به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مشهد، در دومین روز از چهل و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، آیتالله سیداحمد علمالهدی، نماینده مقام معظم رهبری در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد با حضور در سالن محل برگزاری مسابقات به مناسبت عید مبعث به بیان سخنانی پرداخت.
وی در ابتدای صحبتهای خود از برگزاری مراسم تجلیل از ساحت قرآن کریم و برقراری مسابقات قرآن قدردانی کرد و گفت: از زحمات ارزشمند همه عزیزانی که در این جهت در برگزاری این محفل مقدس و نورانی اقدام کردند ممنون و متشکر هستم و انشاالله مجموعه این زحمات مورد قبول قرار بگیرد.
وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه حقایق عالم بر دو قسم است، گفت: شناخت بخشی از حقایق در سرنوشت انسان دخالتی ندارد ولو انسان بداند یا نداند، لذا نه جهل آن ضرر میزند و نه علم و شناخت آنها در سرنوشت انسان موثر است.
علمالهدی افزود: توده دوم حقایق و واقعیتهایی هستند که شناخت آنها در سرنوشت انسان دخالت دارد. منتها اینگونه نیست که شناخت این حقایق برای انسان قابل درک باشد و با ابزار شناختی که دستگاه خلقت از حس و تجربه و عقل و فطرت در اختیار انسان قرار داده است، به دست بیاید. مجموعه شناختهای دخیل در سرنوشت انسان قابل درک نیست و آنها عمدتاً عبارت از آن حقایقی هستند که تعبیر به غیب مطلق میشود.
نماینده مقام معظم رهبری در استان خراسان رضوی اظهار کرد: غیب مطلق در برابر غیبِ نسبی که ممکن است روزی پردهبرداری شود، با هیچ ابزاری قابل درک نیست. غیب مطلق به هیچ وجه و هیچ عنوان در هیچ مورد برای انسان با توانهای لازم و توانهای موجود حتی در حد نبوغ و استعداد برتر هم قابل شناخت نیست، با اینکه شناخت آنها در سرنوشت انسان دخیل است و جهل آنها مسیر سرنوشت را برای انسان تاریک قرار میدهد.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه راه شناخت این دسته از حقایق و واقعیتها تنها وحی است، بیان کرد: وحی شعور مرموز نیست، وحی درک با نبوغ و استعداد برتر نیست، هرگونه تفسیری از وحی نسبت به آنچه به ذات انسان و واقعیتهای موجود بشر ارجاع داده شود قابل قبول نخواهد بود. وحی عبارت از رابطه انسان با خدا است، تنها این شناختها از طریق ذات مقدس پروردگار و ابلاغ خدایی که خالق همه هستی از غیب و شهود است ممکن است. این ارتباط با خدا گشایشگر این بخش از شناخت برای بشر است.
علمالهدی با طرح این سوال که چرا این ارتباط به طور عام برای همه انسانها در همه مراتب زندگی امکانپذیر نیست، گفت: به خاطر اینکه این رابطه محتاج به یک سلسله خاصیتهای وجودی است که شاید در اساس ساختار یک انسان امتیاز و برتری نسبت به سایر انسانها ایجاد کند. اگر این ساختار در وجود یک فرد بیشتر نهفته نباشد ارتباط ممکن نیست، خداوند متعال این ویژگی را در آخرین نفر در شخص نبی مکرم اسلام قرار داد. مسئله و ارتباط پیامبر (ص) با خدا یک مسئله واقعی بود که به اساس خلقت و آفرینش و ساختار وجودی پیامبر اکرم و امتیازی که این ساختار با سایر ساختارهای عادی و طبیعی انسان داشت ارتباط پیدا میکرد؛ لذا پیامبر برای بدو نبوت خودشان زمان خاصی را قائل نمیشوند.
نماینده مقام معظم رهبری در استان خراسان رضوی در ادامه به روایت «کُنْتُ نَبِیّاً وَ آدَمُ بَیْنَ اَلْمَاءِ وَ اَلطِّینِ»، اشاره کرد و گفت: ارتباط خاص و ویژه وجود مقدس پیامبر (ص) با خدای متعال که پیامبر را در جریان اصل نبوت قرار میدهد اینگونه نیست که مبدأ آن در سن ۴۰ سالگی پیامبر در روز مبعث باشد. آنچه در صبحگاه مبعث مثل امروز اتفاق افتاد بعثت رسول الله به مقام رسالت و مقام و رهبری جهان بود، رسالت پیامبر در زمان مبعث ایشان در بیست و هفتم ماه رجب و چهل سال بعد از عام الفیل بوده است، اما اصل نبوت و ارتباط و وحی مربوط به ساختار رسول الله بوده است.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: بعثت پیامبر بعثت رسالت بود، نه رابطه پیامبر با خدا، رابطه پیامبر با خدا حقیقی است که قابل تعیین یک مبدا در دوران زندگی پیامبر برای آن نیست این مبعث، مبعث رسالت پیامبر و مسئولیت و مأموریت رسول الله در ارشاد بشر است. جبرئیل امروز به عنوان یک نزول رسمی از خداوند به وجود مقدس رسول اکرم نازل شد تا این بعثت را رسمیت بدهد، سرآغاز این رسمیت امروز بوده است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد.
علمالهدی افزود: اینکه ما میگویم قرآن دو نزول دارد یک نزول دفعی و یک نزول هم تدریجی است. نزول دفعی مربوط به همان رابطه ذاتی و خاص پیامبر با ذات الهی است که بدون وساطت فرشتهای به نام جبرئیل، صورت گرفته است. جبرئیل که بر پیامبر نازل میشد اینگونه نبود که آیه را به پیامبر تعلیم میداد، بلکه برای اینکه به آن موقعیت از جانب الهی رسمیت بدهد و پیام الهی و ابلاغ دستور خدا برای بشریت به پیامبر اکرم را به صورت رسمی اعلام نمایند، که اولین مرحله نزول هم در صبحگاه امروز اتفاق افتاد.
نماینده مقام معظم رهبری در استان خراسان رضوی در بخش پایانی صحبتهای خود بیان کرد: پیامبر اکرم با یک دست قرآن و با دست دیگر گریبانی از جهان گرفت که این گریبانگیری تا قیام قیامت قابل جدایی و قابل رهایی نیست. گریبان جهان تا قیام قیامت در دستان با کفایت رسول الله است که هرچه رهبری و راهنمایی به سوی سعادت بشریت بخواهد صورت بگیرد در این گریبانگیری خاص پیامبر اکرم صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام