شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)، مدیر سابق بخش سرگرمیهای تعاملی سونی، در مصاحبهای جدید با IGN Japan فاش کرد که اگر بازی The Last Guardian توسط شرکت دیگری به جز سونی منتشر میشد، احتمالاً شاهد لغو شدن آن میبودیم.
به گفته یوشیدا که اوایل این ماه پس از ۳۰ سال همکاری سونی را ترک کرد، The Last Guardianبا مشکلاتی در روند توسعه مواجه بود و به همین دلیل برای مدت طولانی اطلاعات زیادی از این بازی پس از معرفی اولیه آن برای PS3 منتشر نشد. بخش اعظم این مشکلات ناشی از مشکلاتی بود که شخصیت تریکو به صورت واقعگرایانه حرکت میکرد، زیرا سختافزار PS3 نمیتوانست از انجام این کار برآید و این مشکل موجب میشد تا بازی با نرخ ۱۰ الی ۱۵ فریم بر ثانیه اجرا شود.
در نتیجه توسعه بازی به کنسول PS4 منتقل شد و همه برنامهنویسیها باید دوباره انجام میشدند. یوشیدا اظهار داشت که هر ناشر دیگری به جز سونی احتمالاً این پروژه را کنار میگذاشت. یوشیدا برای تکمیل ساخت The Last Guardian تلاش کرد، زیرا او به دید و نگرش فومیتو اوئدا، کارگردان بازی، اعتقاد داشت.
مدیر سابق پلی استیشن در پایان صحبتهای خود افزود که از معرفی دوباره The Last Guardian در E3 2015 برای PS4 بسیار هیجانزده بود. این بازی سرانجام در سال ۲۰۱۶ برای کنسول نسل هشتمی سونی منتشر شد.