لطفا خودتان را معرفی کنید.
اصغر سپه وند، متولد 1344 خرم آباد، دارای 2 فرزند به نام های علی و سها هستم و دارای مدرک دکترای تخصصی قارچ شناسی پزشکی، رتبه استاد تمام و عضو هییت علمی رسمی دانشکده پزشکی و مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه قرآنی آیه می باشم.
در چندمین دوره از جشنواره قرآنی و در چه رشته ای شرکت کردید؟ حائز چه رتبه ای شدید؟
نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت (سال 1393) : کسب رتبه اول در رشته ترتیل و ترجمه و مفردات اساتید
بیستمین جشنواره قرآن و عترت( سال 1394) : کسب رتبه اول در رشته ترتیل اساتید
بیست و یکمین جشنواره قرآن وعترت ( سال 1395) : کسب رتبه سوم در رشته مقاله پژوهشی
بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت (سال 1396) : کسب رتبه اول در حفظ سوره مبارکه حدید/ کسب رتبه سوم پژوهش های برتر قرآنی اساتید (کشوری) / کسب رتبه اول ملی مقالات پژوهشی
بیست و سومین جشنواره قرآن وعترت (سال 1397): کسب رتبه اول حفظ سوره واقعه با ترجمه
بیست و ششمین جشنواره قرآن و عترت (سال 1400): کسب رتبه اول رشته ترتیل اساتید / کسب رتبه دوم مشترک در رشته مقاله نویسی بخش پژوهشی (کشوری)
بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت ( سال 1403) : کسب رتبه اول رشته ترتیل اساتید / کسب رتبه دوم رشته تفسیر قرآن کریم اساتید
با کدام آیه ارتباط بیشتری برقرار کردید؟
در علوم قرآنی، اصطلاحی با عنوان «آیات جاری» وجود دارد که به معنای آیات و سوره هایی است که فرد به هر دلیلی آن ها را میپسندد؛ دوست دارد و بر قرائت آنها مداومت دارد و با آن ها زندگی میکند.
بر این اساس در زمان ها و مکان های مختلف به فرا خور حال خود، با آیاتی (سوره هایی) متناسب با موقعیت های زندگی ارتباط و همراهی بیشتری داشته ام. برخی از آن ها که به یاد دارم عبارتند از:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَی رَبِّی: همانا من به سوی پروردگارم مهاجرت میکنم (عنکبوت/26)
إِنِّی ظَنَنتُ أَنِّی مُلَاقٍ حِسَابِیَهۡ: من میدانستم که با حساب خود رو به رو خواهم شد (الحاقه/20)
فَفِرُّواْ إِلَی ٱللَّهِ: پس به سوی خدا بگریزید (الذاریات/ 50)
و اکنون هنگام این مصاحبه بخشی از آیه 14 سوره طه را پیوسته زمزمه میکنم:
إِنَّنِی أَنَا ٱللَّهُ : این منم خدا ؛ چقدر زیبا این آیه همزمان عظمت معبود بودن خدا و شیرینی عبد بودن انسان را به جان و دل ما تلقین میکند، آن هم با نقل کلام مستقیم از خود خدا
به نظر شما چه ارتباطی بین تحصیلات آکادمیک و مطالعات قرآنی وجود دارد؟ آیا این دو حوزه میتوانند همدیگر را تقویت کنند؟
قرآن کتابی فطری – وجدانی است که با نهاد و فطرت انسانی سازگار است. کتابی هدایت گر، انسان ساز و ریسمان محکم ارتباط انسان با خدا، دارای آیات علمی آشکار یا مستتر در راستای شناخت خدا و تعمیق ارتباط انسان با خدا است.
صرف داشتن تحصیلات آکادمیک و مدارج دانشگاهی نمیتواند پایه ای برای فهم معارف قرآنی و مطالعات قرآنی باشد. متخصصین دانشگاهی در هر رشته تخصصی، ابتدا باید با مراتب قرائت قرآن، گوش دادن، ترجمه، تدبر و تفاسیر قرآن آشنا شده باشند.
حداقل شرط لازم و حتمی آن است که با روخوانی و روان خوانی و ترجمه ساده قرآن آشنا بوده و با قرائت روزانه همراه طهارت جسم و جان در حد استطاعت، با قرآن حشر و نشر داشته باشند.
آیات علمی و بلکه بسیاری از آیات قرآن، می تواند الهام بخش محققین دانشگاهی در حوزه های مختلف باشد؛ نمونه بارز آن در گذشته، دانشمندانی چون ابوعلی سینا و در دوران کنونی، شهید محسن فخری زاده، از دانشمندان هسته ای است که نتانیاهو وی را " مغز متفکر برنامه هسته ای ایران" میدانست.
در زندگی نامه این شهید وارسته میخوانیم که بسیاری از ایده های بنیادی خود را از آیات قرآن الهام گرفته بود. اما از ویژگی های این شخصیت علمی عرفانی، خواندن نماز شب ، تلاوت قرآن و مطالعه کتب تفسیری و نهج البلاغه و کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) در صبحگاهان بود.
اثر هدایتی قرآن بر قلب و روح ایشان، ذهن علمی این شهید را در خلق ایده های جدید و اساسی شکوفا کرده بود. قرائت مستمر قرآن به همراه ترجمه برای پژوهشگران آکادمیک به ویژه به شکل جمعی میتواند فرصتی تازه برای استخراج ایده ها و فرضیه ها در حوزه های علمی باشد و البته بازگشت اثر آن ایده ها، افزایش مراتب ایمانی ایشان را به همراه دارد.
وحدت عملی و روش مند حوزه و دانشگاه، چراغ روشنی در این مسیر است.
نقش دانشگاه ها و مراکز آموزشی در ترویج فرهنگ قرآنی و معارف اهل بیت(ع) برای نسل جوان چگونه باید باشد؟
برخی از نکاتی که در حال حاضر در ذهن دارم را به شکل خلاصه عرض میکنم:
1-رفاقت، محبت و گشاده رویی با نسل جوان توسط مسئولین دانشگاهی، اساتید و تمامی همکاران
2-محبت و عشق امام حسین (ع): حب امام حسین (ع) در قلوب تمامی جوانان همیشه فروزان است به ویژه در ایام دهه محرم، جلوه های این عشق در سراسر ایران هویداست. اصلا امام حسین (ع) را باید از جوانان پرسید.
امام حسین (ع) مظهر محبت خدا و خدا دوستی است؛ کشتی نجات و رستگاری است، حسین محبوب جان ها و قرآن نامه محبوب است.
جوانان از مسیر عشق شعله ور به امام حسین (ع) نه تنها به راحتی بلکه با شور و شوق و با سرعت به سوی قرآن، بال می گشایند و در منزل قرآن سکونت می یابند.
دهه محرم نقطه عطفی است که در آن قلوب جوانان از حرارت دلدادگی و عطوفت به امام حسین (ع)، گشوده شده و بهترین مجال برای انتقال و آمیخته شدن معانی و مفاهیم قرآنی به این قلوب است.
مراکز دانشگاهی می بایست زندگی و کلام امام حسین (ع) را با کارگردانی خود دانشجویان در حوزه های مختلف پژوهشی، اخلاقی، عرفانی، هنری و ادبی (فیلم، داستان، نمایشنامه، شعر، خوشنویسی، نقاشی، تذهیب و ...) به نمایش بگذارند و الگویی تمام عیار و متناسب با زمان را معرفی کنند.
3-«علی مع القرآن و القرآن مع علی» این گفته رسول الله (ص) که به معنی علی با قرآن است و قرآن با علی است؛ حاکی از آن است که علی(ع) به سوی قرآن و قرآن به سوی علی(ع) هدایت میکند؛ و این دو نور آسمانی، انسان ها را به سوی خدا هدایت میکنند. علی (ع) خود ،" حافظ، کاتب، ناطق، معنی آیات، مفسر و تجسم قرآن" است.
مسئولین دانشگاهی می بایست؛ ابتدا خود با الگو قرار دادن امام علی (ع) با قرآن همنشین و همراه شده و سپس دیگران به ویژه جوانان را با منش و اخلاق علوی به سمت بوستان قرآن راهنمایی کنند. همه وظیفه داریم این کلام رسول خدا را محور فعالیت های قرآنی برای تمامی نسل ها قرار داده تا از آفت کنشگری های تکراری و بی ثمر رهایی یابیم.
چگونه میتوان آموزه های قرآن و عترت را در زندگی روزمره افراد پیاده سازی کرد؟
برحسب فرصت مصاحبه بعضی از موارد را خدمت شما عرض میکنم:
1-به نقل از عالمان دینی باید در قرآن « دائم السفر» بود یعنی، تلاش بر این باشد که با قرائت " روزانه و ترتیبی قرآن" هر چند وقت یکبار، یک ختم قرآن انجام دهیم تا از برکات و انوار تمامی آیات و واژگان کتاب خدا بهره مند شویم.
2-هر هفته یا هر ماه، فقط یک آیه یا حتی بخشی از آیه را انتخاب کنیم و در زندگی روزمره خود در همان مدت به کار ببندیم تا در وجودمان عجین شود.
3-همانطور که شایسته است در شبانه روز تلاوت قرآن داشته باشیم. احادیث ائمه اطهار (ع) را نیز هر روز قرائت کنیم و با آنها انس داشته باشیم. انس با نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و .. ما را با حقیقت امامان (ع) و قرآن پیوندی متمایز میدهد.
علامه حسن زاده آملی (رض) فرموده اند: اصل بیت طهارت، خود قرآن کریم است و ائمه (ع) دوازده کانال متصل به این حوض طهارت هستند.
4-گوش دادن به تلاوت قرآن به ویژه با صدای قاریان تراز اول دنیای اسلام مانند مصطفی اسماعیل ، عبدالباسط، محمد عمران و .. در اوقات فراغت
5-مطالعه کتب قرآنی ، شرکت در جلسات خانگی قرائت قرآن ، عضویت در گروه های قرآنی در بستر فضای مجازی، نصب نرم افزار های قرآنی در موبایل و ...
6- و در آخر مهم ترین راه؛ خواندن و خواندن قرآن است. قرآن به معنای «خواندن و خواندنی» است؛ و باید مورد قرائت و شنیدن قرار گیرد تا ماهیت حقیقی و زنده آن با وجود ما در آمیزد.
ضمن تشکر از وقتی که به مصاحبه اختصاص دادید؛ در صورتیکه سوال یا نکته ای وجود دارد که بنده به آن نپرداخته ام، خواهشمندم مطرح بفرمایید.
من هم از زحمات شما قدردانی میکنم. نکته آخر اینکه امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید:
کسی با قرآن همنشین نشد مگر آن که بر او افزود یا از او کاست ؛ در هدایت او افزود و از کوردلی و گمراهی اش کاست.
مصاحبه: نرگس آزمایش/مفدا لرستان