شناسهٔ خبر: 71141225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آیا ترامپ باعث و بانی حوادث هوایی مرگبار پی در پی در آمریکاست؟

تنها 10 روز پس از برکناری مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا، دو حادثه هوایی به فاصله دو روز رخ داد که در مجموع منجر به جان باختن 73 نفر شد و بسیاری سیاست‌های عجولانه ترامپ در برکناری مقامات اداره هوانوردی را علت اصلی این حوادث می‌دانند و معتقداند که ترامپ موضوع امنیت هوایی را سیاسی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ شب چهارشنبه هفته گذشته (10 بهمن ماه) یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت «امریکن ایرلاینز» با ۶۴ سرنشین با یک بالگرد ارتش آمریکا در نزدیکی فرودگاه ریگان در واشنگتن دی سی، برخورد کرد. سه سرباز در بالگرد بلک هاوک که از پایگاه «فورت بلوار» برخاسته بودد، حضور داشتند و همراه تمامی 64 مسافر هواپیمای شرکت امریکن ایرلاینز جان باختند.

بلافاصله پس از این واقعه مقامات اف‌بی‌آی به شبکه ان‌بی‌سی اعلام کردند که تا آن لحظه نشانه‌ای از تروریستی‌بودن این حادثه مشاهده نشده است.

این واقعه بدترین سانحه هوایی ایالات متحده طی دو دهه گذشته بود و ترامپ؛ رییس جمهوری آمریکا با واژه «خوب نیست» به آن واکنش نشان داد!

نباید ایمنی هوانوردی را سیاسی کرد

ماجرا از آن قرار بود که، پرواز شماره 5342 خطوط هوایی امریکن، یک هواپیمای جت منطقه‌ای، از ویچیتا واقع در کانزاس پرواز کرد و درست قبل از فرود در فرودگاه ملی رونالد ریگان واشنگتن، در شمال ویرجینیا، با یک هلیکوپتر نظامی بر فراز رودخانه پوتوماک برخورد کرد. 

نشریه آتالانتیک در گزارشی نوشت که هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم تغییرات چشمگیر دولت فدرال توسط دولت ترامپ، یا هرج و مرج ایجاد شده توسط وی، نقشی در این تراژدی داشته است و موفقیت رگولاتورها در بهبود ایمنی هوانوردی تجاری از جمله پیروزی‌های بزرگ نیم قرن گذشته است با این حال وی در اولین هفته حضورش در قدرت، یک گام نادرست برداشت که حاکی از بی‌توجهی سرسختانه به پیامدهای سیاسی آن است. او در اقدامی سیاسی، همه اعضای کمیته مشورتی امنیت هوانوردی فدرال (نهادی که به امنیت حمل‌ونقل مشاوره می‌داد) را برکنار کرد. 

براساس گزارش رویترز، تنها چند روز قبل از سقوط هواپیما، دونالد ترامپ تغییرات گسترده‌ای در سازمان‌های فدرال مسئول نظارت بر حمل و نقل هوایی اعمال کرد. مدیر اداره امنیت حمل و نقل (TSA)، دیوید پکوسکه را برکنار و همه اعضای اداره هوانوردی فدرال (FAA) که خطوط هوایی و سازندگان هواپیما را تنظیم  و حریم هوایی کشور را مدیریت می‌کنند را برکنار کرد.

آسوشیتدپرس هفته گذشته گزارش داد که این گروه شامل نمایندگانی از تمام گروه‌های کلیدی در صنعت هوانوردی (از جمله خطوط هوایی و اتحادیه‌های بزرگ و همچنین اعضای یک گروه مرتبط با قربانیان بمب‌گذار)  بود که اکثریت قریب به اتفاق توصیه‌های این گروه در طول سال‌های گذشته به تصویب رسیده است که نشان از اثرگذاری آن در امنیت هوانوردی آمریکا دارد.

آتالانتیک نوشت: ایمنی هوانوردی در آمریکا مورد توجه همه کشورهای جهان بوده است  و در دهه‌های اخیر تحت شرایطی که دونالد ترامپ در حال برهم زدن آن است، به طور قابل توجهی بهبود یافته است. شاید دولت ترامپ دلایل قانع‌کننده‌ای برای انحلال کمیته مشورتی امنیت هوانوردی داشته باشد که اگر چنین است، باید درباره آن توضیح دهد!

کنگره آمریکا باید پاسخ‌های بهتری را مطالبه کند، به خاطر دقت لازم که ایمنی خطوط هوایی ضمانت می‌کند، و به دلیل اینکه به نظر می‌رسد حذف اعضای هیئت‌مدیره از تمام ارکان، قدرت مشروع آن را با یک جنبه فنی خنثی می‌کند. اگر کنگره قضاوت کند که هیئت مدیره هنوز مفید است، به جای تسلیم شدن در برابر تصمیمات رییس جمهوری، باید از قدرت خود برای بازگرداندن این گروه، حمایت کند.

به گزارش آتلانتیک، ترامپ به سرعت در حال ایجاد تغییرات زیاد است. اگر قانون‌گذاران جمهوری‌خواه این مورد را بررسی نکنند تا ببینند این تصمیمات خودسرانه یا نادرست است، تصور اینکه چه چیزی آنها را تشویق می‌کند تا مسئولیت‌های نظارتی خود را انجام دهند، دشوار است.

با این حال، نیویورک تایمز در گزارشی در رابطه با این حادثه نوشت: سرنخ‌هایی که از لحظات قبل از برخورد هلیکوپتر ارتش با یک جت مسافربری به دست آمده، نشان می‌دهد که این سیستم فرود ایمن هواپیما در فرودگاه ریگان، خراب شده بود.

بر اساس گزارش داخلی اولیه اداره هوانوردی فدرال، صداهای ضبط‌شده در حین پرواز، سرنخ‌هایی از لحظات قبل از برخورد مرگبار چهارشنبه شب بین یک هلیکوپتر ارتش و جت مسافربری امریکن ایرلاینز را نشان می‌دهد که چندین لایه از دستگاه ایمنی هوانوردی این کشور از کار افتاده است.

مطابق این گزارش، هلیکوپتر خارج از مسیر پروازی تایید شده خود پرواز کرده بود. خلبانان امریکن ایرلاینز به احتمال زیاد هلیکوپتر را در نزدیکی آن ندیدند که به سمت باند می‌چرخد و کنترل کننده ترافیک هوایی که همزمان دو کار را انجام می‌داد، نتوانسته هلیکوپتر و هواپیما را از هم جدا نگه دارد.

حتی صحبت‌های از هک شدن احتمالی سیستم ایمینی هوایی مطرح شد که متعاقب ان مشخص شد این احتمال بعید است چراکه پروازهای دیگر این فرودگاه بدون مشکل بود و در دیگر نقاط حادثه‌ای رخ نداده بود

با این حال، قبل از اینکه علت رسمی مشخص شود، علائمی وجود داشت که نشان می‌دهد خلبان و کنترل‌گرهای ترافیک هوایی در فرودگاه ریگان در شرایط مطلوبی عمل نمی‌کنند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، به گفته یکی از کارکنان که هویت وی فاش نشده، وظایف کنترل ترافیک هوایی برای هلیکوپترها و هواپیماها در فرودگاه ریگان در شب چهارشنبه قبل از حادثه مرگبار ترکیب شده بود که باعث شد یک کنترل کننده ترافیک هوایی نقش‌های دوگانه را انجام دهد.

از سوی دیگر، برخی از کنترل‌کنندگان فعلی و سابق می‌گویند تاریکی می‌تواند اندازه‌گیری دقیق فاصله بین هواپیماها را برای خلبانان دشوارتر کند. اما قبل از اینکه یک هلیکوپتر بتواند وارد هر فضای تجاری شلوغی شود، باید تأییدیه کنترل کننده ترافیک هوایی را دریافت کند. در این مورد، خلبان درخواست مجوز برای استفاده از یک مسیر مشخص و از پیش تعیین شده که به هلیکوپترها اجازه می‌دهد در ارتفاع کم در امتداد ساحل در سمت شرق پوتوماک پرواز کنند، صحت دارد. اما به گفته افراد مطلع در این مورد، بالگرد مسیر مورد نظر را دنبال نکرد.

بر اساس آمارها، نقص‌های ایمنی در حمل و نقل هوایی سال‌هاست که در حال افزایش است و منجر به الگوی هشداردهنده‌ای از تماس‌های نزدیک در آسمان و فرودگاه‌های مربوط به خطوط هوایی تجاری شده است. کمبود مزمن کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی، بسیاری را مجبور به کار شش روزه در هفته با ۱۰ ساعت کار در روز کرده است؛ برنامه‌ای که به قدری خسته‌کننده است که چندین آژانس فدرال هشدار داده‌اند که می‌تواند توانایی‌های کنترل‌کننده‌ها را برای انجام درست وظایفشان مختل کند. 

طبق تحقیقات تایمز در سال 2023، تعداد کمی از تأسیسات دارای کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی به صورت کامل تأیید شده هستند و برخی از کنترل‌کننده‌ها می‌گویند که از آن زمان تا امروز، پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، برج کنترل ترافیک هوایی در فرودگاه ریگان، سال‌هاست که با کمبود نیرو مواجه است. طبق آخرین برنامه نیروی کار کنترلر ترافیک هوایی (گزارشی سالانه به کنگره که شامل همه سطوح کارکنان است) برج مراقبت در آنجا تقریبا یک سوم کمتر از دیگر سطوح کارکنان مورد نظر بود. 

دومین حادثه در یک هفته

روز گذشته نیز، یک هواپیمای کوچک ویژه حمل‌ونقل پزشکی در حالی که یک کودک بیمار، مادرش و چهار نفر دیگر سرنشین آن بودند، کمی پس از برخاستن از باند فرودگاه، بر روی یک ساختمان مسکونی در فیلادلفیا سقوط کرد که شش نفر سرنشین آن جام خود را از دست دادند و شش نفر دیگر در این حادثه زخمی شدند.

سخنگوی شرکت آمبولانس هوایی Air Ambulance که این عملیات را مدیریت می‌کند، اعلام کرد که هر شش سرنشین این هواپیما اهل مکزیک بودند. وی در ادامه گفت: مقصد نهایی این پرواز پس از توقفی در میسوری، شهر تیخوانا در مکزیک بود و این کودک به دلیل وخامت بیماری‌اش در یکی از بیمارستان‌های ایالات متحده در فیلادلفیا تحت درمان بوده و پس از پایان دوره معالجه، در حال انتقال به خانه بود که این حادثه رخ داد. 

این حادثه تنها دو روز پس از سانحه هوایی مرگبار واشنگتن رخ داد که 67 نفر در آن جان خود را از دست دادند. به گفته مقامات آمریکایی، علت این حادثه (فیلادلفیا) در دست بررسی است. از طرف دیگر، هنوز علت رسمی و دقیق سانحه واشنگتن که منجر به کشته شدن تمامی 67 سرنشین دو هواگرد شد، در دست بررسی است و هیأت ملی ایمنی حمل‌ونقل (NTSB) پس از کشف جعبه سیاه هواپیما اعلام کرد که گزارش اولیه این حادثه طی 30 روز آینده منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

انتهای پیام