شناسهٔ خبر: 71156422 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گفت‌وگو با تهیه‌کننده «چشم بادومی» / ماجرای دختری که موج کی پاپ، او را برد

فیلم «چشم بادومی» نخستین ساخته سینمایی ابراهیم امینی با تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی نسب است که در جشنواره فیلم فجر امسال اکران می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم امینی پیش از این به‌ عنوان نویسنده‌ فیلم‌هایی چون «ایستاده در غبار»، «درخت گردو»، «موقعیت مهدی»، «لاتاری» و «مرد بازنده» شناخته می‌شد و «چشم بادومی» نخستین تجربه او در عرصه کارگردانی است. قصه فیلم درباره مائده دختر نوجوان شیرازی است که عاشق یکی از خواننده‌های کی‌پاپ می‌شود و می‌خواهد برای دیدار او و شرکت در یک مسابقه به سئول برود اما با مخالفت جدی مادرش روبه‌رو می‌شود. در این درام اجتماعی بازیگرانی همچون ساره بیات، مهدی ‌هاشمی، علی باقری و ستایش دهقان حضور دارند.
نصراللهی‌نسب در مقام تهیه‌کننده این فیلم، سال گذشته با دو فیلم‌اولی «آپاراتچی» و «در آغوش درخت» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و امسال هم با فیلم‌اولی «چشم بادومی» در جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. فیلمی که علاوه بر پرداختن به چالش‌های خانوادگی به مسائل مهمی از جمله هویت فرهنگی، تأثیر رسانه‌های جهانی و چالش‌های نوجوان امروز هم توجه داشته است. در ادامه گفت‌وگوی ما با «سجاد نصراللهی‌نسب» تهیه‌کننده این فیلم را می‌خوانید.

گفت‌وگو با تهیه‌کننده «چشم بادومی» که یک درام اجتماعی است/ قصه دختری که موج کی پاپ، او را برد سجاد نصراللهی نسب، تهیه کننده فیلم «چشم بادومی»


از همکاریتان با ابراهیم امینی بگویید، چه شد که تهیه‌کنندگی نخستین فیلم او را به عهده گرفتید؟
من ابراهیم امینی را از فیلم «موقعیت مهدی» که نویسنده آن اثر بود از نزدیک می‌شناختم. همان زمان قصه‌ای داشت که با من مطرح کرد، سوژه را دوست داشتم ولی در آن سال، متن قوی و آماده‌ای نداشت و باید روی طرحش کار می‌کرد، به او گفتم اگر فیلم‌نامه خوبی نوشته شود، من هستم. فیلم‌نامه «چشم بادومی» سال گذشته آماده شد و دیدم متن خوبی دارد. از آنجا که قبلاً با ابراهیم امینی کار کرده بودم و سابقه خوبی در سینما داشت، با او همکاری کردم. البته من چهار سال متوالی است که با کارگردان اولی‌ها کار می‌کنم، شاید بخشی از آن اتفاقی باشد، بخشی هم خودخواسته. به هر حال کار کردن با کارگردان اولی‌ها محاسن و معایبی دارد ولی اگر نتیجه کار خوب باشد به چالش‌هایش می‌ارزد.

به نظر می‌رسد در این سال‌ها زبان مفاهمه با کارگردان اولی‌ها را پیدا کرده‌اید، از معایب و محاسن این همکاری می‌گویید؟
انگیزه، خلاقیت و علاقه در کارگردان اولی‌ها بسیار زیاد است و تلاش خوبی برای ساخت یک اثر جدی دارند. البته کاستی‌هایی به خاطر استرس کار اول یا کم‌تجربگی در کارگردانیشان وجود دارد که بایستی این کاستی‌ها را با همراهی یک تیم خوب جبران کرد. خوشبختانه در تمام آثارم تیم‌های خوبی داشتم که در ساخت اثر همراه و همدل بودند و این درک در همه افراد گروه وجود داشته که چطور با یک کارگردان اولی کار کنند. به هر حال بایستی شرایط و فضایی برای کارگردان اولی ایجاد شود تا بابت کستینگ و پروداکشن اطمینان خاطر پیدا کند و فضای آرام و دقت لازم را برای کار داشته باشد.

گفت‌وگو با تهیه‌کننده «چشم بادومی» که یک درام اجتماعی است/ قصه دختری که موج کی پاپ، او را برد



تنوع ژانر هم در کار کردن با کارگردان اولی‌ها برایتان مهم بوده است، چون فیلم دفاع مقدس، کمدی و درام اجتماعی ساختید.
معمولاً هر کاری که به من پیشنهاد می‌شود پس از خواندن فیلم‌نامه، اگر بتوانم با آن کار ارتباط برقرار کنم به سراغش می‌روم، خیلی برایم مهم نیست ژانر فیلم چه باشد حتی تنوع ژانر هم برایم مهم نیست. اولویت برای من ساخت یک کار خوب و باکیفیت است تا بیننده پس از تماشای فیلم بابت وقت و هزینه‌اش، رضایت خاطر داشته باشد. وقتی فیلم‌نامه‌ای متن خوبی دارد تمام سعیمان را می‌کنیم که در اجرا هم این کیفیت حفظ شود و نتیجه راضی‌کننده باشد.

چشم بادومی یک درام اجتماعی است؟
بله، یک درام اجتماعی خانوادگی است که موضوع جدیدی دارد. البته خیلی نخواستیم به خوب یا بد بودن موج کره‌ای کی‌پاپ بپردازیم بلکه این فضا موجب می‌شود دختر خانواده دچار آن شود و والدین را در ارتباط با دختر نوجوانشان با چالش‌هایی مواجه می‌کند. ممکن است علت چالش میان والدین و نوجوان هر چیزی باشد که در این فیلم، بستر کی‌پاپ برای پرداخت انتخاب شده ولی فیلم قضاوتی درباره موسیقی پاپ کره‌ای ندارد.

جشنواره فجر چه تأثیری در تربیت فیلمساز برای سال‌های آینده سینمای ایران به ویژه در انگیزه دادن به کارگردان اولی‌ها دارد؟
اینکه در جشنواره فیلم فجر امسال، آثار فیلم‌اولی‌ها در همه بخش‌های رقابتی دیده می‌شوند و فقط محدود به رقابت در کارگردانی و تهیه‌کنندگی نشده اتفاق خوبی است چون انگیزه عوامل حرفه‌ای سینما را برای کار کردن با کارگردان اولی‌ها بیشتر می‌کند. ضمن اینکه نتیجه اعتماد به کارگردان اولی‌ها را در این سال‌ها در سینمای ایران دیدیم و نیروهای خلاق و آینده‌داری به سینمای ایران معرفی شدند.

گفت‌وگو با تهیه‌کننده «چشم بادومی» که یک درام اجتماعی است/ قصه دختری که موج کی پاپ، او را برد


آیا تهیه‌کنندگان هم جسارت کار کردن با فیلم‌اولی‌ها و سرمایه‌گذاری روی آثارشان را پیدا کرده‌اند؟
واقعیت این است که بسیاری از فیلم‌اولی‌ها سابقه کار در سینما را دارند و با عناوینی همچون دستیار کارگردان، مدیر تولید، مجری طرح و... با کارگردان‌های مطرح کار کرده‌اند. فیلم‌اولی‌هایی که فضا و مدیوم سینما را می‌شناسند اگر کست و پروداکشن خوبی داشته باشند، خروجی‌های خوبی دارند.
به ندرت فیلمسازی وجود دارد که از متن و پروداکشن خوب، فیلم خوبی درنیاورد. از سوی دیگر، مواردی داشتیم که ممکن بوده یک کارگردان اولی تجربه زیادی در سینما نداشته ولی با کستینگ خوب و حضور عوامل حرفه‌ای و باتجربه در پشت صحنه و جلو دوربین و مشاوره‌های خوبی که از آن‌ها گرفته، اثر قابل قبولی ساخته است مثلاً در فیلم «آپاراتچی» که یک فیلم دهه شصتی بود عوامل آنچنان همراه و همدل بودند که منتج به اثری شسته رفته شد. امروز سینما محصول همراهی، همفکری و همدلی است. قرار نیست همه بار تولید فیلم بر دوش کارگردان یا تهیه‌کننده باشد اگر هر کدام از عوامل در جای خودشان به درستی کار کنند نتیجه کار، تماشایی و قابل قبول می‌شود.