امین ترفع، رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت همکاری روسیه برای ساخت پروژه خط آهن رشت- آستارا و علت تاخیر در انعقاد قرارداد نهایی و تعیین قیمت و آغاز پرداخت وام روسی اظهار داشت: برای ساخت راه آهن رشت- آستارا موافقتنامه تامین مالی با کشور روسیه منعقد کردهایم که اجرا و فعالسازی آن الزاماتی دارد که این الزامات شامل موضوعات حقوقی، مالی و هماهنگیهای بین بخشی و ... میشود.
وی تاکید کرد: تاخیری در فعالسازی این موافقتنامه رخ نداده چراکه روند اجرای این الزامات باید طی میشده بنابراین نباید زمان طی شده را تاخیر دانست.
رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از سوی دیگر باید مذاکرات کارشناسی بین پیمانکار و کارفرما انجام میشد. پیمانکار شرکت کاسپین سرویس است که از سوی طرف روس معرفی شده و کارفرمای پروژه هم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل است و این مذاکرات باید نهایی و به جمع بندی میرسید و از آنجایی که راه آهن رشت- آستارا پرژه بزرگ و بینالمللی است، مذاکرات رویهای داشت که در مدت زمان کوتاه به جمع بندی نمیرسید.
ترفع با اشاره به موضوع تملک اراضی مسیر راه آهن رشت- آستارا گفت: از 162 کیلومتر مسیر راه آهن رشت- آستار 30 کیلومتر تملک اراضی شده و برای تملک مابقی اراضی به 6 همت نیاز داریم که تامین این 6 همت و تملک مابقی اراضی در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: البته این 30 کیلومتر تملک شده به پیمانکار تحویل داده شده و در این مدت پروژه متوقف نبوده است.
رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای آغاز پرداخت وام روسیه باید الزامات به اجرا برسد، اظهار داشت: اقدامات مورد نیاز برای مطالعات، طراحیها و گمانه زنیها و تجهیز کارگاه در این مسیر 30 کیلومتر انجام می شود و همزمان به تدریج تملک مابقی اراضی انجام و در اختیار پیمانکار قرار میگیرد.
ترفع درباره استفاده از وام روسی برای تامین مالی تملک اراضی گفت: وام روسیه برای ساخت تعریف شده و موضوع تملک متفاوت از ساخت است. مدت زمان ساخت این پروژه 5 ساله بوده و در مدت زمان 5 سال وام روسی به تدریج به پروژه تزریق میشود که مراحل مطالعات، طراحی و ساخت شامل استفاده از وام میشوند.