به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، محمود امانیطهرانی درباره تمرکز رئیسجمهور بر موضوعات حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: رئیسجمهور روی دو موضوع مهم در حوزه آموزش و پرورش تمرکز ویژه دارد، موضوع اول، تأمین فضاهای آموزشی موردنیاز برای دانشآموزان کشور است که آن را بهعنوان یک تکلیف ملی برای استانها تعیین کرده و موضوع دوم، تحول کیفی آموزش در کلاسهای درس است.
وی افزود: در مورد فضاهای آموزشی، سازمان نوسازی مدارس ایران مسئله نیازهای آموزشی را به تفکیک هر استان تعیین کرده و این مسائل به استاندارها ابلاغ شده است، استاندارها نیز بهعنوان بخشی از تکالیف تعیینشده از سوی رئیسجمهور، فعالیتهای خود را در این زمینه آغاز کردهاند، تمام استانها و مناطق آموزش و پرورش در حال تلاش برای تحقق این هدف هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای این وزارتخانه برای تحول کیفی آموزش گفت: تحول کیفی آموزش مسئله بسیار مهمی است، رئیسجمهور تاکید دارد که روشهای سنتی اداره کلاسها، نظیر سخنرانیهای معلممحور، باید کنار گذاشته شوند، چینش صندلیها در کلاسها باید تغییر کند و به سمت کار گروهی و تیمی حرکت کنیم، همچنین ارائه مطالب توسط دانشآموزان و استفاده از روشهای نوین یادگیری و تدریس فعال از موضوعات مهمی است که مورد تاکید قرار گرفته است.
امامی طهرانی به اقدامات آموزش و پرورش در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با جدیت در حال آمادهسازی برنامههای مداخلهای برای آموزش معلمان است، همچنین معاونان آموزشی بهصورت متمرکز در حال تهیه ابزارهای لازم برای پایش این تحولات هستند، بهزودی تولیدات آموزشی این بخش به دست معلمان خواهد رسید، بهطور خاص، در منطقه شهر قدس، اجرای جدی این برنامهها آغاز شده است و این تجربه میتواند بهعنوان یک نمونه اقدام ملی مورد استفاده قرار گیرد.
وی به دیدگاه خاص رئیسجمهور در مورد تأمین فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: رئیسجمهور دیدگاه منحصر به فردی در این زمینه دارند که بر تجربه زیسته او در دوران مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی در آذربایجان شرقی استوار است، زمانی که او رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود، طرح خانههای بهداشت را در آنجا پیاده کرد و اکنون الگوی مشابهی برای تأمین فضای آموزشی در سطح کشور در حال اجرا است، در این الگو، آحاد مردم بهعنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود وارد عمل میشوند تا یک مسئله ملی با همکاری همه ملت حل شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به مشارکت شخص رئیسجمهور در این نهضت اشاره کرد و گفت: رئیسجمهور در این مسئله تنها به هدایت اکتفا نکرده، بلکه خود نیز وارد میدان شدهاند، حتی در مواردی برای ساخت مدرسه در مناطق محروم، با لباس کارگری به مردم خوزستان پیوستهاند و این سطح از مشارکت نشاندهنده عزم جدی ایشان برای حل این مشکل ملی است.