امروز در شرایط خاصی هستیم که دیگر تربیت از حیطه اختیارات پدر و مادرها خارج شده است.
شکاف ارتباط با نسل نو؛ محصول فقدان آگاهی و سواد رسانهای
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی ادامه داد: رسانهها، در تغییر افکار، هویت، ارزشها و باورهای نسل امروز نقش تعیینکنندهای ایفا میکنند و شهروندی تربیت میکنند که بافرهنگ دیگری بیشتر از فرهنگ خود، مأنوس باشد.
والدین، امروز به سبب گرفتاری و بیشتر از آن، عدم آگاهی از پیچیدگیها و خطر فضای رنگارنگ رسانهای، با کودکونوجوان خود ارتباط درستی برقرار نمیکنند.
وقتی فرزند ما زبان مشترکی بین خود و مادر و پدرش نمییابد، راه خود را پیدا میکند.
علی پرست با تصریح بر کیفیت ارتباطگیری والد و فرزند گفت: در شرایطی هستیم که مرتباً نسلی از ابزارهای نوین رسانهای ظهور میکند، درحالیکه اولیای ما سواد رسانهای چندانی ندارند و در مقابل، فرزندان ما در دل فناوری متولد میشوند و رشد میکنند.
ازاینرو باید به سواد رسانهای روزآمد مسلح شد و اینجاست که ضرورت و اهمیت همایشهای آموزشی روشن میشود.
شناخت ویژگیهای «نسل آلفا»
سعید عزیزی در این همایش با محوریت «بایستههای پدر و مادر خوببودن در دنیای امروز»، ابتدا دررابطهبا برشمردن ویژگیهای نسلهای مختلف، گفت: کودکان دهه 90، نسل آلفا و دانش آموزان دوره ابتدایی هستند با بهره هوشی متوسطه 130. وقتی آیکیو بالاست، یعنی ذهن از جسم، رشد بیشتری پیدا کرده و رشد جسم از ذهن جا میماند،سرعت پردازش و تحلیل ذهنی بالا میرود، به همین دلیل به این نسل، نسل سرعت(فستها) یا کمحوصله، میگویند.
وی اضافه کرد: در مقابل، نسل والدینشان، نسلی پرحوصله و درعینحال کند هستند. ازاینرو، کمتر درک و فهم متقابل اتفاق میافتد.
اولیا به دلیل همین عدم درک دوسویه، فکر میکنند، فرزندشان مشکلی دارد، اما این بچهها، سالم هستند، ولی متفاوت.
این کارشناس مشاوره خانواده با بیان اینکه، یکی از چالشهای این نسل، فقدان تمرکز در موضوعات کند است، به تشریح این چالش پرداخت و گفت: نسل آلفا، وقتی تمرکز با سرعت و محاسبه ذهنی هم زمان لازم باشد، مانند انواع بازیهای موبایلی، بهترین شکل خود را نشان میدهند، ولی زمانی که تمرکز صرف در اموری مانند مطالعه کتاب و کلاس درس مدنظر باشد که سرعت پائین است و روش تدریس بهروز نشده است، کلافه و سردرگم میشوند،در مقابل، از هر چه فست و پر سرعت است، لذت میبرند.
عزیزی با بیان مصداق دیگری در این زمینه، افزود: در موسیقی، طرفدار ریتم تند هستند. در غذاخوردن، فستفودها را دوست دارند. پس برچسبهای پیش فعال و هایپر اکتیو و امثالهم را به بچههای این نسل نزنید و از قرصهای ریتالین برای آرامکردن بچهها و درمان پیش فعالی فرزندتان، استفاده نکنید.
بچه باهوش اصلاً نمیتواند آرام روی نیمکت بنشیند و مشق بنویسد، چون زود خسته میشود و درس را، پس میزند.
وی دو چالش دیگر این نسل را، بیانگیزگی و تنبلی عنوان کرد و دراینرابطه گفت: نسل آلفا، کاری که با ذهنش سازگار نیست، انگیزهای برای انجامدادنش ندارد.
تنبلی و بیحسی، برای انجامدادن امور روزانه زندگی، دیگر خصیصه این نسل است. برای اینکه کاری را که میلی به آن ندارد، انجام ندهد، به صد ترفند و توجیه عقلی و علمی هم متوسل میشود.
این کارشناس صداوسیما، با ارائه راهکاری برای روبروشدن با این چالشها، گفت: بهره هوشی (یا IQ) نسل آلفا بالا و هوش اجتماعی یا EQ آنها پائین است.
تعریف EQ، قدرت کنترل و مدیریت هیجانات، احساسات و عواطف خود و دیگران است که به رفتارهای اجتماعی میانجامد.
وی ادامه داد: وقتی هوش اجتماعی کودک ما، پائین است، خودمحور میشود و دیگران را قبول ندارد. به همین خاطر در امور زندگی به خانواده کمک نمیکند، همچنین گستاخی، حاضرجوابی، تندخویی و تنبلی، از دیگر خصیصههای شخصیتی آنهاست.
این مشاوره خانواده و امور تربیتی، هنر پدر و مادر را بالابردن هوش اجتماعی فرزندان دانست و در ادامه گفت: نتیجه این دست همایشهای آموزشی نیز، کمک به شما برای بالابردن هوش اجتماعی نسل آلفا است.
گفتنی است، در بخشی از این همایش نیز، با حضور مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، آغاز فعالیت «مدرسه والدگری دبستان امام رضا (ع)» نیز باهدف انسجامبخشی به فعالیتهای آموزشی و توانمندسازی والدین مدرسه امام رضا (ع)، اعلام شد.