به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب شامل نقدی سازنده از وضعیت آموزش عمومی و اصلاحات آموزشی در ایالات متحده است. تمرکز کتاب بر آموزش در سطح مدارس است اما از وابستگی متقابل وضع مدارس و مراکز آموزش عالی، بهخصوص دانشگاهها، نیز سخن گفته میشود.
اقتصاد پساصنعتی ایالات متحده در دهههای اخیر به نیروی کار ماهری محتاج بوده که نظام آموزش عمومیاش نتوانسته است آن را فراهم کند.
خروجیهای این نظام آموزشی، چه کسانی که فارغالتحصیل شدهاند و چه آنانی که ترک تحصیل کردهاند، غالباً مهارتها و شرایط لازم را برای کسب شغلی که با درآمدِ طبقه متوسط در جامعه پساصنعتی متناسب باشد نداشتهاند. درنتیجه بخش قابلتوجهی از نیاز آن کشور به نیروی متخصص با بهکارگرفتن کارگران خارجی رفع میشود و به دنبال آن، طبقه متوسط آمریکایی دچار افول میشود و نارضایتی اقتصادی مردم افزایش مییابد.
ناکارآمدی آموزش عمومی ایالات متحده در حالی است که این کشور سالها سابقه پژوهشهای آکادمیک و اصلاحات آموزشی ریز و درشتی را دارد که میلیاردها دلار خرج برداشتهاند. کتاب پیش رو به بررسی علل موفق نبودن این اصلاحات میپردازد و طرحی راهبردی برای نیل به اصلاحات کارآمد آموزش عمومی پیشنهاد میدهد. ما (مترجمان کتاب) بر این باوریم که تحلیلها و طرح پیشنهادی این کتاب برای فعالان آموزشی ایران نیز حاوی نکات بسیار مفیدی خواهد بود. گرچه اصل کتاب در سال ١٩٩٣ (یعنی بیش از بیست سال پیش) منتشر شده، سخن اساسی آن، که درباره مدیریت نیروی انسانی در آموزش عمومی توضیح میدهد، هنوز حیرتانگیز و کاربردی است.
این کتاب دارای هشت فصل شامل عناوین زیر است:
فصل ١ - اصلاح اصلاحات مدارس:
بازتعریف مأموریت، ابزار، ومعنای آموزش در ایالات متحده
فصل ٢- پیش به سوی تعالی:
قدرت فرایند بازطراحی
فصل ٣- بهبود خواندن:
پیشگام فرایند بازطراحی آموزشی
فصل ٣- حلقههای مفقود:
چگونه ساختار حرفه معلمی مانع نوآوری میشود
فصل ٥ - فرهنگ مدرسه:
جوانب سیاسیِ آموزش و مسئله تغییر
فصل ۶ - سنجش عملکرد:
ارزیابی وارزشیابی در بازطراحی آموزشی
فصل ٧- استقرار پارادایم جدید:
ساختارهای جدید در مدرسه بازطراحی شده
فصل ٨ - کلید اصلاحات:
مدرسه بازطراحی سیستمها
این کتاب به قلم «کِنت ویلسون» و «بِنِت دیویس» و ترجمه آش اردهالی و امین هاشمی است که توسط نشر اختران در شمارگان ۷۰۰ نسخه و در ۳۱۷ صفحه منتشر شده است.
∎