همشهری- زینب زینال زاده: سال ۱۴۰۳ به روزها پایانی نزدیک میشود. مدیریت شهری از یک سو تلاش میکند تا پیش از آغاز سال جدید پروژهها را به اتمام برسند و از سوی دیگر هم مشغول برنامهریزی برای سال ۱۴۰۴ است. در راستای همین رویکرد علیرضا زاکانی سکاندار پایتخت لایحه بودجه سال آینده را با رقم ۲۳۷ هزار میلیارد تومان تقدیم رئیس شورای شهر تهران کرد. شهردار تهران توضیحاتی در خصوص اقدامات صورتگرفته و اعداد و ارقام پیشبینیشده در بودجه ۱۴۰۴ ارائه داد و گفت که حوزه حملونقل بیشترین سهم را از کیک بودجه سال آینده دارد.
تبدیل رشد کاریکاتوری به رشد موزون
امروز کمتر از ۴۱ ماه است که در مدیریت شهری فعالیت میکنیم و در این مدت تلاش کردیم تا نگاه جامع و درستی به تهران داشته باشیم. نتیجه این رویکرد تبدیل رشد کاریکاتوری به رشد موزون و شرایط مناسب بود. همچنین علاوه بر پذیرش مسئولیتهای خود در نهاد شهرداری، مسئولیت سایر بخشها را هم پذیرفتیم و گامهای اساسی برداشته شد و امروز فاصله معناداری با آنچه بود و آن چه امروز هست، ملموس است.
برنامهریزی برای ۴ تحول
برنامه چهارم پیشرفت تهران مبتنی بر چهار تحول است. ازاینرو محورهای چهارگانه تحول در مدیریت شهری؛ (تحول درونزا، تحول کالبدی، تحول نرم و تحول در زیرساختهای هوشمند شهر) تعیین و برای تحقق اهداف پیشبینیشده در راستای این تحولات برنامهها طراحی شدند. از ابتدای دوره هم در راستای ایجاد تحولات چهارگانه اقداماتی صورتگرفته و امروز شهروندان شاهد آنها هستند.
عبور از مشکلات جدی
هدفگذاری شورا و مدیریت شهری عبور از مشکلات جدی شهر بوده است. در راستای این رویکرد مقابله با آلودگی هوا، مدیریت ترافیک، موضوعات مربوط به سستی و ناپایداری کالبدی شهر و... در دستور کار شهرداری قرار گرفت. همچنین مسائل اجتماعی هم پیگیری و اقدامات برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان پیشبینی و نقشه راه برای برونرفت از معضلات تنظیم شد.
مطلوبیت حملونقل
با مناسبسازی شهر و توزیع خدمات تلاش شد با بهرهگیری از فناوری و نرمافزار شهرزاد، دسترسی شهروندان به امکانات و ظرفیتهای شهر تسریع و تسهیل شود. افزایش مطلوبیت حملونقل هم در دستور کار قرار گرفت و موضوعات مربوط به توسعه مترو، تأمین تراموا و خرید اتوبوس داخلی و خارجی، خرید تاکسی، ون، موتورسیکلت و... پیگیری شد تا مطلوبیت این ناوگان ۲ برابر شود.
بهرهبرداری از آزادراه شوشتری
در سطح اول ناوگان حملونقل تأمین شد و در سطح دوم هم امکان تردد سهل و آسان را فراهم کردیم. در راستای این نگاه فاز اول آزادراه شهید شوشتری، فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی و بال غربی بزرگراه یادگار امام سال آینده بهرهبرداری میشوند. اتمام اصلاح ۳۴ تقاطع و عملیاتیشدن اصلاح ۲۶ تقاطع دیگر هم در راستای تسریع عبورومرور پیگیری شده است.
تلاش برای کاهش آلودگی هوا
برای رفع آلودگی هوا، ناوگان حملونقل عمومی بهترین و مؤثرترین گزینه است؛ بنابراین اگر شرایط حملونقل را تغییر دهیم، قطعاً در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود. ازاینرو خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۲۷ هزار و ۶۵۰ دستگاه تاکسی برقی و ون و موتورسیکلت برقی را پیگیری کردیم و تأمین این ناوگان در شهر تهران حتماً کاهش آلودگی هوا را رقم خواهد زد.
تکمیل کمربند سبز
امسال جشن پایان تکمیل کمربند سبز پایتخت را میگیریم. چرا که اکنون اقدامات مربوط به ۳ هزار هکتار کمربند سبز در حال اجراست و هزار هکتار بیشتر از میزان توسعه کمربند تهران در اسناد اولیه، عمل کردهایم. در واقع شهرداری تهران بهعنوان یک نهاد مسئولیتپذیر کارکردهای خود را دنبال و در بسیاری از موارد مانند حوزه فضای سبز فراتر از وظایف و مسئولیتها عمل کرده است.
ایجاد الگوی حملونقلی جدید
با ایجاد شرایط تردد پاک و غیرآلاینده و تحقق اجرای ابرپروژه هزار و ۳۷۰ کیلومتری (مسیر زندگی)، الگوی حملونقلی جدید ترسیم شده است. در واقع تلاش کردیم تا در مناطق ۲۲ گانه شرایطی ایجاد کنیم مردم بتوانند پیاده یا با دوچرخه و اسکوتر در سطح شهر تردد کنند که ۴۷ کیلومتر از آن بهزودی به بهرهبرداری میرسد. البته در فاز بعدی ۲۰ کیلومتر هم به این مسیر اضافه خواهد شد.
تسویه بدهیهای شهر
علاوه بر معضلات آلودگی هوا و ترافیک که مردم از آنها رنج میبرند، موضوعات دیگری مانند تعیین تکلیف و تسویه بدهیهای شهر را هم پیگیری کردیم. بانکها مدعی بودند که حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری است که با استفاده از قانون و ظرفیت کارشناسان مجرب، این رقم به ۸۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. اکنون ۴۶ هزار میلیارد تومان تسویه شده و مابقی هم در مرحله تسویه قرار دارد.
تحقق بودجه در ۳ دوره
۱۰۴ درصد در دوره چهارم
۹۱ درصد در دوره پنجم
۱۳۰ درصد تحقق در دوره ششم (تا سال ۱۴۰۲)
تحقق بودجه در دوره ششم
۶۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱
۱۱۶.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
۱۸۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳
۸ اولویت تدوین بودجه ۱۴۰۴
تأکید بر تحقق حداکثری احکام برنامه چهارم توسعه و تحول شهر تهران
تأکید بر موضوع حملونقل و ترافیک بهعنوان ابر چالش شهر تهران
برقراری توازن اعتباری بین سایر مأموریتهای شهرداری تهران
تأکید بر اتمام و بهرهبرداری از پروژههای نیمهتمام و عدم تعریف پروژههای جدید دارای معارض
ارتقای عدالت توزیعی با تأکید بر تأمین سرانههای خدماتی در محلات کمبرخوردار
پیشبینی اعتبارات موردنیاز برای جبران خدمات و افزایش رفاه پرسنل
ارتقای انضباط مالی و نظمبخشی در بودجهریزی
مردمیسازی اداره شهر از طریق افزایش سهم بودجه مشارکتی
برآورد مصارف بودجه ۱۴۰۴
رقم پیشنهادی: ۲۳۷.۹۲۰ هزار میلیارد تومان
بخش هزینهای: ۹۴.۳۸۰ هزار میلیارد تومان
بخش تملک دارایی سرمایهای: ۱۲۸.۱۰۰ هزار میلیارد تومان
بخش تملک دارایی مالی: ۱۵.۴۴۰ هزار میلیارد تومان
سهم مأموریتهای شهرداری از کیک بودجه ۱۴۰۴
۱۱ درصد اجتماعی و فرهنگی
۴۹ درصد حملونقل و ترافیک
۱۵ درصد خدمات شهری و محیطزیست
۴ درصد ایمنی و مدیریت بحران
۳ درصد شهرسازی و معماری
۱۸ درصد توسعه مدیریت و هوشمندسازی
تحویل اتوبوس توسط دولت در ادوار مختلف به شهر تهران
دوره ۱۲ساله شورای دوم و سوم و چهارم: ۳۹۷۰ دستگاه اتوبوس
دوره پنجم: صفر
دوره ششم (دوره شهید رئیسی): ۲۷۱ دستگاه
تأمین اتوبوس توسط شهرداری در ادوار مختلف
ابتدای دهه ۹۰: ۱۵۰۲ دستگاه اتوبوس دو کابین
دوره پنجم: ۱۳۴ دستگاه اتوبوس
دوره ششم: بیش از هزار دستگاه اتوبوس