به گزارش ایرنا، فرودگاهها از با ارزشترین زیرساختهای جوامع محسوب می شود و به دلیل برخورداری از ظرفیتهای مختلف در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.
اهمیت فرودگاهها در دنیای امروز به حدی است که کارشناسان حوزه حملونقل هوایی، فرودگاهها را لکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف میکنند و وجود آن را عامل رشد اقتصادی و توسعه پایدار میدانند.
توسعه فرودگاهها دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و رفاهی قابل توجهی است که از جمله آن میتوان به جذب توریسم، ایجاد فرصتهای شغلی، تأمین حمل و نقل سریع و ایمن، دسترسی آسان به محصولات و رفاه بیشتر برای مسافران و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.
ازآنجاییکه فرودگاهها نقش به سزایی در پیشرفت کشورها دارند، توسعه همهجانبه آنها همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
فرودگاه استان زنجان از سال ها پیش احداث شده و همواره با فراز و فرودهایی مواجه بوده اما در دو سال اخیر با حمایت مسوولان استانی و ارتقای سطح خدمات خود از قبیل برقراری و در دستور کار قرار دادن پروازهای مختلف جان تازه گرفته است.
با توجه به اهمیت این موضوع، خبرنگار ایرنا با محمد جواد یگانه مدیر فرودگاه شهدای زنجان گفت و گو کرده است.
ایرنا: در خصوص مزیت های فرودگاه زنجان توضیح دهید.
تنوع آب و هوایی و وجود اماکن تاریخی و طبیعی استان زنجان موجب شده که این منطقه ظرفیت های بالایی در زمینه گردشگری داشته باشد، همچنین در بخش معادن، کشاورزی، صنعت و معدن نیز استان زنجان موقعیت ممتازی دارد، به ویژه آنکه به دلیل همجواری و نزدیکی به استانهای تهران و گیلان که با محدودیتهای قانونی و جغرافیایی در توسعه و گسترش واحدهای صنعتی روبهرو هستند، از امکانات توسعه صنعتی برخوردار شده و زیربناهای لازم نیز برای آن فراهم شده است.
موقعیت استراتژیک این فرودگاه در کنار منطقه ویژه اقتصادی و شهرک دانش بنیان که در حال احداث هستند،همچنین وجود ریل راه آهن، پایانه باربری زمینی، ترمینال مسافری، جاده ترانزیتی (بزرگراه و آزادراه) و شهرک های صنعتی استان، شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاری در فرودگاه فراهم کرده است.
از دیگر مزایای استان می توان به دسترس بودن و وجود زیرساخت هوایی مناسب در استان و مجاورت زنجان با هشت استان کشور(به ویژه استان های تهران، گیلان و البرز) و همچنین راههای دسترسی مناسب به استانها را برشمرد.
همچنین استقبال مسئولین استان از پروژه های سرمایه گذاری و حمایت از آنها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
از سوی دیگر نبود موانع پروازی و قرار گرفتن فرودگاه زنجان در دشت وسیع و ترافیک کم هوایی، تردد پروازهای هوانوردی عمومی را تسهیل کرده و به لحاظ ایمنی باعث شرایط مطلوب شده است.
توان جذب متقاضی از استان های همجوار از دیگر مزیتهای استان است که در طرح جامع فرودگاه نیز جانمایی پروژه های سرمایه گذاری دیده شده و نقشه پیشنهادی نیز در آن وجود دارد.
ایرنا:با آغاز فعالیت تاکسی های هوایی در فرودگاه زنجان شاهد چه تحولاتی در این منطقه خواهیم بود؟
این فرودگاه به عنوان دروازه رونق اقتصادی، توسعه سیاسی و اجتماعی استان به شمار می رود و در صورت استفاده حداکثری از ظرفیت آن، شاهد رشد همه جانبه استان در حوزه های مختلف خواهیم بود.
با توجه به وجود درخواستهای متعدد بخش خصوصی و مردم در خصوص برقراری پروازها با مقاصد مختلف شامل پرواز برنامه ای و غیربرنامه ای (تاکسی های هوایی و باری) یقینا رونق فرودگاه زنجان یکی از گامهای اساسی و زیربنایی توسعه ای در استان زنجان، خواهد بود.
در همین راستا بسترسازی بهره برداری از تاکسی های هوایی می تواند نقش کلیدی را در اتصال استان زنجان به شهرهای مختلف کشور و همچنین کشورهای همسایه داشته باشد.
خوشبختانه بخش خصوصی قوی در سطح استان حاکم است و با داشتن هواپیماهای کوچک مقیاس و انجام پرواز به مقصدهای مختلف، فعالیت فرودگاه زنجان رونق می گیرد.
پروازهای تاکس هوایی یک سرمایهگذاری است و اگر مردم عادی هم از این پروازها استقبال نکردند باید این پروازها گسترش یابد چرا که وجود این پروازها قطعا سبب حضور سرمایهگذاران خواهد شد.
افزایش پروازهای این فرودگاه میتواند دستاوردهای بسیاری برای منطقه داشته باشد و نهتنها ظرفیتهای گردشگری بلکه اقتصاد و اشتغال منطقه را نیز متحول کند.
زیرساختهای فرودگاه زنجان تکمیل است و امکان پرواز در هر ساعت از شبانهروز در این فرودگاه وجود دارد و در چند سال گذشته اعتبارات خوبی در این فرودگاه هزینه شده است و در پارکینگ فرودگاه، حداقل ۶ هواپیمای تاکسی هوایی (رده فالکون ۲۰۰۰)می تواند پارک شود.
ایرنا: تاثیر فعالیت تاکسی های هوایی را در فرودگاه زنجان چگونه ارزیابی می کنید
تمام تلاش مجموعه شرکت و همچنین این فرودگاه برای ارتقای خدمات فرودگاهی است که با فعالیت تاکسی های هوایی و سرمایه گذاری بخش خصوصی، تلاش خواهیم کرد خدمات فرودگاهی را بهبود بدهیم.
هم اکنون آشیانه و ساختمانهای جدید در این فرودگاه در این خصوص احداث نشده است، اما یک شرکت بخش خصوصی استان، در حال طی مراحل لازم برای دریافت مجوزهای ایجاد مرکز هوانوردی عمومی در این فرودگاه است که با راه اندازی و گسترش تاکسی های هوایی، ساخت آشیانه و ساختمانهای جدید احداث خواهد شد.
ایرنا:آیا ظرفیت و فرصت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این فرودگاه وجود دارد؟
فرودگاه شهدای زنجان تنها فرودگاه استان زنجان است که عملیات احداث آن در سال ۱۳۶۹ بنا بر نیازهای موجود در استان در زمینی به وسعت ۴۰۲ هکتار آغاز و پس از تقریبا ۱۰ سال در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد.
این فرودگاه با داشتن زیرساخت ها و امکانات مناسب یکی از استانداردترین فرودگاههای هم رده خود(مرز هوایی-بین المللی) در کشور است و تمام بسترهای لازم برای انجام پروازهای داخلی و خارجی در تمام ساعات شبانه روز را دارد.
این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیماها تا رده پهن پیکر (متناسب با شرایط مندرج در AIP) را دارد.
شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از هرگونه سرمایه گذاری در فرودگاه بین المللی زنجان حمایت میکند.
افزایش مسیرهای پروازهای مسافربری این فرودگاه، توسعه هوانوردی عمومی(با ایجاد مراکز و پروازهای تاکسی هوایی و ایجاد مرکز آموزشی هوانوردی و تربیت خلبان و انجام پروازهای تفریحی و آموزشی)، توسعه ترمینال مسافر، احداث پایانه حمل و نقل بار جهت افزایش حمل و نقل ترکیبی در استان، احداث نیروگاه خورشیدی، ساخت مجتمع تجاری، مرکز تعمیرات و نگهداری هواپیما و ساخت جایگاه تشریفات از مهمترین پروژهها و فرصتهای سرمایه گذاری در فرودگاه زنجان است.
ایرنا: هم اکنون وضعیت پروازهای فرودگاه زنجان چگونه است و در چه مسیرهایی پرواز انجام می شود؟
متخصصان فرودگاهی و هوانوردی تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات با کیفیت در فرودگاه زنجان به کار گرفته اند و در حال حاضر سه پرواز برنامه ای در هفته در مسیر مشهد مقدس -زنجان و بالعکس و دو پرواز برنامه ای در هفته در مسیر کیش -زنجان و بالعکس صورت می گیرد.
همچنین پروازهای حج تمتع و عتبات هم امسال در آن انجام شد.
در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۷۶ پرواز برنامهای مسافربری با ۲۱ هزار و ۳۱۵ مسافر جابه جا شده و ۵۴۴ پرواز غیربرنامه ای در این فرودگاه در مسیرهای داخلی و خارجی انجام شده است.
امیدواریم با استقبال خوب مردم، فرودگاه استان در رده فرودگاه های پر تردد قرار بگیرد.