باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - ساحل صالحی کارگردان نمایش دغاگر بیان کرد: نمایش دغاگر برگرفته از افسانه ای به نام افسانه گیسکان است که در مناطق کوهستانی استان بوشهر زبان به زبان چرخیده تا به ما رسیده است. این افسانه روایتگر قصه عشق دختری است که دل در گرو فرمانده دشمن دارد و به همین منظور راه شکستن دربهای قلعه را به دشمن نشان میدهد و دشمن بعد از فتح قلعه او را خائن شناخته و به اسب میبندد و راهی کوه و دشت میکند تا تنش صد پاره شود و مجازات دغاگری خود را ببیند.
وی در پاسخ به این سوال که پیش تولید کار را از چه زمانی شروع کردید تا به تئاتر فجر برسید؟ پاسخ داد: طرح و ایده این نمایش از فروردین ۱۴۰۳ مورد بحث قرار گرفت و در نهایت خرداد ماه متن و نمایشنامه تکمیل شد. تقریبا از خرداد ماه تا مرداد دورخوانی و پیش تولید کار را داشتیم و کار در آبان ماه تکمیل شد. سپس به صورت حرفهای و مستمر ۶ ماه برای آماده سازی نمایش وقت گذاشته شد.
صالحی در پاسخ به این سوال که روز دوم جشنواره اجرا داشتید، استقبال چطور بود؟ گفت: با توجه به آشنا نبودن ما با فضای شهر تهران و نداشتن مخاطب زیاد در این شهر قابل قبول بود؛ اما توقع میرفت جشنواره مخصوصا برای گروههای شهرستانی تبلیغات بیشتری در نظر بگیرد.
وی بیان کرد: تا امروز تماما سعی کردیم تا جایی که میتوانیم آثار جشنواره فجر را تماشا کنیم اما به دلیل تعدد آثار و تایم بندیهای نزدیک به هم موفق به تماشای همه آثار نشدیم. تا امروز با تجربه شخصی تماشای آثار جشنواره فکر میکنم به این نتیجه رسیدیم که صرف حضور در جشنواره بین الملل دلیل بر تضمین کیفیت نیست و آثار متشکل از نمایشهای ضعیف، متوسط و قوی بودند؛ اما از نظر کمی بسیار بسیار خرسندم که توانستیم در این چند روز از شهرستانهای بسیاری کار ببینیم و این نقطه قوت جشنواره است.
وی در پاسخ به این سوال که آثار خیابانی را چطور مشاهده کردید؟ گفت: متاسفانه به دلیلی که پیشتر گفتم، تعدد آثار و زمانبندی جدول جشنواره باعث شد که زمان بسیار کمی بین نمایشها باشد و موفق به دیدن نمایش های خیابانی در جشنواره فجر نشدم.
صالحی درباره چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بیان کرد: بی شک در نظر بنده به عنوان یک کارگردان جوان که اثرش در بیست و یک سالگی به جشنواره فجر بین المللی راه یافته است و اکثریت عوامل و بازیگرانش هم جوانان و حتی نوجوانان تشکیل میدهند میتوانم بگویم جشنواره فجر بین المللی ایران آوردگاهی است که جوانان در صورت حضور بتوانند خود را در عرصهای با کیفیت و سطح بالا معرفی کنند و دیده شدن در این سطح تجربه ای عظیم در پی خواهد داشت که حتما باعث رشد و شکوفایی استعدادهای این نسل جوان خواهد شد. مخصوصا در وضعیت حال حاضر تئاتر کشور که در حال پوست اندازی و نمود چهره های جدید است و در پی آن حتما شاهد رشد، جهش و بالاتر رفتن سطح تئاتر ایران خواهیم بود.