شناسهٔ خبر: 71132841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا مطرح کرد؛

ابعاد و زوایای مسئله مردم سالاری دینی/تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی

مدیر حوزه علمیه خواهران فارس، ضمن تبیین مصادیق دموکراسی در نظام مقدس جمهوری اسلامی، ابعاد و زوایای مردم سالاری دینی را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم افتخاری مدیر حوزه علمیه خواهران فارس، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، به مناسبت ایام الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین ابعاد و زوایای مسئله مردم سالاری دینی و مقایسه آن با دموکراسی غربی پرداخته است. 

متن کامل این گفت‌وگو در زیر تقدیم مخاطبان گرامی می شود:

رسا - دنیای غرب در حوزه سیاست و حکمرانی مدل دموکراسی را مطرح کرد و این دیگاه خود را به تمام دنیا اشاعه نمود، تاریخچه این نظریه را چگونه بررسی می کنید؟ 

ما الان در دوره‌ای هستیم که غرب و فرهنگ غرب بر دنیا غالب شده و بسیاری از مناسبات بین المللی را آنان تعریف می‌کنند و نمونه آن همین دلار آمریکا است و پول واحدی که اکثر دنیا تا الان با آن معامله می‌کنند و این یک مزیت بسیار زیادی برای آنان دارد. 

به اذعان کارشناسان اقتصاد، ایالات متحده آمریکا تورم خودش را به بقیه کشورها صادر می‌کند به عبارت دیگر وقتی ما یک پول ملی داریم به اسم ریال و تورم آن هم برای کشور خودمان است ولی وقتی پول آمریکا پول همه دنیا بشود تورم آن نیز بر همه کشور ها تقسیم می شود و در نتیجه همه دنیا به یک نوعی دنبال این هستند که قیمت دلار سقوط نکند چراکه سرمایه‌گذاری‌ هایشان با دلار بوده است.

 بعد از رنسانس و به اصطلاح تحولی که در اروپا ایجاد شد کار اصلی که آنها انجام دادند، کنار گذاشتن دین بود چراکه حدود ۱۱ قرن دین مسیحیت و کلیسا بر تمام شئون زندگی غربی ها تسلط داشت و اداره کنند بود.

 به طور نمونه همین محاکمه گالیله توسط کلیسا برای اینکه نظرات علمی در مورد منظومه شمسی داده بود در واقع نشان از یک نوع دیکتاتوری آن ها بود که مانع از رشد فکری و اجتماعی می شد و از نظر علمی و طبابت آن قدر عقب مانده بودند که در کتاب های خودشان نوشته شده که در جنگ های صلیبی علیه مسلمانان از هر ده نفر زخمی ۹ نفر آنان می مردند این در حالی است که مسلمانان در آن زمان بیمارستان داشتند و عفونت را کشف کرده بودند.

غربی ها در بحث سیاست می گویند که هدف کسب قدرت است و به هر وسیله ای که باشد و هدف وسیله را توجیه می کند و همینطور در اقتصاد و فرهنگ با دیدگاه مادی گرایانه نظریه پردازی کردند و از آنجا که بشر و جامعه ناگزیر باید حاکم داشته باشد نظریه های جدید در حکومت مطرح کردند که در نهایت کسی که دارای قدرت بیشتر یا پول بیشتر بود به حکومت دست پیدا می کرد.

در گذشته پادشاهانی به قدرت می رسیدند که یا از طریق ثروت یا زور یا هوش یا ارث منجر به دیکتاتوری می شد و یا فرد با کفایتی قدرت را به دست می گرفت و کشور را ساماندهی می کرد و همه اینها حکومت‌های محلی را کنار می زدند و یک کشور قدرتمند ایجاد می‌کرد اما فرزندان پادشان در ناز و نعمت بزرگ می شدند و فاقد توانمندی برای اداره کشور بودند و در نهایت بعد از به قدرت رسیدن کشور دوباره دچار فساد می شد و در نتیجه این چرخه قدرت، غرب دموکراسی را مطرح کرد و اصولی هم برای آن تدوین کردند کتاب ها نوشتند، اندیشه و علم تولید کردند و همین را بر تمام دنیا غلبه دادند.

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

رسا - چگونه آمریکا لیبرال دموکراسی خود را بر دنیا تحمیل کرد؟

 بعد از جنگ جهانی اول و دوم که اروپا تقریبا نابود شد و آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم دو ویژگی داشت هم شریک برنده بود و هم بخاطر دور بودن سرزمینش از منطقه جنگ، آسیبی ندیده بود و وقتی قرار شد سازمان ملل تشکیل شود کشورهایی مثل انگلیس و آلمان نابود شده بودند آمریکا چون مورد گزند واقع نشده بود میزبان سازمان ملل شد.

تا سالها انگلیس قدرت بزرگ جهانی بود و به تعبیر خودشان امپراطوری انگلیس به خاطر مستعمره هایی که دارد خورشید آنان هیچگاه در دنیا غروب نمی کند ولی بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا تقریباً جایگزین انگلستان در مناسبات سیاسی بین المللی شد.

فرهنگ آمریکایی، سبک زندگی آمریکایی را از طریق رسانه ها، سینما و با ابزار تکنولوژیکی که در اختیار داشتند در دنیا ترویج کنند و این ها توانستند فرهنگ آمریکایی را همه جا غالب کنند و نتیجه این شد که دلار آمریکا پول جهانی شد و همه کشورها مجبور بودند که با آن معامله کنند، سبک زندگی، پوشش و لباس و همه چیز آمریکایی شد.

دانشگاه ها غربی شد، رشته ها غربی، نظام تعلیم و تربیت، در بعد سیاسی اصل تفکیک قوا و ایجاد سه قوه همه متاثر از تثلیث غربی ها شد و در تاریخ انسان نیز فرضیه داروین را مطرح کردند و از آدم یک موجود وحشی تصویرسازی کردند که ابتدا غارنشین بوده و بعد ها توانست تکامل پیدا کند و به عبارتی همه چیزی را مادی گرایانه مطرح کردند.

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

رسا - نظر اسلام در مورد دموکراسی چیست؟ آن را می پذیرد یا رد می کند؟ یا اگر می پذیرد همه آن را می پذیرد یا بخشی از آن را قبول می کند؟

نگاه دینی ما بیان می کند که اولین انسان روی زمین حضرت آدم(ع) بود و او پیغمبر و انسان کامل است، یعنی حضرت آدم(ع) اگر الان روی کره زمین باشد موجود برتر و انسان کامل از لحاظ بیان، شکل، تکلم و تفکر بود ولی غربی ها نظر خودشان را به همه تزریق کردند حتی بعد از جمهوری اسلامی همین تفکر در علوم و در تاریخ در نظام آموزشی ما وجود دارد.

وی افزود: غرب در مقابل مسیحیت تحریف شده پوک بی محتوایی که قدرت حکومت نداشت قیام کردند، برای خودشان مولفه‌ هایی رو درست کردند بعد گفتند که دین افیون توده‌ ها است، باید گفت آن دینی که شما دارید نگاه می کنید دین تحریف شده است ولی در دنیا که فقط این دین مسیحیت نبود.

جهان غرب خودش را محور دنیا قرار داد و حتی در نامگذاری دنیا از نظر جغرافیای خودش را محور عالم می داند و می گویند خاور میانه یا خاور دور و همین بود که رهبر انقلاب فرمودند ما خاورمیانه نیستیم بلکه ما در غرب آسیا قرار داریم این یعنی همه چیز را در یگانگی خودشان تعریف می کنند و این بود که فوکویاما لیبرال دموکراسی را پایان تاریخ دانست.

غرب یک دموکراسی درست کرد و خودشان هم تفسیرش می کنند، اگر انتخابات آمریکا که مبتنی بر رای الکترال است را بخواهید تشریح بکنید به شدت ضد دموکراسی است یعنی مردم به طور مستقیم رای نمی دهند در حالی که مردم به الکترال ها رای می دهند تا آنان رئیس جمهور را مشخص کنند در آمریکا اگر بخواهید رای تک تک افراد را حساب کنید نامزد دیگری رای می آورد و این است که در خود کشورشان ناعدالتی و تبعیض نسبت به بعضی از ایالت ها وجود دارد.

اگر کسی واقعا به دنبال رای مردمی باشد باید مردم را آگاه کنید که مردم بر اساس آگاهی و فهمشون رای بدهند، بر اساس آگاهی انتخاب کنند ولی غربی ها با اغوا و پول خرج کردن دموکراسی را شکل داده اند و با ایجاد ترس مردم را به رای دادن وادار کرده اند.

وی افزود: جالب است که همین ترامپ که آدم فاسد الاخلاق، ثروتمند و کسی که قبل از انتخابات حکم علیه او صادر شده یعنی یک مجرم است و بی سابقه بود که یکی از رؤسای جمهور آمریکا محکومیت قضایی داشته باشد و خب این شخص کارش به کجا رسیده که چنین فردی شاخص دموکراسی می شود.

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

رسا - غرب ادعا می کند که جمهوری اسلامی ضد دموکراسی و ضد حقوق بشر رفتار می کند ، آیا این ادعا درست است؟

همین غرب جمهوری اسلامی را ضد دموکراسی و ضد حقوق بشر در حالی که همان جا کسی اجازه مخالفت با افکار لیبرال دموکراسی را ندارد و اجازه مخالفت با صهیونیست‌ها را ندارد و اگر کسی مخالف بود حتی سناتور یا استاد دانشگاه باشد از صحنه حذف می کنند.

اصلا اجازه نمی دهند کسی که مخالف سیاست های آمریکا است به قدرت دست پیدا کند و در فرایند انتخابات قرار بگیرد،  فقط کسانی می‌توانند کاندیدا بشوند در آمریکا و رای بیاورد که یا عضو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه باشند اما در جمهوری اسلامی یک آدم معمولی هم می تواند ثبت نام کند و بعد با شاخص‌هایی که قرار داده شده سنجیده می شود تا مردم بین تعداد محدودی بتوانند نامزد های مد نظر خود را انتخاب کنند.

 یکی از شعارهای انقلاب اسلامی استقلال و آزادی بود یعنی کشور باید استقلال داشته باشد، خیلی از کشورها الان هستند که از لحاظ ارزش پول و رفاه زندگی از ما بهتر هستند ولی مستقل نیستند یعنی اگر فعلا منافعشون با منافع آمریکا در تضاد نیست و در فضایی که امریکا ترسیم کرده حرکت می کند با او کاری ندارند ولی اگر جایی با آنان مخالفت کند یا بگوید چرا منابع نفتی را غارت می کنند این کشور به نابودی کشیده می شود.

قبل از انقلاب کشور ما همین وضعیت را داشت، شاه ما ژاندارم منطقه بود اما ابزار دست آمریکا بود و حتی پدرش در جنگ جهانی دوم به طرف آلمان گرایش پیدا کرد و برخلاف انگلیس قدم برداشت شاه مملکت را بیرون کردند و پسرش را جایگزین کردند، هرجا که شاه پایش کج می گذاشت گوش او را می پیچاندند، نخست وزیرش را آنان انتخاب می کردند. حتی سفیر انگلستان و سفیر آمریکا لیست افراد شاخص خود را برای نمایندگی مجلس ارائه می کردند و آنان کسانی بودند که وابسته به غرب بودند یا جاسوسی می کردند و از ورود افراد با صلاحیت به مجلس ممانعت می کردند. 

مردم باید آزاد باشند در تفکر، اندیشه و عملکردشان اما ما چون جمهوری اسلامی است باید آزادی ها در چارچوب اسلام باشد و ما می گوییم کسی که بنده خدا بود از همه قیود آزاد است و به همین بخاطر علمای ما آزاد اندیش ترین افراد بودند.

آزادی واقعی این است که که در دانشگاه های جمهوری اسلامی افرادی مثل صادق زیباکلام، رضاخان را تحسین می کنند، از روحانیت انتقاد می‌کنند، جمهوری اسلامی را زیر سوال می برند، ولایت فقیه را زیر سوال می برند، عملکرد ما در محور مقاومت را زیر سوال می برند، صبح در یک دانشگاه در شمال ایران سخنرانی می کند عصر در دانشگاه دیگر در جنوب ایران است و همه جای کشور حضور دارد حتی در صدا و سیمای ملی دعوت می شود.

آزادی واقعی را ما داریم، بعد در همین کشور افرادی می گویند ما آزادی نداریم در حالی که همین افراد حرفایی که در مورد حاکمیت کشور می زنند در هیچ کشور دیگهری شهروندانش، اندیشمندانش و مسئولینش اجازه چنین کاری ندارند و حتی می روند در تجمعات بر اندازی علیه کشور شرکت می کند و شعار می دهد علیه حاکمیت کشور ، علیه مسئولین ارشد کشور، علیه قانون اساسی و بعد همین فرد خودش مسئولیت می‌گیرد.

کسی که رئیس جمهور می شود یا کسی مسئول می شود در شهر ها و استان ها هم فکر های خودش را وارد قدرت می کند بعد همین فردی ادعا می کند که در کشور آزادی نیست و باید بگوییم این طنز روزگار است و دلیلش این است که ما رسانه نداریم و دستاورد های انقلاب را برای مردم تبیین نکردیم و طوری به مردم القا می شود که اینجا دیکتاتوری است در حالی که ولایت فقیه آمد تا جلوی دیکتاتوری را بگیرد.

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

رسا - مردم سالاری که در جمهوری اسلامی شکل گرفته چه ابعاد و زوایایی دارد؟

مردم سالاری دینی ریشه در اعتقادات و مبانی کلامی ما دارد امام فرمودند جمهوری اسلامی و نفرمودند حکومت اسلامی و همین است که ما بخش زیادی از تصمیم گیری در کشور را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به عموم مردم واگذار کرده ایم و رئیس جمهور را خودشان انتخاب بکند.

 رای مردم در شهرهای بزرگ و کوچک یکسان است و اینطور نیست که فقط تهران را شهرهایی مثل اصفهان و شیراز و تبریز تعیین کننده باشد بلکه حتی شهرهای 20 هزار نفری نماینده دارند و رای آنان با مردم حتی پایتخت یکسان است و نماینده هایی به مجلس می فرستند که باید وزرای رئیس جمهور را تایید کنند یا وزیری که رئیس جمهور مشخص کرده را استیضاح کنند.ا ین که مجلس گاهی جناح راست و گاهی جناح چپ است و یا رئیس جمهور ما هم از اصول گرا هم از اصلاح طلب هم از انقلابی و غیر انقلابی بوده و حتی کسی مثل احمدی نژاد که نه چپ پشتش بوده نه راست نه کارگزاران اما رئیس جمهور شد این یعنی ملاک در کشور ایران خواست و میل مردم است. 

رسا - وجه تمایز مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی چیست؟

تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی این است که دموکراسی غربی بعد از استعمار و تحمیل و به اصطلاح فریب و اغوای مردم با فساد و ترس و هرکسی که رسانه رسانه بیشتری داشته باشه هرکی پول بیشتری داشته باشد می تواند قدرت را به دست بگیرد. 

اما در کشور ما دانشجوها، طلبه ‌ها نیروهای طرفدار انقلاب و نظام می‌رفتند با مردم حرف می‌زدند، در خیابان جلسه برگزار می‌کردند مردم شبهات خودشان را می‌گفتند راجع به گرانی راجع به دلار، ارتباط با آمریکا، محور مقاومت حرف می زدند و این نیرو ها پاسخ می‌دادند و برای مردم از اهمیت انتخابات و انتخاب اصلح می‌گفتند و می بینیم که در بعضی از کشورها مثل ترکیه رای دادن برای مردم اجباری است یعنی از وظایف شهروند بودن است اما اینجا رای دادن اجباری نیست. 

در دموکراسی غربی محور کار این ها بر اساس اغواء است و هر چقدر مردم جاهل‌تر باشند و خیلی از واقعیت ها را ندانند و رسانه ها آنان را دچار فریب کند این ها پیروز می شوند و هرکسی پول بیشتری خرج کند، رسانه بیشتری بخرد، رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد، دروغ های باورپذیرتر بیشتری بگوید او برنده است.

در مردم سالاری دینی اصل بر آگاهی و رشد و تعالی مردم است و همین است که امام و رهبری این همه تاکید می کنند بر "جمهوری اسلامی" و همین بود که رفراندوم سال ۵۸ برای رای دادن به جمهوری اسلامی برگزار شد.

رسا - امام خمینی(ره) چگونه توانست مدل مردم سالاری دینی را بعد از انقلاب اسلامی در کشور ایجاد کند؟

 امام راحل ارتشی نداشت که بخواهد مردم را مجبور کند، امام رسانه و پول نداشت اما طلبه‌های امام و کسانی که در مکتب او رشد پیدا کرده بودند با مردم حرف زدند و ولایت فقیه و بینش سیاسی اسلام را تبیین کردند، مردم نه به خاطر پول نه به خاطر ترس بلکه به خاطر اعتقاد خودشان به جمهوری اسلامی رای دادند ور در مرحله برای برپایی آن ۶۰ هزار شهید دادند و بعد در دفاع مقدس بالغ بر ۲۰۰ هزار شهید تقدیم کردند.

 ملت تحریم های اقتصادی را پذیرفتند، ارزش اموالشان کم شد، مشکلات اقتصادی را تحمل کردند تا این انقلاب پایدار بماند و اینکه دنیا نمی‌تواند جمهوری اسلامی را تحلیل کند بخاطر این است فکرشان بر اساس چارچوب ‌های دموکراسی غربی است.

پایان بخش اول

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم افتخاری مدیر حوزه علمیه خواهران فارس، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، به مناسبت ایام الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین ابعاد و زوایای مسئله مردم سالاری دینی و مقایسه آن با دموکراسی غربی پرداخته است. 

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم افتخاری مدیر حوزه علمیه خواهران فارس، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس ، به مناسبت ایام الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین ابعاد و زوایای مسئله مردم سالاری دینی و مقایسه آن با دموکراسی غربی پرداخته است. 

متن کامل این گفت‌وگو در زیر تقدیم مخاطبان گرامی می شود:

متن کامل این گفت‌وگو در زیر تقدیم مخاطبان گرامی می شود:

رسا - دنیای غرب در حوزه سیاست و حکمرانی مدل دموکراسی را مطرح کرد و این دیگاه خود را به تمام دنیا اشاعه نمود، تاریخچه این نظریه را چگونه بررسی می کنید؟ 

رسا - دنیای غرب در حوزه سیاست و حکمرانی مدل دموکراسی را مطرح کرد و این دیگاه خود را به تمام دنیا اشاعه نمود، تاریخچه این نظریه را چگونه بررسی می کنید؟  رسا - دنیای غرب در حوزه سیاست و حکمرانی مدل دموکراسی را مطرح کرد و این دیگاه خود را به تمام دنیا اشاعه نمود، تاریخچه این نظریه را چگونه بررسی می کنید؟ 

ما الان در دوره‌ای هستیم که غرب و فرهنگ غرب بر دنیا غالب شده و بسیاری از مناسبات بین المللی را آنان تعریف می‌کنند و نمونه آن همین دلار آمریکا است و پول واحدی که اکثر دنیا تا الان با آن معامله می‌کنند و این یک مزیت بسیار زیادی برای آنان دارد. 

ما الان در دوره‌ای هستیم که غرب و فرهنگ غرب بر دنیا غالب شده و بسیاری از مناسبات بین المللی را آنان تعریف می‌کنند و نمونه آن همین دلار آمریکا است و پول واحدی که اکثر دنیا تا الان با آن معامله می‌کنند و این یک مزیت بسیار زیادی برای آنان دارد.  

به اذعان کارشناسان اقتصاد، ایالات متحده آمریکا تورم خودش را به بقیه کشورها صادر می‌کند به عبارت دیگر وقتی ما یک پول ملی داریم به اسم ریال و تورم آن هم برای کشور خودمان است ولی وقتی پول آمریکا پول همه دنیا بشود تورم آن نیز بر همه کشور ها تقسیم می شود و در نتیجه همه دنیا به یک نوعی دنبال این هستند که قیمت دلار سقوط نکند چراکه سرمایه‌گذاری‌ هایشان با دلار بوده است.

به اذعان کارشناسان اقتصاد، ایالات متحده آمریکا تورم خودش را به بقیه کشورها صادر می‌کند به عبارت دیگر وقتی ما یک پول ملی داریم به اسم ریال و تورم آن هم برای کشور خودمان است ولی وقتی پول آمریکا پول همه دنیا بشود تورم آن نیز بر همه کشور ها تقسیم می شود و در نتیجه همه دنیا به یک نوعی دنبال این هستند که قیمت دلار سقوط نکند چراکه سرمایه‌گذاری‌ هایشان با دلار بوده است.

 بعد از رنسانس و به اصطلاح تحولی که در اروپا ایجاد شد کار اصلی که آنها انجام دادند، کنار گذاشتن دین بود چراکه حدود ۱۱ قرن دین مسیحیت و کلیسا بر تمام شئون زندگی غربی ها تسلط داشت و اداره کنند بود.

 بعد از رنسانس و به اصطلاح تحولی که در اروپا ایجاد شد کار اصلی که آنها انجام دادند، کنار گذاشتن دین بود چراکه حدود ۱۱ قرن دین مسیحیت و کلیسا بر تمام شئون زندگی غربی ها تسلط داشت و اداره کنند بود.

 به طور نمونه همین محاکمه گالیله توسط کلیسا برای اینکه نظرات علمی در مورد منظومه شمسی داده بود در واقع نشان از یک نوع دیکتاتوری آن ها بود که مانع از رشد فکری و اجتماعی می شد و از نظر علمی و طبابت آن قدر عقب مانده بودند که در کتاب های خودشان نوشته شده که در جنگ های صلیبی علیه مسلمانان از هر ده نفر زخمی ۹ نفر آنان می مردند این در حالی است که مسلمانان در آن زمان بیمارستان داشتند و عفونت را کشف کرده بودند.

 به طور نمونه همین محاکمه گالیله توسط کلیسا برای اینکه نظرات علمی در مورد منظومه شمسی داده بود در واقع نشان از یک نوع دیکتاتوری آن ها بود که مانع از رشد فکری و اجتماعی می شد و از نظر علمی و طبابت آن قدر عقب مانده بودند که در کتاب های خودشان نوشته شده که در جنگ های صلیبی علیه مسلمانان از هر ده نفر زخمی ۹ نفر آنان می مردند این در حالی است که مسلمانان در آن زمان بیمارستان داشتند و عفونت را کشف کرده بودند.

غربی ها در بحث سیاست می گویند که هدف کسب قدرت است و به هر وسیله ای که باشد و هدف وسیله را توجیه می کند و همینطور در اقتصاد و فرهنگ با دیدگاه مادی گرایانه نظریه پردازی کردند و از آنجا که بشر و جامعه ناگزیر باید حاکم داشته باشد نظریه های جدید در حکومت مطرح کردند که در نهایت کسی که دارای قدرت بیشتر یا پول بیشتر بود به حکومت دست پیدا می کرد.

غربی ها در بحث سیاست می گویند که هدف کسب قدرت است و به هر وسیله ای که باشد و هدف وسیله را توجیه می کند و همینطور در اقتصاد و فرهنگ با دیدگاه مادی گرایانه نظریه پردازی کردند و از آنجا که بشر و جامعه ناگزیر باید حاکم داشته باشد نظریه های جدید در حکومت مطرح کردند که در نهایت کسی که دارای قدرت بیشتر یا پول بیشتر بود به حکومت دست پیدا می کرد.

در گذشته پادشاهانی به قدرت می رسیدند که یا از طریق ثروت یا زور یا هوش یا ارث منجر به دیکتاتوری می شد و یا فرد با کفایتی قدرت را به دست می گرفت و کشور را ساماندهی می کرد و همه اینها حکومت‌های محلی را کنار می زدند و یک کشور قدرتمند ایجاد می‌کرد اما فرزندان پادشان در ناز و نعمت بزرگ می شدند و فاقد توانمندی برای اداره کشور بودند و در نهایت بعد از به قدرت رسیدن کشور دوباره دچار فساد می شد و در نتیجه این چرخه قدرت، غرب دموکراسی را مطرح کرد و اصولی هم برای آن تدوین کردند کتاب ها نوشتند، اندیشه و علم تولید کردند و همین را بر تمام دنیا غلبه دادند.

در گذشته پادشاهانی به قدرت می رسیدند که یا از طریق ثروت یا زور یا هوش یا ارث منجر به دیکتاتوری می شد و یا فرد با کفایتی قدرت را به دست می گرفت و کشور را ساماندهی می کرد و همه اینها حکومت‌های محلی را کنار می زدند و یک کشور قدرتمند ایجاد می‌کرد اما فرزندان پادشان در ناز و نعمت بزرگ می شدند و فاقد توانمندی برای اداره کشور بودند و در نهایت بعد از به قدرت رسیدن کشور دوباره دچار فساد می شد و در نتیجه این چرخه قدرت، غرب دموکراسی را مطرح کرد و اصولی هم برای آن تدوین کردند کتاب ها نوشتند، اندیشه و علم تولید کردند و همین را بر تمام دنیا غلبه دادند.

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

رسا - چگونه آمریکا لیبرال دموکراسی خود را بر دنیا تحمیل کرد؟

رسا - چگونه آمریکا لیبرال دموکراسی خود را بر دنیا تحمیل کرد؟ رسا - چگونه آمریکا لیبرال دموکراسی خود را بر دنیا تحمیل کرد؟

 بعد از جنگ جهانی اول و دوم که اروپا تقریبا نابود شد و آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم دو ویژگی داشت هم شریک برنده بود و هم بخاطر دور بودن سرزمینش از منطقه جنگ، آسیبی ندیده بود و وقتی قرار شد سازمان ملل تشکیل شود کشورهایی مثل انگلیس و آلمان نابود شده بودند آمریکا چون مورد گزند واقع نشده بود میزبان سازمان ملل شد.

 بعد از جنگ جهانی اول و دوم که اروپا تقریبا نابود شد و آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم دو ویژگی داشت هم شریک برنده بود و هم بخاطر دور بودن سرزمینش از منطقه جنگ، آسیبی ندیده بود و وقتی قرار شد سازمان ملل تشکیل شود کشورهایی مثل انگلیس و آلمان نابود شده بودند آمریکا چون مورد گزند واقع نشده بود میزبان سازمان ملل شد.

تا سالها انگلیس قدرت بزرگ جهانی بود و به تعبیر خودشان امپراطوری انگلیس به خاطر مستعمره هایی که دارد خورشید آنان هیچگاه در دنیا غروب نمی کند ولی بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا تقریباً جایگزین انگلستان در مناسبات سیاسی بین المللی شد.

تا سالها انگلیس قدرت بزرگ جهانی بود و به تعبیر خودشان امپراطوری انگلیس به خاطر مستعمره هایی که دارد خورشید آنان هیچگاه در دنیا غروب نمی کند ولی بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا تقریباً جایگزین انگلستان در مناسبات سیاسی بین المللی شد.

فرهنگ آمریکایی، سبک زندگی آمریکایی را از طریق رسانه ها، سینما و با ابزار تکنولوژیکی که در اختیار داشتند در دنیا ترویج کنند و این ها توانستند فرهنگ آمریکایی را همه جا غالب کنند و نتیجه این شد که دلار آمریکا پول جهانی شد و همه کشورها مجبور بودند که با آن معامله کنند، سبک زندگی، پوشش و لباس و همه چیز آمریکایی شد.

فرهنگ آمریکایی، سبک زندگی آمریکایی را از طریق رسانه ها، سینما و با ابزار تکنولوژیکی که در اختیار داشتند در دنیا ترویج کنند و این ها توانستند فرهنگ آمریکایی را همه جا غالب کنند و نتیجه این شد که دلار آمریکا پول جهانی شد و همه کشورها مجبور بودند که با آن معامله کنند، سبک زندگی، پوشش و لباس و همه چیز آمریکایی شد.

دانشگاه ها غربی شد، رشته ها غربی، نظام تعلیم و تربیت، در بعد سیاسی اصل تفکیک قوا و ایجاد سه قوه همه متاثر از تثلیث غربی ها شد و در تاریخ انسان نیز فرضیه داروین را مطرح کردند و از آدم یک موجود وحشی تصویرسازی کردند که ابتدا غارنشین بوده و بعد ها توانست تکامل پیدا کند و به عبارتی همه چیزی را مادی گرایانه مطرح کردند.

دانشگاه ها غربی شد، رشته ها غربی، نظام تعلیم و تربیت، در بعد سیاسی اصل تفکیک قوا و ایجاد سه قوه همه متاثر از تثلیث غربی ها شد و در تاریخ انسان نیز فرضیه داروین را مطرح کردند و از آدم یک موجود وحشی تصویرسازی کردند که ابتدا غارنشین بوده و بعد ها توانست تکامل پیدا کند و به عبارتی همه چیزی را مادی گرایانه مطرح کردند.

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

رسا - نظر اسلام در مورد دموکراسی چیست؟ آن را می پذیرد یا رد می کند؟ یا اگر می پذیرد همه آن را می پذیرد یا بخشی از آن را قبول می کند؟

رسا - نظر اسلام در مورد دموکراسی چیست؟ آن را می پذیرد یا رد می کند؟ یا اگر می پذیرد همه آن را می پذیرد یا بخشی از آن را قبول می کند؟ رسا - نظر اسلام در مورد دموکراسی چیست؟ آن را می پذیرد یا رد می کند؟ یا اگر می پذیرد همه آن را می پذیرد یا بخشی از آن را قبول می کند؟

نگاه دینی ما بیان می کند که اولین انسان روی زمین حضرت آدم(ع) بود و او پیغمبر و انسان کامل است، یعنی حضرت آدم(ع) اگر الان روی کره زمین باشد موجود برتر و انسان کامل از لحاظ بیان، شکل، تکلم و تفکر بود ولی غربی ها نظر خودشان را به همه تزریق کردند حتی بعد از جمهوری اسلامی همین تفکر در علوم و در تاریخ در نظام آموزشی ما وجود دارد.

نگاه دینی ما بیان می کند که اولین انسان روی زمین حضرت آدم(ع) بود و او پیغمبر و انسان کامل است، یعنی حضرت آدم(ع) اگر الان روی کره زمین باشد موجود برتر و انسان کامل از لحاظ بیان، شکل، تکلم و تفکر بود ولی غربی ها نظر خودشان را به همه تزریق کردند حتی بعد از جمهوری اسلامی همین تفکر در علوم و در تاریخ در نظام آموزشی ما وجود دارد.

وی افزود: غرب در مقابل مسیحیت تحریف شده پوک بی محتوایی که قدرت حکومت نداشت قیام کردند، برای خودشان مولفه‌ هایی رو درست کردند بعد گفتند که دین افیون توده‌ ها است، باید گفت آن دینی که شما دارید نگاه می کنید دین تحریف شده است ولی در دنیا که فقط این دین مسیحیت نبود.

وی افزود: غرب در مقابل مسیحیت تحریف شده پوک بی محتوایی که قدرت حکومت نداشت قیام کردند، برای خودشان مولفه‌ هایی رو درست کردند بعد گفتند که دین افیون توده‌ ها است، باید گفت آن دینی که شما دارید نگاه می کنید دین تحریف شده است ولی در دنیا که فقط این دین مسیحیت نبود.

جهان غرب خودش را محور دنیا قرار داد و حتی در نامگذاری دنیا از نظر جغرافیای خودش را محور عالم می داند و می گویند خاور میانه یا خاور دور و همین بود که رهبر انقلاب فرمودند ما خاورمیانه نیستیم بلکه ما در غرب آسیا قرار داریم این یعنی همه چیز را در یگانگی خودشان تعریف می کنند و این بود که فوکویاما لیبرال دموکراسی را پایان تاریخ دانست.

جهان غرب خودش را محور دنیا قرار داد و حتی در نامگذاری دنیا از نظر جغرافیای خودش را محور عالم می داند و می گویند خاور میانه یا خاور دور و همین بود که رهبر انقلاب فرمودند ما خاورمیانه نیستیم بلکه ما در غرب آسیا قرار داریم این یعنی همه چیز را در یگانگی خودشان تعریف می کنند و این بود که فوکویاما لیبرال دموکراسی را پایان تاریخ دانست.

غرب یک دموکراسی درست کرد و خودشان هم تفسیرش می کنند، اگر انتخابات آمریکا که مبتنی بر رای الکترال است را بخواهید تشریح بکنید به شدت ضد دموکراسی است یعنی مردم به طور مستقیم رای نمی دهند در حالی که مردم به الکترال ها رای می دهند تا آنان رئیس جمهور را مشخص کنند در آمریکا اگر بخواهید رای تک تک افراد را حساب کنید نامزد دیگری رای می آورد و این است که در خود کشورشان ناعدالتی و تبعیض نسبت به بعضی از ایالت ها وجود دارد.

غرب یک دموکراسی درست کرد و خودشان هم تفسیرش می کنند، اگر انتخابات آمریکا که مبتنی بر رای الکترال است را بخواهید تشریح بکنید به شدت ضد دموکراسی است یعنی مردم به طور مستقیم رای نمی دهند در حالی که مردم به الکترال ها رای می دهند تا آنان رئیس جمهور را مشخص کنند در آمریکا اگر بخواهید رای تک تک افراد را حساب کنید نامزد دیگری رای می آورد و این است که در خود کشورشان ناعدالتی و تبعیض نسبت به بعضی از ایالت ها وجود دارد.

اگر کسی واقعا به دنبال رای مردمی باشد باید مردم را آگاه کنید که مردم بر اساس آگاهی و فهمشون رای بدهند، بر اساس آگاهی انتخاب کنند ولی غربی ها با اغوا و پول خرج کردن دموکراسی را شکل داده اند و با ایجاد ترس مردم را به رای دادن وادار کرده اند.

اگر کسی واقعا به دنبال رای مردمی باشد باید مردم را آگاه کنید که مردم بر اساس آگاهی و فهمشون رای بدهند، بر اساس آگاهی انتخاب کنند ولی غربی ها با اغوا و پول خرج کردن دموکراسی را شکل داده اند و با ایجاد ترس مردم را به رای دادن وادار کرده اند.

وی افزود: جالب است که همین ترامپ که آدم فاسد الاخلاق، ثروتمند و کسی که قبل از انتخابات حکم علیه او صادر شده یعنی یک مجرم است و بی سابقه بود که یکی از رؤسای جمهور آمریکا محکومیت قضایی داشته باشد و خب این شخص کارش به کجا رسیده که چنین فردی شاخص دموکراسی می شود.

وی افزود: جالب است که همین ترامپ که آدم فاسد الاخلاق، ثروتمند و کسی که قبل از انتخابات حکم علیه او صادر شده یعنی یک مجرم است و بی سابقه بود که یکی از رؤسای جمهور آمریکا محکومیت قضایی داشته باشد و خب این شخص کارش به کجا رسیده که چنین فردی شاخص دموکراسی می شود.

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

رسا - غرب ادعا می کند که جمهوری اسلامی ضد دموکراسی و ضد حقوق بشر رفتار می کند ، آیا این ادعا درست است؟

رسا - غرب ادعا می کند که جمهوری اسلامی ضد دموکراسی و ضد حقوق بشر رفتار می کند ، آیا این ادعا درست است؟ رسا - غرب ادعا می کند که جمهوری اسلامی ضد دموکراسی و ضد حقوق بشر رفتار می کند ، آیا این ادعا درست است؟

همین غرب جمهوری اسلامی را ضد دموکراسی و ضد حقوق بشر در حالی که همان جا کسی اجازه مخالفت با افکار لیبرال دموکراسی را ندارد و اجازه مخالفت با صهیونیست‌ها را ندارد و اگر کسی مخالف بود حتی سناتور یا استاد دانشگاه باشد از صحنه حذف می کنند.

همین غرب جمهوری اسلامی را ضد دموکراسی و ضد حقوق بشر در حالی که همان جا کسی اجازه مخالفت با افکار لیبرال دموکراسی را ندارد و اجازه مخالفت با صهیونیست‌ها را ندارد و اگر کسی مخالف بود حتی سناتور یا استاد دانشگاه باشد از صحنه حذف می کنند.

اصلا اجازه نمی دهند کسی که مخالف سیاست های آمریکا است به قدرت دست پیدا کند و در فرایند انتخابات قرار بگیرد،  فقط کسانی می‌توانند کاندیدا بشوند در آمریکا و رای بیاورد که یا عضو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه باشند اما در جمهوری اسلامی یک آدم معمولی هم می تواند ثبت نام کند و بعد با شاخص‌هایی که قرار داده شده سنجیده می شود تا مردم بین تعداد محدودی بتوانند نامزد های مد نظر خود را انتخاب کنند.

اصلا اجازه نمی دهند کسی که مخالف سیاست های آمریکا است به قدرت دست پیدا کند و در فرایند انتخابات قرار بگیرد،  فقط کسانی می‌توانند کاندیدا بشوند در آمریکا و رای بیاورد که یا عضو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه باشند اما در جمهوری اسلامی یک آدم معمولی هم می تواند ثبت نام کند و بعد با شاخص‌هایی که قرار داده شده سنجیده می شود تا مردم بین تعداد محدودی بتوانند نامزد های مد نظر خود را انتخاب کنند.

 یکی از شعارهای انقلاب اسلامی استقلال و آزادی بود یعنی کشور باید استقلال داشته باشد، خیلی از کشورها الان هستند که از لحاظ ارزش پول و رفاه زندگی از ما بهتر هستند ولی مستقل نیستند یعنی اگر فعلا منافعشون با منافع آمریکا در تضاد نیست و در فضایی که امریکا ترسیم کرده حرکت می کند با او کاری ندارند ولی اگر جایی با آنان مخالفت کند یا بگوید چرا منابع نفتی را غارت می کنند این کشور به نابودی کشیده می شود.

 یکی از شعارهای انقلاب اسلامی استقلال و آزادی بود یعنی کشور باید استقلال داشته باشد، خیلی از کشورها الان هستند که از لحاظ ارزش پول و رفاه زندگی از ما بهتر هستند ولی مستقل نیستند یعنی اگر فعلا منافعشون با منافع آمریکا در تضاد نیست و در فضایی که امریکا ترسیم کرده حرکت می کند با او کاری ندارند ولی اگر جایی با آنان مخالفت کند یا بگوید چرا منابع نفتی را غارت می کنند این کشور به نابودی کشیده می شود.

قبل از انقلاب کشور ما همین وضعیت را داشت، شاه ما ژاندارم منطقه بود اما ابزار دست آمریکا بود و حتی پدرش در جنگ جهانی دوم به طرف آلمان گرایش پیدا کرد و برخلاف انگلیس قدم برداشت شاه مملکت را بیرون کردند و پسرش را جایگزین کردند، هرجا که شاه پایش کج می گذاشت گوش او را می پیچاندند، نخست وزیرش را آنان انتخاب می کردند. حتی سفیر انگلستان و سفیر آمریکا لیست افراد شاخص خود را برای نمایندگی مجلس ارائه می کردند و آنان کسانی بودند که وابسته به غرب بودند یا جاسوسی می کردند و از ورود افراد با صلاحیت به مجلس ممانعت می کردند. 

قبل از انقلاب کشور ما همین وضعیت را داشت، شاه ما ژاندارم منطقه بود اما ابزار دست آمریکا بود و حتی پدرش در جنگ جهانی دوم به طرف آلمان گرایش پیدا کرد و برخلاف انگلیس قدم برداشت شاه مملکت را بیرون کردند و پسرش را جایگزین کردند، هرجا که شاه پایش کج می گذاشت گوش او را می پیچاندند، نخست وزیرش را آنان انتخاب می کردند. حتی سفیر انگلستان و سفیر آمریکا لیست افراد شاخص خود را برای نمایندگی مجلس ارائه می کردند و آنان کسانی بودند که وابسته به غرب بودند یا جاسوسی می کردند و از ورود افراد با صلاحیت به مجلس ممانعت می کردند. 

مردم باید آزاد باشند در تفکر، اندیشه و عملکردشان اما ما چون جمهوری اسلامی است باید آزادی ها در چارچوب اسلام باشد و ما می گوییم کسی که بنده خدا بود از همه قیود آزاد است و به همین بخاطر علمای ما آزاد اندیش ترین افراد بودند.

مردم باید آزاد باشند در تفکر، اندیشه و عملکردشان اما ما چون جمهوری اسلامی است باید آزادی ها در چارچوب اسلام باشد و ما می گوییم کسی که بنده خدا بود از همه قیود آزاد است و به همین بخاطر علمای ما آزاد اندیش ترین افراد بودند.

آزادی واقعی این است که که در دانشگاه های جمهوری اسلامی افرادی مثل صادق زیباکلام، رضاخان را تحسین می کنند، از روحانیت انتقاد می‌کنند، جمهوری اسلامی را زیر سوال می برند، ولایت فقیه را زیر سوال می برند، عملکرد ما در محور مقاومت را زیر سوال می برند، صبح در یک دانشگاه در شمال ایران سخنرانی می کند عصر در دانشگاه دیگر در جنوب ایران است و همه جای کشور حضور دارد حتی در صدا و سیمای ملی دعوت می شود.

آزادی واقعی این است که که در دانشگاه های جمهوری اسلامی افرادی مثل صادق زیباکلام، رضاخان را تحسین می کنند، از روحانیت انتقاد می‌کنند، جمهوری اسلامی را زیر سوال می برند، ولایت فقیه را زیر سوال می برند، عملکرد ما در محور مقاومت را زیر سوال می برند، صبح در یک دانشگاه در شمال ایران سخنرانی می کند عصر در دانشگاه دیگر در جنوب ایران است و همه جای کشور حضور دارد حتی در صدا و سیمای ملی دعوت می شود.

آزادی واقعی را ما داریم، بعد در همین کشور افرادی می گویند ما آزادی نداریم در حالی که همین افراد حرفایی که در مورد حاکمیت کشور می زنند در هیچ کشور دیگهری شهروندانش، اندیشمندانش و مسئولینش اجازه چنین کاری ندارند و حتی می روند در تجمعات بر اندازی علیه کشور شرکت می کند و شعار می دهد علیه حاکمیت کشور ، علیه مسئولین ارشد کشور، علیه قانون اساسی و بعد همین فرد خودش مسئولیت می‌گیرد.

آزادی واقعی را ما داریم، بعد در همین کشور افرادی می گویند ما آزادی نداریم در حالی که همین افراد حرفایی که در مورد حاکمیت کشور می زنند در هیچ کشور دیگهری شهروندانش، اندیشمندانش و مسئولینش اجازه چنین کاری ندارند و حتی می روند در تجمعات بر اندازی علیه کشور شرکت می کند و شعار می دهد علیه حاکمیت کشور ، علیه مسئولین ارشد کشور، علیه قانون اساسی و بعد همین فرد خودش مسئولیت می‌گیرد.

کسی که رئیس جمهور می شود یا کسی مسئول می شود در شهر ها و استان ها هم فکر های خودش را وارد قدرت می کند بعد همین فردی ادعا می کند که در کشور آزادی نیست و باید بگوییم این طنز روزگار است و دلیلش این است که ما رسانه نداریم و دستاورد های انقلاب را برای مردم تبیین نکردیم و طوری به مردم القا می شود که اینجا دیکتاتوری است در حالی که ولایت فقیه آمد تا جلوی دیکتاتوری را بگیرد.

کسی که رئیس جمهور می شود یا کسی مسئول می شود در شهر ها و استان ها هم فکر های خودش را وارد قدرت می کند بعد همین فردی ادعا می کند که در کشور آزادی نیست و باید بگوییم این طنز روزگار است و دلیلش این است که ما رسانه نداریم و دستاورد های انقلاب را برای مردم تبیین نکردیم و طوری به مردم القا می شود که اینجا دیکتاتوری است در حالی که ولایت فقیه آمد تا جلوی دیکتاتوری را بگیرد.

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی انقلاب اسلامی؛ از دموکراسی غرب تا مردم سالاری دینی

رسا - مردم سالاری که در جمهوری اسلامی شکل گرفته چه ابعاد و زوایایی دارد؟

رسا - مردم سالاری که در جمهوری اسلامی شکل گرفته چه ابعاد و زوایایی دارد؟ رسا - مردم سالاری که در جمهوری اسلامی شکل گرفته چه ابعاد و زوایایی دارد؟

مردم سالاری دینی ریشه در اعتقادات و مبانی کلامی ما دارد امام فرمودند جمهوری اسلامی و نفرمودند حکومت اسلامی و همین است که ما بخش زیادی از تصمیم گیری در کشور را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به عموم مردم واگذار کرده ایم و رئیس جمهور را خودشان انتخاب بکند.

مردم سالاری دینی ریشه در اعتقادات و مبانی کلامی ما دارد امام فرمودند جمهوری اسلامی و نفرمودند حکومت اسلامی و همین است که ما بخش زیادی از تصمیم گیری در کشور را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به عموم مردم واگذار کرده ایم و رئیس جمهور را خودشان انتخاب بکند.

 رای مردم در شهرهای بزرگ و کوچک یکسان است و اینطور نیست که فقط تهران را شهرهایی مثل اصفهان و شیراز و تبریز تعیین کننده باشد بلکه حتی شهرهای 20 هزار نفری نماینده دارند و رای آنان با مردم حتی پایتخت یکسان است و نماینده هایی به مجلس می فرستند که باید وزرای رئیس جمهور را تایید کنند یا وزیری که رئیس جمهور مشخص کرده را استیضاح کنند.ا ین که مجلس گاهی جناح راست و گاهی جناح چپ است و یا رئیس جمهور ما هم از اصول گرا هم از اصلاح طلب هم از انقلابی و غیر انقلابی بوده و حتی کسی مثل احمدی نژاد که نه چپ پشتش بوده نه راست نه کارگزاران اما رئیس جمهور شد این یعنی ملاک در کشور ایران خواست و میل مردم است. 

 رای مردم در شهرهای بزرگ و کوچک یکسان است و اینطور نیست که فقط تهران را شهرهایی مثل اصفهان و شیراز و تبریز تعیین کننده باشد بلکه حتی شهرهای 20 هزار نفری نماینده دارند و رای آنان با مردم حتی پایتخت یکسان است و نماینده هایی به مجلس می فرستند که باید وزرای رئیس جمهور را تایید کنند یا وزیری که رئیس جمهور مشخص کرده را استیضاح کنند. ا ین که مجلس گاهی جناح راست و گاهی جناح چپ است و یا رئیس جمهور ما هم از اصول گرا هم از اصلاح طلب هم از انقلابی و غیر انقلابی بوده و حتی کسی مثل احمدی نژاد که نه چپ پشتش بوده نه راست نه کارگزاران اما رئیس جمهور شد این یعنی ملاک در کشور ایران خواست و میل مردم است. 

رسا - وجه تمایز مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی چیست؟

رسا - وجه تمایز مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی چیست؟ رسا - وجه تمایز مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی چیست؟

تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی این است که دموکراسی غربی بعد از استعمار و تحمیل و به اصطلاح فریب و اغوای مردم با فساد و ترس و هرکسی که رسانه رسانه بیشتری داشته باشه هرکی پول بیشتری داشته باشد می تواند قدرت را به دست بگیرد. 

تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی این است که دموکراسی غربی بعد از استعمار و تحمیل و به اصطلاح فریب و اغوای مردم با فساد و ترس و هرکسی که رسانه رسانه بیشتری داشته باشه هرکی پول بیشتری داشته باشد می تواند قدرت را به دست بگیرد.  

اما در کشور ما دانشجوها، طلبه ‌ها نیروهای طرفدار انقلاب و نظام می‌رفتند با مردم حرف می‌زدند، در خیابان جلسه برگزار می‌کردند مردم شبهات خودشان را می‌گفتند راجع به گرانی راجع به دلار، ارتباط با آمریکا، محور مقاومت حرف می زدند و این نیرو ها پاسخ می‌دادند و برای مردم از اهمیت انتخابات و انتخاب اصلح می‌گفتند و می بینیم که در بعضی از کشورها مثل ترکیه رای دادن برای مردم اجباری است یعنی از وظایف شهروند بودن است اما اینجا رای دادن اجباری نیست. 

اما در کشور ما دانشجوها، طلبه ‌ها نیروهای طرفدار انقلاب و نظام می‌رفتند با مردم حرف می‌زدند، در خیابان جلسه برگزار می‌کردند مردم شبهات خودشان را می‌گفتند راجع به گرانی راجع به دلار، ارتباط با آمریکا، محور مقاومت حرف می زدند و این نیرو ها پاسخ می‌دادند و برای مردم از اهمیت انتخابات و انتخاب اصلح می‌گفتند و می بینیم که در بعضی از کشورها مثل ترکیه رای دادن برای مردم اجباری است یعنی از وظایف شهروند بودن است اما اینجا رای دادن اجباری نیست. 

در دموکراسی غربی محور کار این ها بر اساس اغواء است و هر چقدر مردم جاهل‌تر باشند و خیلی از واقعیت ها را ندانند و رسانه ها آنان را دچار فریب کند این ها پیروز می شوند و هرکسی پول بیشتری خرج کند، رسانه بیشتری بخرد، رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد، دروغ های باورپذیرتر بیشتری بگوید او برنده است.

در دموکراسی غربی محور کار این ها بر اساس اغواء است و هر چقدر مردم جاهل‌تر باشند و خیلی از واقعیت ها را ندانند و رسانه ها آنان را دچار فریب کند این ها پیروز می شوند و هرکسی پول بیشتری خرج کند، رسانه بیشتری بخرد، رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد، دروغ های باورپذیرتر بیشتری بگوید او برنده است.

در مردم سالاری دینی اصل بر آگاهی و رشد و تعالی مردم است و همین است که امام و رهبری این همه تاکید می کنند بر "جمهوری اسلامی" و همین بود که رفراندوم سال ۵۸ برای رای دادن به جمهوری اسلامی برگزار شد.

در مردم سالاری دینی اصل بر آگاهی و رشد و تعالی مردم است و همین است که امام و رهبری این همه تاکید می کنند بر "جمهوری اسلامی" و همین بود که رفراندوم سال ۵۸ برای رای دادن به جمهوری اسلامی برگزار شد.

رسا - امام خمینی(ره) چگونه توانست مدل مردم سالاری دینی را بعد از انقلاب اسلامی در کشور ایجاد کند؟

رسا - امام خمینی(ره) چگونه توانست مدل مردم سالاری دینی را بعد از انقلاب اسلامی در کشور ایجاد کند؟ رسا - امام خمینی(ره) چگونه توانست مدل مردم سالاری دینی را بعد از انقلاب اسلامی در کشور ایجاد کند؟

 امام راحل ارتشی نداشت که بخواهد مردم را مجبور کند، امام رسانه و پول نداشت اما طلبه‌های امام و کسانی که در مکتب او رشد پیدا کرده بودند با مردم حرف زدند و ولایت فقیه و بینش سیاسی اسلام را تبیین کردند، مردم نه به خاطر پول نه به خاطر ترس بلکه به خاطر اعتقاد خودشان به جمهوری اسلامی رای دادند ور در مرحله برای برپایی آن ۶۰ هزار شهید دادند و بعد در دفاع مقدس بالغ بر ۲۰۰ هزار شهید تقدیم کردند.

 امام راحل ارتشی نداشت که بخواهد مردم را مجبور کند، امام رسانه و پول نداشت اما طلبه‌های امام و کسانی که در مکتب او رشد پیدا کرده بودند با مردم حرف زدند و ولایت فقیه و بینش سیاسی اسلام را تبیین کردند، مردم نه به خاطر پول نه به خاطر ترس بلکه به خاطر اعتقاد خودشان به جمهوری اسلامی رای دادند ور در مرحله برای برپایی آن ۶۰ هزار شهید دادند و بعد در دفاع مقدس بالغ بر ۲۰۰ هزار شهید تقدیم کردند.

 ملت تحریم های اقتصادی را پذیرفتند، ارزش اموالشان کم شد، مشکلات اقتصادی را تحمل کردند تا این انقلاب پایدار بماند و اینکه دنیا نمی‌تواند جمهوری اسلامی را تحلیل کند بخاطر این است فکرشان بر اساس چارچوب ‌های دموکراسی غربی است.

 ملت تحریم های اقتصادی را پذیرفتند، ارزش اموالشان کم شد، مشکلات اقتصادی را تحمل کردند تا این انقلاب پایدار بماند و اینکه دنیا نمی‌تواند جمهوری اسلامی را تحلیل کند بخاطر این است فکرشان بر اساس چارچوب ‌های دموکراسی غربی است.

پایان بخش اول