به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نمایش «ستارخان»، داستان زندگی یکی از مهمترین قهرمانان ایران و آذربایجان ایران است که از منابع تاریخی مختلف برای نوشتن متن نمایشنامه استفاده شده است؛ حتی از آثار شفاهی و روایتهای مجاهدان و مشروطهخواهان که حتی در برخی از آثار رایج و دردسترس هم نیامده است.
این نمایش تلفیقی از تاریخ، هنر و نوآوری است که از زمان صدور فرمان مشروطه تا شکست حصر تبریز را در ۱۵۰ دقیقه روایت میکند و نقش بانوان در این نمایش رزمی قابل توجه است.
برای متن نمایش، با بازماندگان خانواده ستارخان و حسین باغبان و دیگر مشروطهخواهان هم پای گفت و گو نشستهاند که اتفاقهای رخ داده در آن دوران بررسی شده تا در قالب یک اجرا به روی صحنه رود. برخی پردهها هم که تاکنون به آنها اشارهای نشده بود درباب ستارخان، در این نمایش به آن اشاره شده است.
به گفته یعقوب صادقجمالی کارگردان، ستارخان پس از ۲۰ روز اجرا ابتدا در تبریز با ۲۵ هزار تماشاگر، به تئاتر فجر آمده است که اجرای نخست این نمایش در تهران نیز با استقبال فراوانی روبهرو شد. او از ابراز علاقه مندی برای اجرای ستارخان در ترکیه و آذربایجان نیز سخن گفته است.
صادق جمالی گفت: با توجه به این که سال ۲۰۲۵ بهعنوان سال فرهنگی مشترک ایران و ترکیه اعلام شده، در این چارچوب قصد داریم این نمایش را با حمایت رایزن فرهنگی ایران در ترکیه و آذربایجان اجرا کنیم. به نظر من در ترکیه و آذربایجان نیز مورد استقبال قرار خواهد گرفت، چون مشکل زبان وجود ندارد.
علی مراتبی تهیهکننده نمایش «ستارخان» هم با اشاره به تمرین های هفت ماهه این کار برای رسیدن به جشنواره امسال تئاتر فجر گفت: شروع کار محتوایی و فکری ستارخان از حدود یک سال و نیم گذشته بوده است. کارهای پژوهشی توسط شورای پژوهش انجام گرفت و بعد از آن متن و تمرینها آغاز شد. پیشتر هم در جشنواره فجر با کارهای مختلفی حضور داشتیم.
این گروه جشنواره فجر سال گذشته در تالار وحدت نمایش «لیلی و مجنون» را به روی صحنه برده است.
مراتبی گفت: از آنجایی که ۱۵۰ بازیگر داریم، بزرگترین چالشی که داشتیم تامین هزینههای ایاب و ذهاب و اسکان بود. در شهر تبریز هم چالش اصلی ما، نبود امکانات سختافزاری است. در تبریز سالنی پیدا نمیشود که به طور اختصاصی برای تئاتر باشد تا بتوان چنین نمایش بزرگی را به روی صحنه برد. در واقع بیشتر در حد پلاتو است.
یکی از نکات جالب و قابل توجه نمایش ستارخان، رقص آذری یا آذربایجانی است که در پردههای مختلف نمایش توسط اجراکنندگان به اجرا درمیآید.
مراتبی گفت: تنها یک تئاتر شهر داریم که آن هم چهار سالن دارد و ساختمان هم مربوط به ۱۰۰ سال پیش است. چهار بار هم در برهههای مختلف افتتاح شده است اما در بحث سختافزاری خصوصا کلانشهر تبریز که بزرگترین آثار، کارگردانها و هنرمندان را دارد، چالش اصلی ما در حوزه سالن است.
او همچنین درباره توجه به کارهای استانی در جشنواره تئاتر فجر امسال اظهار داشت: طبیعتا این دیدگاه باید ملی شود. این جشنواره، یک جشنوارهای ملی است و تنها هنرمندان و گروههای تئاتری، مختص جغرافیای تهران نیستند و مطمئنا در تمام نقاط کشور، ظرفیتهای بسیاری وجود دارد.
وی افزود: اگر این رویکرد ادامه داشته باشد و به صورت یکنواخت و جامع نگاه شود، قطعا به ظرفیتها و استعدادهای جدید میتوانیم در دیگر استانها نیز به این ظرفیت ها دست یابیم که در اینها هم روحیه ایجاد میشود که دیده شوند و این باعث ارتقا و پیشرفت و سطح کیفی عملکرد هنرمندان نقاط مختلف کشور میشود و این امید در بین هنرمندان و گروههای تئاتری استان ها ایجاد میشود تا به کیفیبخشی کارها در استانها کمک شایانی کند.