شناسهٔ خبر: 71115053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کارگردان «افسانه سپهر»: انیمیشنی ساختیم که خانواده لذت می‌برند و مختص کودک نیست

داستان پویانمایی «افسانه سپهر» درباره سپهر، پسربچه‌ای هشت ساله است که به همراه دوست یوزپلنگ ایرانی‌اش، بابو، وارد یک افسانه باستانی ایرانی می‌شوند. آن‌ها در این مسیر، سفری قهرمانانه را آغاز می‌کنند تا خانواده‌شان را نجات دهند.

صاحب‌خبر -

سازندگان این اثر با پویانمایی «شمشیر و اندوه» در دوره پیشین جشنواره فجر حضور داشتند. اثری که در آن برای خلق شخصیت‌ها از اسکن انسانی استفاده شده بود. این دو کارگردان در دومین اثر بلند خود سراغ ژانر کمدی موزیکال رفته‌اند تا مفاهیمی چون دوستی، محبت و فداکاری را به تصویر بکشند.

مهدی جعفری جوزانی، تهیه‌کننده «شمشیر و اندوه» در نشست خبری این انیمیشن در دوره پیشین جشنواره فیلم فجر گفته بود: «ما توانستیم بزرگ‌ترین کارخانه تولید انیمیشن در غرب آسیا را ایجاد کنیم. سال بعد با دست پُرتری به جشنواره برمی‌گردیم». او این وعده را عملی کرد و امسال با انیمیشن دیگری راهی جشنواره شده که براساس قصه‌ها و روایت‌های ایرانی ساخته شده است.
داستان «افسانه سپهر» درباره سپهر، پسربچه‌ای هشت ساله است که به همراه دوست یوزپلنگ ایرانی‌اش، بابو، وارد یک افسانه باستانی ایرانی می‌شوند. آن‌ها در این مسیر، سفری قهرمانانه را آغاز می‌کنند تا خانواده‌شان را نجات دهند.صداپیشگی این پویانمایی را کاظم سیاحی، اکبر منانی، محمد لقمانیان، پارسا کجوری، شایان شامبیاتی، سعید مقدم‌منش، هستی صلاح و اعظم دلبری بر عهده داشته‌اند.

فضایی فولکلور و فانتزی
عماد رحمانی، یکی از کارگردان‌های این پویانمایی درباره ایده شکل‌گیری «افسانه سپهر» گفت: سال گذشته «شمشیر و اندوه» را در جشنواره داشتیم، پس از آن تمایل به تجربه فضایی جدید پیدا کردیم. با تهیه‌کننده و نویسنده کار مشورت کردیم و خواستیم در فضایی فولکلور و فانتزی که برگرفته از داستان‌های ایرانی خودمان باشد، انیمیشنی بسازیم. به دنبال ترکیب و قصه خاص برای کودک و نوجوان بودیم. البته سعی کردیم فضا طوری باشد که کل خانواده از کار لذت ببرند و فقط مختص کودک نباشد. وی افزود: این اثر، روایت پسری به نام سپهر همراه با یوزپلنگ وفادارش به نام «بابو» است. شخصیت «بدنام» ضد قهرمان داستان است که می‌خواهد دنیا را کنترل کند و خانواده سپهر را به سرزمین جهنم می‌برد. در اینجاست که سپهر و بابو برای نجات خانواده گام برمی‌دارند و عازم یک سفر قهرمانی می‌شوند. آن‌ها به جنگ غول‌ها می‌روند و فضاهای زیبای بصری خلق می‌کنند. رحمانی که علاوه بر کارگردانی به همراه مهدی جعفری، نویسندگی این پویانمایی را بر عهده داشته، با اشاره به اینکه در نوشتن این اثر از افسانه‌های قدیمی الهام گرفته شده، بیان کرد: «افسانه سپهر» در ژانر کمدی-موزیکال ساخته شده، بار سرگرمی و فانتزی بر دوش شخصیت یوز است که با صداپیشگی کاظم سیاحی، این هدف میسر شد. شخصیت یوز دقیقاً همان شخصیتی شد که در ذهن داشتیم و مطمئن هستیم مخاطب را می‌خنداند. تلاش کرده‌ایم از تمامی اساتید دوبله و هنرمندان برجسته سینما و تلویزیون استفاده کنیم که این امر به کیفیت صداپیشگی کار اضافه می‌کند.

گفتگو با کارگردان «افسانه سپهر»؛ اولین انیمیشنی که در جشنواره به نمایش درمی‌آید/ سفر یوز ایرانی


یک تیم ۳۳ نفره
این کارگردان و نویسنده با تأکید بر ریتم تند این پویانمایی، ویژگی خاص آن را قصه جذاب کمدی با موزیک‌های هدفمند عنوان کرد و ادامه داد: «افسانه سپهر» سکانس‌های زیادی دارد که موزیکال است و این برایمان تجربه سختی بود، چون تلاش کردیم در ترانه‌ها، روایت هم داشته باشیم و به سبک انیمیشن‌های مخاطب‌پسند امروزی جلو برویم. به دنبال این بودیم فرهنگ و محتوای ایرانی را در قالبی که بچه‌ها به آن عادت کرده‌اند به نمایش بگذاریم. رحمانی مهم‌ترین چالش ساخت «افسانه سپهر» را تعدد لوکیشن و جلوه‌های ویژه‌اش عنوان کرد و گفت: داستان‌های این پویانمایی در چند سرزمین روایت می‌شود؛ از سرزمین برفی گرفته تا رود خروشان، مواد مذاب، دهکده و... که هرکدام ترکیب خاص خود را دارد و پروداکشن سنگینی می‌طلبید. برای همین ما از اواخر ساخت «شمشیر و اندوه» پیش‌تولید این کار را شروع کردیم و نزدیک به دوسال، یک تیم ۱۳۳ نفره برای ساخت این انیمیشن تلاش کردند.

گفتگو با کارگردان «افسانه سپهر»؛ اولین انیمیشنی که در جشنواره به نمایش درمی‌آید/ سفر یوز ایرانی



اهدای یک جایزه و کم لطفی در حق پویانمایی
این کارگردان جوان درباره تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: تا امسال بخش ویژه‌ای برای انیمیشن‌ها در جشنواره فجر نداشتیم، اما امسال نگاه ویژه‌تری به پویانمایی شده است. گلایه‌هایی درزمینه سانس‌های کم اکران پویانمایی وجود دارد اما باز هم از عوامل برگزارکننده به خاطر شرایط خاصی که برای انیمیشن‌ها به‌وجود آمد تشکر می‌کنم و امیدوارم در بخش داوری و جوایز هم نگاه خوبی به این بخش شود؛ چون چهار انیمیشن امسال بسیار ویژه هستند و فقط اهدای یک جایزه به این بخش کم‌لطفی در حق انیمیشن ایران است.
رحمانی معتقد است پویانمایی در کشور ما گیشه و مخاطب خوبی دارد. او می‌گوید: با توجه به این مسئله و اینکه پویانمایی‌ها رسالت فرهنگ و هویت‌سازی دارند، حمایت بیشتری در حوزه تأمین منابع مالی و نیروی انسانی می‌طلبند.
کارگردان «شمشیر و اندوه» در پایان گفت: نباید فراموش کنیم پویانمایی‌های ما قابل رقابت با آثار بین‌المللی هستند؛ ما برخلاف هالیوود که به همه جای جهان سرک می‌کشد تا قصه بسازد، آبشخورهای خوبی داریم و از نظر روایت و هویت مشکلی نداریم. پویانمایی ایران فقط نیاز به نگاه ویژه، خاص و مهربانانه‌ای دارد.

گفتگو با کارگردان «افسانه سپهر»؛ اولین انیمیشنی که در جشنواره به نمایش درمی‌آید/ سفر یوز ایرانی