شناسهٔ خبر: 71069171 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ریزش سنگ روی خط‌آهن سوادکوه؛ قطار خسارت دید

ساری- ایرنا- مدیرکل راه‌آهن شمال با بیان این که ریزش سنگ بر روی خط‌آهن سبب خسارت و توقف قطار مسافربری ساری به تهران در سوادکوه شد، گفت که مسافران با تعویض دیزل و با همان قطار به مقصد رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی راه آهن شمال، «رحمان معصومی» روز چهارشنبه اظهار کرد: قطار مسافری ساری به تهران که عصر دیروز (سه‌شنبه) با ریزش سنگ بر روی خط‌آهن مواجه شد با تعویض دیزل در شب گذشته اقدام به جابه‌جایی مسافران کرد.

وی با اعلام این که پس از این رخداد نسبت به جابه‌جایی سنگ اقدام شد و مشکلی برای خط‌آهن به وجود نیامد، گفت: خوشبختانه آسیب وارده به قطار جزیی بود.

معصومی با اشاره به مشکل ریزش سنگ‌ در طول خطوط راه‌آهن شمال، تصریح کرد: این مشکل در ارتفاعات غیر قابل دسترس بیشتر رخ می‌دهد.

مدیرکل راه‌آهن شمال با اشاره به انجام عملیات ایمن‌سازی و لق‌گیری خطوط شمال، تصریح کرد: با توجه به بازدیدها، بحث ایمن‌سازی و لق‌گیری همواره در خطوط آهن شمال در دستور کار قرار دارد.

قطار مسافری ساری به تهران که از ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه از مبدا حرکت کرد، ساعت حدود ۲۰ شب گذشته وارد ایستگاه پل‌سفید شد و با تعویض دیزل به سمت تهران حرکت کرد که در منطقه دوآب بلاک پل‌سفید به ایستگاه سوادکوه (دوآب) با ریزش سنگ و برخورد به سپر قطار روبرو و خط بسته شد و بعد از جابه‌جایی سنگ مسافران با همان قطار به مقصد رسیدند.

پل وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری کشور که در ارتفاعات روستایی به همین نام در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد و از نظر نوع معماری و ساخت از آن همواره به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی نام برده می شود و در سال ۱۳۱۵ شمسی بازگشایی شد.

ریزش سنگ بر روی خط ریلی سوادکوه| قطار خسارت دید/ مسافران به مقصد رسیدند

راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری فعال است که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ ‌طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آب‌رو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگی‌ها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار می‌رسد.

در طول مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال کشور ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.

قطارهای شرکت راه آهن شمال کشور علاوه بر تردد در مسیر مشهد به تهران، گرگان به تهران، ساری به تهران و ساری به مشهد به عنوان مسیر های قطارهای غیرحومه ای با بهره گیری از قطارهای حومه ای جابجایی بین شهری مسافران را برعهده دارد به طوریکه بنا به آمارهای این شرکت در در ۹ ماهه امسال جابه جایی ۸۷۶ هزار مسافر از طریق قطارهای این شرکت به مقاصد مختلف انجام شد که از این تعداد ۵۵۰ هزار نفر از طریق قطارهای حومه ای شرکت راه آهن شمال جابه جا شدند.

پل ورسک که راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌کند، در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی در سال ۱۳۱۵ توسط شرکت دانمارکی کامپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.
این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان وباری از روی آن می‌گذرند.

پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه‌آهن شمال ایران محسوب می‌شود که در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده‌است همچنین نام این پل در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده‌است.