شناسهٔ خبر: 71158624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مردم ایران با دریا غریبه‌اند / استان‌های شمالی از اقتصاد دریامحور فاصله دارند

موضوع «توسعه دریامحور» همواره در سال‌های گذشته در کانون توجه مسئولان ارشد نظام قرار داشته است و رد پای آن را می‌توان به‌صراحت در سیاست‌های کلی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول، سند ملی آمایش سرزمین و سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مشاهده کرد.

صاحب‌خبر -
با افزایش توجه در دهه‌های اخیر، اقیانوس‌ها و دریاها به‌عنوان یک پیشران اقتصادی برای توسعه و رشد شناخته می‌شوند به‌طوری‌که بسیاری از کشورها مدت‌هاست در حال برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مرتبط با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت دریا و فعالیت‌های دریایی به‌عنوان یک پیشران اقتصادی هستند.
امروزه از موضوع اقتصاد دریامحور بیشتر به‌صورت شعاری و نمایشی صحبت می‌شود و به‌گونه‌ای که باید به زیر ساخت‌های این هدف مهم توجه نشده است!

موانع سد راه توسعه در گیلان
سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان یکی از سازمان‌های اثرگذار در این سیاست‌ها هنوز برای دستیابی به توسعه دریامحور نتوانسته موانع را شناسایی و برای حل آن چاره‌اندیشی کند؛ به طور مثال مجتمع بندری انزلی ۱۰ میلیون تن ظرفیت دارد که اکنون از ۲ و نیم تا ۵ میلیون تن آن استفاده می‌شود.
باوجود ظرفیت بندر کاسپین با پنج پست اسکله و ظرفیت ۲ میلیون تن و بندر آستارا با یک میلیون تن ظرفیت اما امکان استفاده از تمامی ظرفیت‌های بنادر استان به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و ریلی هنوز امکان‌پذیر نیست.

توسعه شیلات مایه تأسف است
در همین رابطه استاندار گیلان اذعان می‌کند: گیلان در حوزه شیلات و پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی و ماهیان خاویاری، مزیت‌های فوق‌العاده‌ای داراست که متأسفانه در چند دهه گذشته آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفته و نقطه انحراف در این حوزه از سال ۵۳ آغاز شد.
باوجود ظرفیت بندر کاسپین با پنج پست اسکله و ظرفیت ۲ میلیون تن و بندر آستارا با یک میلیون تن ظرفیت اما امکان استفاده از تمامی ظرفیت‌های بنادر استان به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و ریلی هنوز امکان‌پذیر نیست
هادی حق‌شناس با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سال ۵۶ و افزایش قیمت نفت افزود: در آن سال‌ها باوجود تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت و درآمد نفتی قابل‌توجه، کشور با جمعیت ۲۶ میلیونی خود همچنان با مشکلات اقتصادی دست‌به‌گریبان بود، متأسفانه به‌جای هزینه‌کردن این منابع در داخل و توسعه زیرساخت‌ها، آن را به‌صورت وام برای احداث فاضلاب به شهرهای لندن و پاریس اختصاص می‌دادند.
وی عدم توجه به توسعه شیلات و دیگر زیرساخت‌های کشور در سال‌های گذشته را مایه تأسف دانست و بر لزوم جبران سریع عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه تأکید کرد.
مردم ایران با دریا غریبه‌اند/استان های شمالی از اقتصاد دریامحور فاصله دارند

استاندار گیلان با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، شیلات را یکی از مهم‌ترین محورهای این سیاست‌ها دانست و بیان کرد: در حوزه اقتصاد دریامحور همه نگاه‌ها معطوف به کشتی‌سازی و توسعه بنادر شده که البته به حق هم هست، اما نباید به بهانه این توجهات از حوزه شیلات که محور اصلی است غافل شویم.

برنامه دریا محور نداشتیم
نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور نیز که ۱۲ دی‌ماه به‌منظور شرکت در نشست توسعه اقتصاد دریا محور در استانداری به گیلان سفرکرده بود دراین‌رابطه اذعان کرد: تاکنون در ایران برای توسعه دریامحور اندیشه و برنامه‌ای ارائه نشده است.
علی عبدالعلی‌زاده در سفر خود به گیلان در این نشست اظهار کرد: باید هر تعریفی که از توسعه دریا محور در ذهن دارید را پاک‌کرده و تعریف واقعی برای آن ارائه کنیم توسعه‌ای که دو رکن دولت و مردم دارد و نقش دولت در توسعه اقتصاد دریا محور سیاست‌گذاری و نقش مردم توسعه آفرینی است چرا که توسعه با مردم ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: از ۱۳۲۷ تاکنون ۱۲ برنامه توسعه‌ای برای کشور تدوین شده است؛ اما آیا توانسته‌ایم به توسعه دست یابیم؟
عبدالعلی‌زاده اذعان کرد: این برنامه‌های دولتی توسعه‌آفرین نیستند و با کارمند دولت نمی‌توان توسعه آفرینی کرد؛ اما بخش خصوصی به علت آنکه منافع شخصی را به رونق گره‌زده است برای دستیابی به توسعه تلاش می‌کند.
وی با بیان اینکه مردم ایران و گیلان با دریا غریبه‌اند، گفت: برای دستیابی به توسعه باید نخست آن را فهمید و بعد توسعه آفرینی کرد ضمن آنکه نمی‌توان یک نسخه واحد برای توسعه پیچید و هر شهر و روستا نسخه‌ای مجزا دارد به طور مثال در گیلان نسخه توسعه آستارا با رشت و بندر انزلی متفاوت است.

سیاست‌گذاری بلد نیستیم
عبدالعلی‌زاده اضافه کرد: دولت سیاست‌گذاری بلد نیست و مردم توسعه آفرینی نمی‌دانند؛ باید به دولت سیاست‌گذاری آموخت و به مردم توسعه را آموزش داد، برای رسیدن به مفهوم توسعه که گذر از مرز دانش جهانی است باید مطالعه بیشتری داشته باشیم که اگر از مرز دانش عبور کردیم به توسعه خواهیم رسید.

باید پای مردم ایران به دریا برسد
وی با بیان اینکه مفهوم رشد، پیشرفت و توسعه باهم متفاوت است، گفت: رشد به معنای اضافه‌شدن کمی، پیشرفت بهبود کیفی و توسعه به معنای تغییر و عوض‌شدن مفهوم است؛ ما برای دستیابی به توسعه دریامحور باید با دریا زندگی کنیم و بهره واقعی را از آن ببریم.
نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا: دولت سیاست‌گذاری بلد نیست و مردم توسعه آفرینی نمی‌دانند؛ باید به دولت سیاست‌گذاری آموخت و به مردم توسعه را آموزش داد، برای رسیدن به مفهوم توسعه که گذر از مرز دانش جهانی است باید مطالعه بیشتری داشته باشیم که اگر از مرز دانش عبور کردیم به توسعه خواهیم رسید
وی تأکید کرد: پس از جمع‌بندی مشکلات استان‌های مازندران و گلستان و ارائه گزارش به رئیس‌جمهور درخواست خواهیم کرد استانداران سه استان شمالی سفری به کشور هلند داشته باشند و در این سفر علل توسعه این کشور را که شرایطی مشابه با این استان‌ها دارند را مورد بررسی قرار داده و مشکلات این سه استان و علل این عقب‌ماندگی‌ها احصا و برای آن راه‌حل ارائه کنند.
عبدالعلی‌زاده اظهار کرد: استان گیلان باید بتواند بدون اتکا به اعتبارات دولتی و با پشتوانه، جلب نظر و اعتماد مردم به توسعه دست یابد. باید درست سیاست‌گذاری کرده و به‌خاطر فهم آنچه که می‌خواهیم انجام دهیم با مردم به تفاهم برسیم تا مردم مشارکت کرده و توسعه‌آفرین باشند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت گردشگری در دریای خزر حق مسلم مردم است؛ طبیعت خزر برای شنا مناسب نیست و اکثر مردم ایران شنا در دریا خزر را نمی‌دانند؛ اما گردشگری دریایی مایه آرامش است و چون تاکنون چنین خدماتی به مردم در حوزه دریایی ارائه نکرده‌ایم نمی‌توانیم بگوییم استقبال نمی‌کنند.
نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور تأکید کرد: باید در کوتاه‌ترین زمان لنج‌ها و کشتی‌های گردشگری در دریای خزر راه‌اندازی شود تا پای مردم ایران به دریا برسد و در این میان منطقه آزاد انزلی با راه‌اندازی گردشگری دریایی در این زمینه پیش‌قدم شود و طی برنامه‌ریزی تورهای یک‌روزه مردم را با دریا آشنا کند.
وی ادامه داد: می‌توان با حمل بار و مسافر مردم را از بنادر شمالی ایران به باکو و قزاقستان منتقل کرد و به‌این‌ترتیب ظرفیت اشتغال را افزایش داد. همچنین با راه‌اندازی و ایجاد کارخانه کشتی‌سازی و تعمیرات آن می‌توان در بنادر گیلان کشتی‌های ۳ تا ۵ هزارتنی باری و گردشگری را ساخت و تعمیر کرد.

موانع توسعه در گیلان
نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور اضافه کرد: برای توسعه سیاست‌های دریا محور در گیلان دو مشکل اساسی وجود دارد، نخست وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی است که در معرض نابودی قرار دارد و دیگری پسروی آب دریای خزر که باید با برگزاری جلسات مشترک با کشورهای حاشیه خزر و تشکیل تیم تحقیق و بررسی حقابه خزر مطرح و مورد بررسی قرار گیرد این مسئله نیازمند کار مشترک و طولانی‌مدت و جدی است. عبدالعلی‌زاده همچنین بر توسعه روابط فرهنگی با کشورهای همسایه خزر تأکید کرد و افزود: با راه‌اندازی کشتی مسافربری می‌توانیم به توسعه فرهنگی کشور کمک کنیم؛ زیرا فرهنگ توسط دولت‌ها ایجاد نمی‌شود بلکه مردم به رشد فرهنگی جوامع کمک می‌کنند. باید با گسترش راه‌های ارتباطی این پیوند را بین کشورهای حاشیه خزر برقرار کنیم.