محمد خیاطزنجانی در گفتوگوبا خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به اهمیت اجرای طرح کانون یاری اظهار کرد: یکی از دغههای ما این است که نوجوانان امروز به عنوان نقشآفرینان جامعه هستند و عملاً کنشگری در میان نوجوانان به عنوان یک اتفاق تحلیف شده قرار گرفته است و چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی نوجوانی داریم که نقشآفرینی میکنند و مسئولیتپذیری دارند و کنش گری انجام میدهند. بنابراین اگر برنامههای این نوجوان با توجه به شرایط و اقتضائات هدایت شود و در مسیر رویدادها و اتفاقات تربیتی و تعالی کودک و نوجوان قرار گیرد قطعاً میتواند به عنوان فرصت بزرگ باشد و ظرفیتهای بسیاری را برای ما در این حوزه فراهم سازد.
وی افزود: ما در هر کاری به دنبال این هستیم که از ظرفیت کنشگری نوجوانان برای پیشبرد اهداف تربیتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنیم، ما محدودیت منابع انسانی، مالی و زیرساختهای ابنیه داریم، اما برای گسترده شدن چتر فعالیتهای کانون پرورش فکری و شکل گیری عدالت تربیتی یکی از نقطه هدفهای کانون پرورش فکری کانون یاران در ذیل طرح کانون مدرسه است.
دبیر کانون یاران کشور عنوان کرد: اعتقاد ما این است که نوجوانانی داریم که سالها در کانون رشد کردند و تربیت شدند و ازظرفیت مربیان استفاده کردند و امروز به عنوان یک نقش آفرین است و میتواند مطالب آموزش دیده را به باقی نوجوانان انتقال دهد و به نوعی یک واسطه بین کانون و باقی دانش آموزانی است که شاید عضوکانون نباشند، این کانون یاران میتوانند کتابهای کانون را معرفی کنند و فعالیتهای کانون را در مدرسه انجام دهند و برای معرفی فرصتهایی که در کانون وجود دارد برنامه ریزی داشته باشند.
کانون یاوران در کشور به بیش از 6 هزار و700 نفر رسید
خیاط زنجانی ادامه داد: فرایند کانون یاران سال گذشته در کانون پرورش فکری شکل گرفت و حدود یک هزار و 330 نفر کانون یار در سطح کشور وجود داشت درحالی که امروز بیش از 6 هزار و700 کانون یار در سراسر کشور وجود دارد و این نشان میدهد تعداد زیادی از کودکان به بدنه تربیتی کانون اضافه شدهاند.
وی تصریح کرد: طرح کانون یاری با این هدف شکل گرفته که کانون یاران نقش تربیتی و فرهنگی ایفا کنند و ما میبینیم نوجوانان به یک جنبش و حرکتی رسیدهاند و این به عنوان یک جریان در سراسر کشور اثر گذار است و با برنامههایی که در قالب آموزش و مهارت افزایی و ایجاد رقابت بین آنها در قالب ارتباطهای رودرویی که با افراد برقرار میکنند این جریان به یک قوت مطلوبی میرسد.
دبیر کانون یاران کشور افزود: نقطه قوت طرح کانون یار این است که تمام کانون یاران به واسطه هم فکری و پشتوانه مربیان مراکز حرکت میکنند بنابراین نوجوان ما تنها و رها در مدرسه نیستند و در کنار کادر مدرسه مربی پرتجربه قرار گرفته است، به طور میانگین مدارس ما در سراسر کشور حدود شش کانون یار دارند و این یعنی شش نفر ذیل نظر یک مربی و زیر نظریک ساختار فعالیت میکنند که این مهم وجه ویژه طرح کانون یاری در سطح کشور است.
تقویت و ایجاد رقابت بین کانون یاران کشور
خیاط زنجانی ادامه داد: رویدادی تحت عنوان کانون یاران با هدف تقویت و ایجاد رقابت بین کانون یاران کشور تعریف شده است، طبیعتا رتبههای مختلف و ظرفیتهای مختلفی را بین کانون یاران داریم که شناخت این ظرفیتها و تخصصی شدن مهارت افزایی این افراد از اهدافی است که در طرح کانون یاری دنبال میکنیم.
وی بیان کرد: در رویداد ملی کانون یاران از مرکز به سطح ملی مراحلی تعریف شده است، یکی از نقاط مهم رویداد این است که وقتی کانون یاری به مرحله بالاتر راه پیدا میکند مربی و مدیر مدرسه هم دیده میشود چراکه سه ظلع این مثلث باید با هم دیده شوند، شاید تنها شخص کانون یار ملاک ما در بحث رویداد نباشد و به دنبال این هستیم در مرحله ملی از ظرفیت کانون یاران استفاده کنیم، یعنی در این رویداد مانند بسیاری از جشنوارهها به دنبال جایزه دادن نیستیم بلکه هدف ما فراهم نمودن مزیتهای فرهنگی و تربیتی برای کسانی است که به مرحله ملی راه پیدا میکنند و این امر یک مرحله آموزش و توانمند سازی کانون یاران است.
دبیر کانون یاران کشور عنوان کرد: یکی از اهداف رویداد ملی کانون یاران هم افزایی بین کانون یارانی است که میتوانند رشد پیدا کنند و در مرحله بالاتر قرار گیرند و خروجی کار این خواهد شد که ما در سطح ملی مجموعهای از کانون یارانی را خواهیم داشت که از ظرفیت ویژهای در بخش ایدهپردازی و بخش اجرا برخوردار هستند و توانستهاند در این زمینه به یک لایه مطلوبی برسند.
خیاط زنجانی خاطرنشان کرد: این رویداد از ابتدای بهمن ماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه دو مرحله اصلی طی خواهد و در تابستان مرحله ملی را با حضور کانون یارانی که از استانها به مرحله ملی راه پیدا کردند برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام/711/
∎