شناسهٔ خبر: 71133495 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

میهمانی دائمی پلاک شهرستان‌ها در تهران تمام شد

صاحب‌خبر -

شورای شهری‌ها برای خودرو‌های پلاک شهرستان که سالانه ۴۱۵ تن آلودگی به خورد تهرانی‌ها می‌دهند، قوانین سفت و سختی تصویب کردند. 
بر اساس اطلاعات دوربین‌های ترددشمار در یک بازه زمانی یک‌ماهه، «سهم خودرو‌های پلاک شهرستان در تردد کل خودرو‌های عبوری شمارش شده در تهران ۷/۲۸ درصد بوده‌است». 
شورای شهر تهران تصویب کرد که از سال آینده «خودرو‌های پلاک شهرستان دیگر نمی‌توانند بیش از هفت روز در تهران تردد کنند.»
سال‌هاست که خودرو‌های پلاک شهرستان بدون پرداخت یک ریال عوارض در محدوده طرح ترافیک جولان می‌دهند. عضو شورای شهر تشکری هاشمی می‌گوید: «سیستمی برای دریافت عوارض از خودرو‌های پلاک شهرستان نداریم.»، اما شورایی‌ها بالاخره تصویب کردند که اگر از سال آینده خودرو‌های پلاک شهرستان بیش از هفت روز در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید ۵/۱ برابر ماشین‌های پلاک تهران، عوارض پرداخت کنند. همچنین اگر این خودرو‌ها بیش از ١٠ روز تردد در محدوده طرح ترافیک داشته‌باشند، این مبلغ به سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد، اما در خصوص نحوه دریافت عوارض موضوعی مطرح نشد. بر اساس مطالعات شهرداری تهران، سالانه میزان تولید و انتشار آلایندگی خودرو‌های پلاک شهرستان در پایتخت «در بخش آلاینده‌های گازی ۷۵ هزار تن (معادل آلایندگی حدود ۳۰ هزار خودرو در یک سال) و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد شده‌است.»
کارشناس شهری، محمدرضا سراب‌پور با بیان اینکه میزان آلایندگی خودرو‌های پلاک شهرستان در قبال تاکسی‌های فرسوده چیزی نیست، می‌گوید که پلاک این خودرو‌ها در سامانه تهران من جریمه می‌شود. 
در مقابل کارشناس ترافیک جوادخدری با بیان اینکه از هر سه خودروی عبوری در تهران یکی پلاک شهرستان است، می‌گوید که اگر پلاک این خودرو‌ها در سامانه تهران من هم ثبت شود، باز هم به دلیل نبود سیستم یک‌پارچه این افراد می‌توانند از شهر دیگری عدم خلافی بگیرند. 
به گفته کارشناسان، باید ابتدا سیستم یکپارچه در بین شهر‌ها ایجاد شود تا این افراد نتوانند قانون را دور بزنند. همچنین طرح ترافیک برای ساکنان تهران به عنوان یک محدودیت و برای پلاک شهرستانی‌ها یک امتیاز محسوب می‌شود و باید پلیس این افراد را جریمه کند.