شناسهٔ خبر: 71093030 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

«میرزا مخنث» از یک پایان‌نامه به نمایشی مستقل تبدیل شد/ انتظار حضور در بخش مسابقه را داشتیم

برنا- گروه فرهنگ و هنر: کارگردان نمایش «میرزا مخنث» گفت: این نمایش در ابتدا پایان‌نامه من بود اما در فرآیند کارگاهی، فراتر از یک اثر دانشجویی رفت و به نمایشی مستقل تبدیل شد. برنا- گروه فرهنگ و هنر: کارگردان نمایش «میرزا مخنث» گفت: این نمایش در ابتدا پایان‌نامه من بود اما در فرآیند کارگاهی، فراتر از یک اثر دانشجویی رفت و به نمایشی مستقل تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

صالح رجایی، کارگردان نمایش «میرزا مخنث» که در بخش صحنه‌ای چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره روند شکل‌گیری این اثر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: این نمایش در ابتدا پایان‌نامه من بود اما در فرآیند کارگاهی، فراتر از یک اثر دانشجویی رفت و به نمایشی مستقل تبدیل شد. ایده اصلی از مواجهه شخصی من با شهر کرمان شکل گرفت؛ شهری که چهار شخصیت تاریخی به نوعی با آن پیوند خورده‌اند: آقا محمدخان قاجار، نجف‌قلی‌خان خراسانی، مشتاق‌علی‌شاه و یک شخصیت تخیلی که بر اساس یکی از اجدادم خلق شده است. این شخصیت‌ها در میدان اصلی شهر با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند و داستان از همین مواجهه شکل می‌گیرد.

وی درباره انتخاب سالن چهارسو برای اجرا توضیح داد: در ابتدا قرار بود نمایش در سالن دیگری اجرا شود اما به دلیل نیاز ما به فضای بلک‌باکس، چهارسو بهترین گزینه بود. پس از گفت‌وگو با دبیرخانه جشنواره و بررسی شرایط خوشبختانه این سالن برای اجرا در اختیار ما قرار گرفت.

رجایی درباره ترکیب بازیگران نمایش گفت: حمیدرضا شاه‌پسند، پانیذ نصیری، پرنیان ابریشمی و مسیح عبداللهی در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند. هر چهار بازیگر گروه از دانشجویان تئاتر هستند و به‌تازگی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده‌اند. هدف ما این بود که در این شرایط دشوار، یک تولید جمعی و باکیفیت ارائه دهیم.

وی در ادامه درباره تعامل جشنواره فجر و پرداخت کمک‌هزینه‌ها اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره تا حد امکان تعهداتش را انجام داده است. ما از طریق جشنواره عروسکی تهران_ مبارک به جشنواره فجر راه پیدا کردیم و البته دوست داشتیم در بخش داوری هم حضور داشته باشیم، اما این امکان فراهم نشد. در مورد کمک‌هزینه‌ها هم باید بگویم مبلغی اولیه به گروه پرداخت شد و از همکاری دبیرخانه در این زمینه قدردان هستم.

این کارگردان درباره وضعیت تئاتر ایران گفت: در شرایطی که فشارهای مالی، گروه‌های نمایشی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، جشنواره‌ها می‌توانند نقش مهمی در حمایت از تولیدات تئاتری داشته باشند. امیدوارم این روند حمایتی ادامه پیدا کند تا تئاتر ایران از این بحران عبور کند.

وی درباره مسیر تولید این نمایش گفت: برای ما مهم بود که اثری گروهی و منسجم بسازیم. با وجود چالش‌ها، تلاش کردیم کیفیت را حفظ کنیم و خوشبختانه نمایش در جشنواره‌ای دیگر هم موفق عمل کرد.

رجایی در پایان درباره داوری جشنواره فجر افزود: مایل بودیم در بخش داوری حضور داشته باشیم، اما این اتفاق نیفتاد. امیدوارم در آینده چهارچوب مشخص‌تری برای چنین آثاری در نظر گرفته شود، به‌ویژه وقتی نمایشی با پنج جایزه از یک جشنواره معتبر، شایستگی اجرای عمومی را دارد‌.

انتهای پیام/