شناسهٔ خبر: 71061351 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

بعثت؛ منت خداوند بر مؤمنین

حوزه/ حجت الاسلام کاظمی علوی گفت: تنها جایی که خداوند در قران منت بر مومنین می گذارد به پیامبری مبعوث شدن حضرت محمد(ص) می‌باشد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سید حسین کاظمی علوی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه از کاشان، ضمن با تبریک مبعث رسول گرامی اسلام(ص)، اظهار داشت: تنها جایی که خداوند در قران منت بر مومنین میگذارد، به پیامبری مبعوث شدن حضرت محمد(ص) می‌باشد.

امام جماعت آستان مقدس علی بن باقر(ع)، با اشاره به آیه لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ ﴿۱۶۴آل عمران ﴾، گفت: همانا که خداوند بر مومنان لطف کرد و منّت نهاد که در میان ایشان پیام آوری از خود ایشان برانگیخت تا برایشان آیات الهی را تلاوت کند و ایشان را از هر آلودگی پاک گرداند و احکام شریعت و لطایف حکمت بیاموزد هر چند که پیش از آن در گمراهی آشکار بودند.

حجت الاسلام کاظمی علوی با بیان اینکه خداوند در سراسر قرآن در هر گوشه و کنار نعمت‌هایی را که برای بندگان خلق کرده و به ایشان عطا نموده یاد کرده است، ابراز داشت:خداوند نعمت‌هایی چون چشم و گوش و عقل و هوش و نعمت‌هایی چون باغ و بوستان و میوه‌ها و گلهای الوان و نعمت‌هایی چون دوستی و محبت و انس و الفت با همسر و فرزندان، که هر یک آدمی را زیر بار منّت می‌برد و هر یک جداگانه اقتضای شکر و سپاس دارد چنانکه به قول سعدی:

که تواند که دهد میوه الوان از چوب
یا که داند که بر آرد گلِ صدبرگ از خار
عقل حیران شود از خوشه زرین عنب
فهم عاجز شود از حقّه یاقوت انار
سیب را هر طرفی داده طبیعت رنگی
هم بر آن گونه که گلگونه کند روی نگار
نعمتت بار خدایا ز عدد بیرون است
شکر انعام تو هرگز نکند شکرگزار

امام جماعت آستان مقدس علی بن باقر(ع) ابراز کرد: خداوند در ذکر هیچ یک از نعمت‌ها کلمه منّت را در کار نیاورده و تنها اشاره فرموده که به این نعمت‌ها و آثار صنع الهی بنگرید و قدر دانید و پروردگار خویش را بشناسید، اما در بعثت رسولان، عظمت نعمت چنان است که خداوند به سبب آن بر مومنان منّت نهاده است تا بدانند چه عطیه بزرگی است که خداوند در میان مردم یکی را به حکمت برگزیند تا آیات الهی را برایشان فروخواند و نفس ایشان را از بدیها پاک گرداند و دلشان را به نور کتاب و حکمت روشن کند که اگر این نعمت نباشد مردمان همه نعمت‌های دیگر را ضایع می‌کنند و از آن هیچ بهره جز خیالی و خاطره‌ای نمی‌برند.

حجت الاسلام کاظمی علوی تصریح کرد : نعمت بعثت، نعمت رسالت و دعوت الهی است به علم و فضیلت و هنر که همه نعمت‌های دیگر را معنی می‌بخشد و هر یک را در صراط مستقیم قرار می‌دهد که با چشم چه باید کرد و از گوش و دل چه بهره باید گرفت و باغ و بوستان و ثروت و ملک و مکنت و همسر و فرزند را چه سان باید در جهت سعادت نهایی خود و دیگران به کار برد و به حقیقت اگر آدمیان به مقام فضیلت و تقوی و نفس مزکی نرسند هر نعمتی بر ایشان وبال و مایه زوال خواهد بود چنانکه مولانا گفت:

علم و مال و منصب و جاه و قِران
فتنه آرد در کف بدگوهران
تیغ دادن در کف زنگی مست
به که آید علم را نادان به دست

امام جماعت آستان مقدس علی بن باقر(ع)، با بیان اینکه برترین گوهر هستی همان گوهر نفس انسانی است که به هدایت انبیا به کمال می‌رسد و به سبب آن از همه برکت‌های مادی و معنوی بهره می‌گیرد، گفت: آنها که گوهر انسانی را در خود نیافتند یا در حجاب پنهان کردند و روی در بدکاری و دیو صفتی نهادند از جهان چه بهره برده‌اند؟ آنها هم دنیا را آشوب کردند و هم خود در میان آتشی که برافروختند سوختند و ای کاش بدکاران نگاهی به تاریخ بیفکنند تا ایشان را یقین شود که هیچ بدکاری برگ و باری از این عالم نبرده است.

حجت الاسلام کاظمی علوی اظهار کرد: ادبیات جهان که جوهر تعلیمات انبیا را در بردارد خود نیز در شمار همان نعمت‌های است که می‌توان به عطای آن منّت نهاد و به دریافت آن منّت پذیرفت.

امام جماعت آستان مقدس علی بن باقر(ع) تصریح کرد: سقراط از وجود فرشته چراغ به دستی در درون خود خبر داده و سرچشمه حکمت و معرفت سقراط همین فرشته بوده است.

انتهای پیام. /