به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسانرضوی، حجتالاسلام حسن شفیعیان امروز _شنبه سیزدهم بهمن_ در نشست خبری دوره بصریتافزایی با عنوان «از هبوط تا ظهور» به بررسی جایگاه و ضرورت طرح مباحث تبیینی در بستر تاریخ و سیر مباحث دوره پیش رو پرداخت.
وی با اشاره به فعالیتهای کانون مهدویت صبح عدالت افزود: این کانون یکی از کانونهای فعال در حوزه مهدویت است که در راستای ادامه فعالیتهای مستمر آموزشی عمومی و تخصصی خود در حوزه مهدویت، تصمیم به برگزاری دورهای معرفتافزایی و بصریتافزایی با عنوان «از هبوط تا ظهور» دارد.
رئیس پژوهشکده بینالمللی امام رضا (ع) گفت: هبوط، تولدی جدید در عرصه زمین و دنیا بود که برای انسان رقم خورد تا بشر در این بستر دنیا بتواند دارای تمام کمالاتی که برای یک مخلوق مهیا شده بشود، بتواند افضل از ملائک و بالاتر از برترین مخلوقات الهی قرار گیرد و خدایگونه بر زمین حکومت کند. «من عَبدَ الله عبّدالله له کلّ شیء» انسان اگر بنده خدا باشد، خداوند همه چیز را فرمانبردار او میکند، از طرف دیگر ظهور یعنی آمدن بنده خاص خداوند برای ایجاد حکومت جهانی عدل الهی و حاکمیت بندگان خدا بر تمام هستی، «نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» لذا میبینیم در روایات مختلف اشاره شده که در عصر مهدوی زمین تمام نعمتها و گنجهایش را برملا میکند به گونهای که فقر، ناامنی و ظلم از میان میرود و زمین بهشت زمینیان میشود، عنوان دوره از «هبوط» و تولد زمینی تا «ظهور» و قله بشری انتخاب شده تا مروری تاریخی بر مسیر طولانی انتقال از هبوط تا کمال باشد.
شفیعیان ادامه داد: در این دوره مسئلههای ذهنی مخاطب از تولد و خلق در دنیا و فایده تکالیف در زندگی و پایان مسیر بشر در این دنیا به صورت علمی و وحیانی مورد بررسی قرار میگیرد تا هم بنیان عقاید اسلامی و هم کاربرد عقاید در زندگی توأمان پوشش داده شود.
لزوم بازخوانی تاریخی زندگی بشر در جریان مبارزه جبهه حق و جبههی باطل
وی در خصوص ضرورت طرح مباحث تصریح کرد: امروزه با رشد رسانههای مختلف پرسشهای متفاوت و بسیاری در ذهنها شکل گرفته است که باید عقلانی و اقناعی پاسخ داده شود، از سوی دیگر بستر تاریخ و عبرتهای آن زمینهای دلچسبتر و سازندهتر برای پاسخگویی به پرسشهاست، پس بهترین عمل برای جهاد تبیین دینی و انقلابی بازخوانی تاریخی زندگی بشر در جریان مبارزه جبهه حق و جبهه باطل است تا انسان امروزی اولاً جایگاه مهم خودش را در میان این نبرد دریابد و ثانیاً وظایفی که برعهده دارد را خوب بشناسد و به موقع عمل کند تا آن قله بشریت یعنی حکومت عدل مهدوی را دریابد.
حجتالاسلام شفیعیان با اشاره به جایگاه و ضرورت امّتسازی در نظام توحیدی گفت: در مسیر حاکمیت عدالت همیشه انسانهای منفعتطلب و دنیازدهای هستند که مانع شوند.آنها همیشه سعی میکنند با ترفندهای مختلف جبههای از سادهلوحان و هوسبازان را همراه خود کنند تا در سایه آنها بتوانند اهداف خود را محقق کنند، بنابراین در مسیر حق نیز باید اُمّتی یکپارچه تحت رهبری مردی الهی شکل بگیرد تا مقابل این جبهه باطل بایستد و با جهاد تبیین و جهاد رزمی زمینهسازی آن حکومت عدل جهانی را ایجاد کند.
نقش انحراف امّت یهود تأثیری در گمراهی دیگر امّتها
رئیس پژوهشکده بینالمللی امام رضا (ع) به نقش انحراف امّت یهود تأثیری در گمراهی دیگر امّتها پرداخت و عنوان کرد: در قرآن حداقل ۱۰۰۰ آیه مربوط به تاریخ قوم بنیاسراییل است که آئین یهود و مسیحیت در آن قوم رشد یافته است، در قرآن میفرماید: «اشدّ عداوه علی المومنین الیهود» و در روایات اسلامی هم از قول پیامبر (ص) میفرماید آنچه بر بنیاسراییل گذشته نعل به نعل بر بنیاسماعیل و مسلمانان تکرار میشود. پس شناخت انحراف بنیاسراییل که موجب تحریف کتاب و دین الهی در آئین یهود و مسیحیت و ایجاد لابیهای فراماسونری و صهیونیسم و این جنایتها و بدبختیها شده بسیار مهم و راهگشاست.
وی ادامه داد: بر اساس آموزههای قرآن خواصِّ یهود را چشمِ دنیاطلب و قلب زنگار گرفته از هوس منحرف کرد و عوام بنیاسرائیل را فریب خوردن و اعتماد بیجا به خواص و در واقع بیبصیرتی و تقلید کورکورانه منحرف کرد. آنها دیدند که خواصِّ منحرف دین الهی را تغییر داده و به میل و هوس خود تبیین میکنند ولی به جای مقابله با آنها به این تحریفها تمکین کردند و تسلیم آن شدند.
وی در خصوص دیدگاه یهود پیش از تولد و بعثت نبی مکرَّم اسلام به پیامبر موعود (ص) گفت: بر اساس آموزههای قرآن یهود سالها پیش از تولد پیامبر اکرم (ص) چنان شناختی از او داشتند که به تعبیر قرآن "یعرفونه کما یعرفون ابنائهم" در حالی که وقتی ایشان از نسل عرب مبعوث شدند و آیاتی در نقد رباخواری و دنیاطلبی یهود آوردند همین یهودیان منکر شناخت خود شده و با پیامبر اکرم (ص) به شدت به مقابله پرداختند تا آنجا که قرآن میفرماید لن ترضی عنک الیهود و النصاری حتی تتّبع ملّتهم
دلیل انحراف جامعه مسلمین پس از پیامبر (ص)
حجتالاسلام شفیعیان با اشاره به مهمترین عنصری که سبب انحراف جامعه مسلمین از مسیر مُدَوَّن و الهی پس از شهادت پیامبر (ص) بیان کرد: واقعاً چرا دستپروردگان برترین پیامبر خدا و رشدیافتگان از جاهلیت به تمدن والای اسلام اینچنین پشت پا به حقانیت زده و تشت رسوایی بلند کردند؟ در خطبه فدکیه حضرت صدیقه طاهره (س) که در همان روزهای سقیفه و انحراف بیان شده این دلایل قهقرا رفتن اُمّت اسلام را این چنین بیان میکند: انحراف از مسیر بندگی خدا به بندگی هوای نفس؛ تنها گذاشتن امام حق که محور رشد و کمال بود و اعتماد به خواصِّ منحرف بدون بصیرت و تفکر. و این چنین شد که مانند یهود و مسیحیت خواصّی دنیاطلب و هوسباز مسیر امامت الهی را منحرف کردند و آوردند آنچه بر سر مسلمانان تا امروز و آینده خواهد آمد.
فرجام دو جریان حق و باطل
وی همچنین در خصوص فرجام دو جریان حق و باطل گفت: براساس آموزههای قرآنی و روایی فرجام جدال قابیلی و هابیلی و پایان جنگ باطل و حق با پیروزی حق و اهلحق بر باطل و استکبار تمام خواهد شد. پایانی قطعی و حتمی با وعده الهی که تخلفی ندارد: «وکتبنا فی الزبور من بعد الذکر انّ الارض یرثها عبادی الصالحون» ان شاء الله ما همان زمینهسازان این وعدهی قطعی باشیم و در زمان حیات خود این حکومت عدل الهی و وعدهی حتمی را ببینیم و بچشیم.
رئیس پژوهشکده بینالمللی امام رضا (ع) در پایان در خصوص این دوره یادآور شد: هجدهمین دوره شناختی و تحلیلی حوزه مهدویت اولین دوره از سلسله نشستهای جذاب و شنیدنی علمی و شناختی، تحلیلی و تاریخی است که توسط اساتید برتر کشوری و استانی برای دانشآموزان متوسطه دوم، دانشجویان، اساتید دانشگاه و معلمان، فعالین فرهنگی و عموم علاقمندان اجرا میشود.
وی عنوان کرد: شروع ثبتنام این دوره از پانزدهم بهمن و شروع دوره نیز از جمعه سوم اسفند است، این دورههای جمعهها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در مسجد عمار یاسر واقع در خیابان شهید فرامرز عباسی ۵ انتهای رسالت برگزار میشود. علاقه مندان برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت www.mahdaviat313.com مراجعه کنند.