رئیسجمهور با بیان اینکه جز با علم و دانایی نمیتوان به عزت و افتخار رسید، گفت: برای خروج از بحرانهای امروز و حل مشکلات فقط عالمان و نخبگان هستند که میتوانند به ما کمک کنند.
مسعود پزشکیان روز گذشته همزمان با روز ملی فناوری فضایی، از جدیدترین دستاوردهای دفاعی و فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بازدید کرد.
پزشکیان همچنین در آیین «بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی» با تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار، اظهار کرد: آنچه انسان را مسجود ملائک کرد، تسبیح، سجده و عبادت نبود بلکه علم و دانایی انسان بود، ملائک در مقابل علم انسان سجده میکنند و علم و دانش است که انسان را به جایگاه خلیفهاللهی رسانده است.
وی با بیان اینکه امروز به برکت تلاش و کوشش جوانان و متخصصان کشور به موفقیتهای بسیار زیادی درحوزه فناوریهای دفاعی دست یافتهایم و جنگندگی و دفاع از آب و خاک کشورمان به برکت امام حسین(ع) و یاران شهیدش است، گفت: ما علم و دانش و فناوری در حوزههای مختلف ازجمله دفاعی و نظامی را نه برای تجاوز بلکه برای دفاع، عزت و سربلندی مردم کشورمان میخواهیم.
رئیسجمهور تأکید کرد: مدافعان دروغین حقوق بشر از علم و دانش و توانمندی نظامی خود برای کشتار زنان، مردان و کودکان مظلوم و بیدفاع استفاده میکنند و امروز شاهدیم که اسرائیل نسلکش و جنایتکار در مقابل دیدگان دنیا چه فجایعی در غزه و لبنان بهوجود آورده است.
اسرائیل و طرفدارانش وحشی هستند
پزشکیان با طرح این پرسش که آیا علم برای کشتار بیگناهان و زنده به گور کردن زنان و کودکان است؟ گفت: اسرائیل و طرفدارانش وحشی هستند، اگر مرد هستند باید در میدان جنگ، بجنگند. اینها از علم استفاده شیطانی میکنند، اینها چون نمیتوانند با رزمندگان بجنگند، انسانهای بیگناه را نابود میکنند.
وی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی، ادامه داد: تمام دنیا به پشتیبانی از صدام برآمده بود تا انقلاب اسلامی ما را نابود کنند و وقتی که نخستین موشکهای ایران به خاک عراق خورد دست از تجاوز برداشتند.
پزشکیان اظهار داشت: خون دانشمندانی که توانستند مرزهای علمی را بشکنند و کشور را توانمند و قادر به دفاع از خود کنند، بسیار باارزشتر است چرا که با علم و دانش خود مردم را نجات میدهند و جان هزاران نفر را حفظ میکنند.
افراد دانشمند و خبره میتوانند کشور را از وضعیت موجود خارج کند
رئیسجمهور با بیان اینکه باید علم و توانمندی خود برای دفاع از آب و خاک کشور عزیزمان را به نسلهای آینده منتقل کنیم و این جز با تلاش و همت دانشمندان عزیز امکان پذیر نیست، گفت: به نخبگان و جوانان و دانشمندان این کشور افتخار میکنیم و با تمام وجود معتقدم که فقط افراد دانشمند، خبره و کسانی که دلشان برای این آب و خاک میسوزد میتوانند کشور را از وضعیت موجود خارج کند.
پزشکیان ادامه داد: کسی که علم دارد اما باور و اعتقاد ندارد نمیتواند کاری انجام دهد، قهر میکند و میرود، کسی که نسب به سرزمین، مملکت و تاریخ خود عِرق و تعصب دارد میماند و با تمام وجود کشور و مملکت خود را به عزت میرساند؛ ما باید قدر این افراد را بدانیم اما متأسفانه گاهی آنطور که باید قدر این عزیزان را نمیدانیم که با تمام سختیها میمانند و تلاش خود را میکنند. اینجاست که اجرشان بسیار بالاتر است.
باید بستر را برای جوانان نخبه و باانگیزه فراهم کنیم
رئیسجمهور با بیان اینکه آینده از آنِ کسانی است که آگاه، عالم و دانشمند و دلسوز، معتقد و باورمند به کشورشان هستند، خاطرنشان کرد: در این فرصتی که برای خدمت به کشور بهدست آمده است، باید بستر را برای جوانان نخبه و باانگیزه فراهم کنیم. در این صورت است که میتوانیم تمام مرزها و محدودیتهایی که ایجاد کردهاند را درنوردیم و به جایی برسیم که دشمنان جرأت نکنند نگاه چپ به کشورمان بیندازند.
رئیسجمهور در جلسه کیفیتبخشی و ایجاد عدالت آموزشی: هدف کیفیتبخشی آموزشی، رفع تبعیض در آموزش است
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه ما میخواهیم تبعیض در آموزش را از بین ببریم و این هدف را نیز محقق خواهیم کرد، گفت: مهمترین مسئله برای ما در کیفیتبخشی به آموزش، ارائه خدمات آموزشی خوب و مطلوب به دانشآموزانی است که تاکنون از چنین خدماتی محروم بودهاند یا به آنها کمتوجهی شده است. مسعود پزشکیان در جلسه کیفیتبخشی و ایجاد عدالت آموزشی، یکی از مهمترین مولفههای ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس را آموزش درست به معلمان مبتنی بر الگوهای رفتاری عنوان کرد و گفت: اگر معلمان ما درست آموزش ببینند و بتوانند با رفتار و عمل خود و نه صرفا تدریس کتب درسی، صداقت، مسئولیتپذیری، کار تیمی، نقاد بودن و انتقاد پذیرفتن را به دانشآموزان یاد بدهند، گامی مهم در تحقق این هدف برداشته خواهد شد.رئیسجمهور به نگاه خاص و ویژه امام خمینی(ره) به نهاد مدرسه اشاره کرد و افزود: امام(ره) در وصیتنامه خود نسبت به طمع دشمنان به مدارس و دانشآموزان صریحا هشدار دادهاند و اگر ما در طول این سالها به وصیت ایشان عمل میکردیم و نظام تعلیم و تربیت در کشور را جدی گرفته بودیم، جوانان و نوجوانان ما به جای پروراندن سودای مهاجرت در فکر و ذهن خود، ایفای نقش برای حل مشکلات کشورشان را بهعنوان یک هدف دنبال میکردند. وی همچنین بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت انجمنهای اولیا و مربیان مدارس در کیفیتبخشی آموزش را خواستار شد و اظهار داشت: ما میخواهیم تبعیض در آموزش را از بین ببریم و این هدف را نیز محقق خواهیم کرد.
∎