خود راه نمی دهد و در بازه زمانی نصف روز ۶۰ بیمار پذیرش می کند در فضایی محدود که جا برای نشستن هم نیست، وقتی بیماران سرگردان اطرافش حلقه زده اند او تنها یک کلمه را تکرار می کند، "بنشینید" در حالی‌که در ازدحام دید این را هم ندارد که ببیند از اساس جایی برای نشستن وجود ندارد.

دیوار بلندی که پزشکان و منشی های پر تشریفات بین خود و مردم کشیده اند گویی تمامی ندارد، پس از آنچه روایت شد، خوان ورود به اتاق پزشک در پیش است، اتاقی کوچک بدون کمترین وسایل بهداشتی مثل پد بهداشتی روی تخت معاینه که حتی اگر یک بیمار برای خود پد شخصی از داروخانه گرفته باشد همان دستیاران پزشک در داخل اتاق که تعدادشان گاه به سه نفر هم می رسد گویی آن را نوعی توهین به خود می دانند و بیمار را مجبور می کنند بعد از استفاده آن را در سطل زباله داخل اتاق نیندازد و یا با خود ببرد، رفتاری که هیچ توجیهی برای آن نمی توان تصور کرد.

اما ماجرای حساب کردن نقدی و کارت به کارت هم خوان دیگر این ماجرا است، همان بیمار سالمندی که پس از فرود از آن پله ها نیم ساعتی زمان لازم دارد تا نفسش بازگردد باید همان مسیر آمده را برگردد تا خودش را به یک خودپرداز برساند و برای دکتر هزینه را انتقال دهد، گاه ممکن است، لطف منشی شامل حال کسی شود و بگوید نصف نقد پرداخت کن و نصف دیگر را هم کارت بکش آنهم نه در دستگاه کارت خوان داخل مطب بلکه یا با گوشی که در آن زیرزمین ها معمولا اینترنت روبه راهی موجود نیست.

نوشته هایی در فونت بزرگ بر در ودیوار مطب ها آویزان است که بر روی آن نوشته شده نوبت ها بین سه تا چند ساعت تقریبی هستند، یعنی هر شخص برای گرفتن یک رادیولوژی و عکس و سونوگرافی باید یک صبح تا عصر را زمان صرف کند، آنهم نه زمانی در آرامش و انضباط و برنامه ریزی شده بلکه در هیاهو و ازدحام و پشت سر گذاشتن هفت خوان هایی که هیچ تضمینی به اینکه به تعدادشان وفادار باشند نیست و هر لحظه ممکن است با قطعی یا کندی اینترنت دردسرهایت بیشتر شود.

زمینه تحول در بهداشت و درمان بروجرد فراهم شده است

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد بیان کرد: نشست‌ های تخصصی با مدیران دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار و زمینه تحول و تجهیز بخش بهداشت و درمان شهرستان بروجرد فراهم شده است تا بتوان با انجام اقداماتی رضایتمندی مردم حاصل شود.

قدرت اله ولدی با بیان اینکه بهبود وضعیت بهداشت و درمان بروجرد نیاز به یک نگاه ویژه دارد، گفت: خیرین سلامت تلاش‌های بسیاری انجام دادند که دانشگاه علوم پزشکی لرستان با دادن تجهیزات باید این خدمات را کامل کند.

وی بیان کرد: اختصاص دستگاه رادیوتراپی، پرداخت مطالبات پرسنلی و کارانه پزشکان، ودیعه مسکن پزشکان متخصص، دستگاه دیالیز بیمارستان و دوسویه کردن برق بیمارستان‌ها و همچنین تعیین تکلیف دستگاه شتاب‌دهنده‌های انرژی تا پایان سال ضروری است.

فرماندار بروجرد اضافه کرد: تشکیل یک تیم مشترک ویژه برای بررسی وضعیت بیمارستان‌ها و پرداخت مطالبات پرسنلی و همچنین تعیین تکلیف استخدام پرستار برای رفع مشکل کادر درمانی این شهرستان ضرورت دارد.

ولدی تاکید کرد: به‌منظور تعیین تکلیف خواسته‌ها و مطالبات پرسنلی و بهبود شرایط موجود در بروجرد، حوزه سلامت این شهرستان نیازمند یک نگاه ویژه است تا شاخص‌های بهداشت و درمان ارتقاء یابد.

کمبود پرستار در بروجرد

مسوول پرستاری شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: ۷۵۰ پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی بروجرد مشغول به فعالیت هستند، این تعداد پرستار با توجه به تعداد بخش ها و تخت‌های فعال بیمارستانی کافی نیست و با توجه به اینکه مراکز درمانی شهرستان به بیمارانی از سایر شهرهای استان مانند ازنا، دورود و الیگودرز و یا شهرهایی از استان های همجوار نیز خدمت رسانی می کنند، تعداد پرستاران باید افزایش یابد.

صغری پناهی اظهار کرد: تنها راه جذب پرستار علاوه بر سیستم طرحی، آزمون استخدامی است، در سه سال اخیر آزمون استخدام پرستار برگزار نشده فقط در سال گذشته آزمون استخدام برای بیمارستان های تازه تاسیس صورت گرفت که بروجرد جذب نداشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون با کمبود شدید پرستار در بیمارستان های دولتی از جمله بیماستان آیت الله بروجردی و شهید چمران مواجه هستیم، اضافه کرد: بیشتر دانشجویان دانشکده پرستاری شهرستان غیر بومی هستند در صورتی که اگر بومی بودند این امکان وجود داشت تا بخشی از کمبود پرستار در بروجرد را جبران کنند.

مسوول پرستاری شبکه بهداشت و درمان بروجرد با تاکید بر سختی کار پرستاران ادامه داد: برای جبران این کمبود شیفت های فشرده و اضافه کار اجباری برای پرستاران در نظر گرفته می شود که فرسودگی جسمی و روحی را برای این قشر به دنبال دارد، در بخش اضافه کاری پرداخت ها به روز شده اما در مورد مزایا و کارانه ها همچنان تاخیر هفت یا هشت ماهه وجود دارد.

نسخه های الکترونیک، کندی سیستم چالشی مضاعف برای بیمار

به گفته مسوول توسعه شبکه و ارتقای سلامت شبکه بهداشت و درمان بروجرد، نسخه های الکترونیک در صورت فراهم بودن زیرساخت ها مزایای بسیاری دارد و اکنون یکی از عمده ترین مشکلات این حوزه کندی، ضعف و قطعی اینترنت و در مواردی دسترسی نداشتن به اینترنت است که این مشکلات باعث شده تا طرح نسخه نویسی الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی و کامل اجرا نشود.

حسین گودرزی اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی نیازی به ارائه دفترچه نیست و برای ویزیت و استفاده از خدمات پاراکلینیکی داشتن کد ملی نیاز است و پس از ویزیت پزشک بیمه شدگان با داشتن کدرهگیری می‌توانند دارو و خدمات درمانی لازم را دریافت کنند.

وی یادآور شد: به منظور پیشگیری از ازدحام بیماران در مواقعی که اینترنت با قطعی و ضعف مواجه است پزشک به ناچار نسخه کاغذی می نویسد و برای همچین مواقعی به صورت مختصر به پزشک این اجازه داده شد.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری مردم در خصوص نسخه های الکترونیک اضافه کرد: در مناطق روستایی که بیمار برای گرفتن نسخه کاغذی عجله دارد این مهم زمینه ساز مشکلاتی شده و پزشک ناچار مجبور می شود خارج از دستورالعمل مربوط به نسخه های اینترنتی عمل کند.

مسوول توسعه شبکه و ارتقای سلامت بهداشت و درمان بروجرد یادآور شد: استفاده از نسخه های الکترونیکی سابقه زیادی در نظام پزشکی ما ندارد از ابتدای سال جاری و به خصوص مردادماه به صورت جدی در حال انجام است که برای گسترش این شیوه باید علاوه بر ضعف های زیرساختی مرتبط با اینترنت فرهنگ سازی لازم هم صورت گیرد تا تحمل افراد برای دریافت نسخه های الکترونیک مطابق با روال و سرعت سامانه هماهنگ شود.

گودرزی بیان کرد: در سطح شهرستان بروجرد در ۳۹ نقطه از شبکه اینترنتی استفاده می شود که به طور مکرر قطع و در برخی مناطق هم مشکل پوشش دهی نامناسب اینترنت وجود دارد و مجموعه این عوامل باعث شده تا پزشک برای جلوگیری از معطل شدن بیماران خارج از روال نسخه های الکترونیکی اقدام کنند که این اقدام در واقع به خاطر تحت فشار بودن پزشک از نظر ازدحام و تعداد مراجعات بالای بیمار است.

به گفته وی این سامانه‌های الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر وقفه‌ای به‌واسطه قطعی برق و اینترنت یا کند بودن درج اطلاعات در روند ثبت داده‌ها پیش بیاید، ثبت و ذخیره‌سازی نسخه با خطا مواجه می‌شود این معضل باعث معطلی پزشک، بیمار و داروخانه می‌شود، این مشکلات که همه به ضعف زیرساخت اینترنتی بازمی گردد به خصوص در مناطق روستایی که دسترسی‌های ارتباطی و اینترنتی ضعیف‌تری دارند، بیشتر است.

گودرزی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت های لازم برای طرح نسخه های الکترونیک گفت: صرفه جویی در زمان، استفاده نکردن از کاغذ و دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت بیمار از جمله مزایای این طرح هستند.

اتخاذ برنامه های جامع و عبور از چالش ها

گذری سرپایی به بیمارستان های مراکز درمانی و مطب های شخصی برخی پزشکان و داروخانه بیانگر تصویری واضح از پزشک سالاری و درماندگی بیمارانی است که در هر شرایطی ناگزیر به پذیرش هر آنچه که موجود است، هستند. نوبت رعایت شود یا نه؟ محاسبات تقریبی در مورد زمان پذیرش بیماران دقیق باشد یا خیر؟ رعایت پروتکل های بهداشتی مانند ماسک و اسپری ضد عفونی به درستی اعمال شود یا نه؟ فاصله رعایت شود یا نه؟ پذیرش بیمارانی در ساعتی مشخص و معین صورت گیرد یا نه؟ جواب هر چه باشد فرقی ندارد در هر حال بیمار چاره ای ندارد باید هر چه را که هست به جان بخرد تا بتواند، نزد پزشک حضور یابد.

در خصوص چالش ها و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به این صورت که بیشتر افراد در مراجعات خود به مراکز درمانی تجربیاتی مشابه آنچه ذکر شد را دارند، کارشناس سلامت و بهداشت اجتماعی می گوید: آشفتگی و شلوغی که در مراکز درمانی وجود دارد یکی از عوامل ایجاد حس نارضایتی در مردم است از جمله علل این مشکل دسترسی نابرابر به امکانات بهداشتی، کمبود امکانات پزشکی در بیمارستان ها دولتی، مهاجرت پزشکان و پرستاران، همکاری نکردن برخی پزشکان با بیمه ها، افزایش فقر و ضعف در سیستم ارجاع است.

هوشنگ ثنایی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکل بیان کرد: حل این مشکل نیازمند اتخاذ سیاست های جامع و بلند مدت است از جمله این برنامه ها توزیع عادلانه امکانات بهداشتی، حمایت از پزشکان در مناطق محروم، تقویت نظام بیمه، توسعه سیستم ارجاع، آموزش بهداشت و افزایش بودجه های بهداشتی است.

وی یادآور شد: علاوه بر این موارد دیگری نیز می تواند در بروز چنین مشکلاتی موثر باشد از جمله این موارد مدیریت نامناسب در مراکز درمانی و بیمارستان ها می تواند منجر به افزایش شلوغی و کاهش کیفیت خدمات به مردم شود که رفع این مشکل نیازمند توجه جدی به تمام ابعاد این مسئله با اتخاذ سیاست های جامع و بلند مدت، برنامه های میان مدت و کوتاه مدت و همکاری همه ذی نفعان است تا بتوان گام های مهمی در جهت بهبود وضعیت بهداشت و درمان کشور برداشت.

شهرستان بروجرد دارای سه بیمارستان دولتی، ۱۱ مرکز درمان جامع سلامت شهری، ۱۸ پایگاه بهداشتی، ۱۸ مرکز بهداشتی روستایی، ۴۸ خانه بهداشت و یک کلینیک تخصصی درمانی فعال دارد.