به گزارش راهبرد معاصر، ۲ مدیر ارشد شبکه تلویزیونی فوجی تیوی ژاپن روز دوشنبه پس از رسوایی جنسی (تجاوز) مرتبط با ماساهیرو ناکایی، مجری معروف این شبکه، از سمتهای خود استعفا دادند. این رسوایی باعث خشم عمومی و خروج آگهیدهندگان از این شبکه تلویزیونی شده است.
فشارها بر این شبکه تلویزیونی پس از آنکه یک روزنامه معتبر ژاپنی در پایان دسامبر ۲۰۲۳، ماساهیرو ناکایی ۵۲ ساله را به تعرض جنسی علیه یک زن متهم کرد، شدت گرفت. گزارشهای اولیه حاکی از آن بود که آقای ناکایی به زن قربانی مبلغ ۹۰ میلیون ین (معادل حدود ۵۶۰ هزار یورو) پرداخت کرده تا این ماجرا را پنهان کند. سایر رسانههای ژاپنی نیز این حادثه را به عنوان «سوء رفتار جنسی» گزارش کردند.
ماساهیرو ناکایی که پیشتر عضو گروه پسرانه اسامایپی در دهه ۱۹۹۰ بود، سپس به یکی از شخصیتهای محبوب تلویزیونی تبدیل شد.
وی پس از لغو برنامههای تلویزیونیاش در روز پنجشنبه اعلام کرد که به حرفه خود پایان میدهد و مسئولیت کامل این اتفاق را پذیرفت. او همچنین در بیانیهای تصریح کرد که گزارشهای منتشرشده «با واقعیت تفاوت دارد». موسسه هنری او نیز اعلام کرده است که این ستاره تلویزیونی «هرگز به زور یا خشونت متوسل نشده است».
پس از انتشار این خبر، فوجی تیوی به دلیل عدم شفافیت و عدم واکنش مناسب در برابر این موضوع با انتقادات شدید مواجه شد. در پی این رسوایی، کوئیچی میناتو، رئیس و شویجی کانو، رئیس هیئت مدیره فوجی مدیا (شرکت مادر فوجی تیوی)، روز دوشنبه از سمتهای خود استعفا دادند. آقای کانو در سخنان خود از عدم توجه کافی به حقوق زنان عذرخواهی کرد و گفت که به دلیل درک نادرست از این موضوع از زنان آسیبدیده پوزش میطلبد.
در ماه ژانویه، آقای میناتو اذعان کرده بود که فوجی تیوی پیش از افشای عمومی از این حادثه آگاه بوده است. با این حال، این شبکه گزارشهای رسانهها مبنی بر اینکه یکی از کارمندان فوجی تیوی مهمانیای ترتیب داده که در آن ماساهیرو ناکایی با زن قربانی ملاقات کرده است، رد کرده است. گفته میشود این مهمانی در خانه ناکایی برگزار شده و دیگر مهمانان به طور هماهنگ از حضور در آن انصراف دادهاند.
پس از رسوایی، فوجی تیوی با انتقادات فراوانی روبهرو شد، به ویژه از سوی یکی از شرکتهای تابعه صندوق سرمایهگذاری آمریکایی «دالتون اینوِستمنت» و یکی از سهامداران بزرگ فوجی مدیا. همچنین، بسیاری از آگهیدهندگان از این شبکه روی برگرداندند و بیش از ۷۰ شرکت بزرگ از جمله تویوتا و مکدونالد تبلیغات خود را از این شبکه حذف کردند، که به کاهش ارزش سهام فوجی مدیا در بورس منجر شد.
کوئیچی میناتو در روز دوشنبه اذعان کرد که فوجی تیوی به شدت آسیب دیده است و تصریح کرد که خودش موضوع تحقیقات کمیته مستقل است. او همچنین اعلام کرد که برای کشف حقیقت و جلوگیری از تکرار اینگونه مشکلات کاملاً همکاری خواهد کرد و به اصلاح فرهنگ سازمانی شبکه متعهد است.
این رسوایی ممکن است تأثیرات جدی بر توازن اقتصادی و اعتبار فوجی تیوی داشته باشد. این شبکه که در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با برنامههای محبوب خود در زمینه کمدی، موسیقی و سریالهای تلویزیونی، طرفداران زیادی پیدا کرده بود، از جمله پخشکنندگان بزرگ ژاپن به شمار میرود. فوجی تیوی همچنین اولین فیلم انیمیشن تولیدی ژاپن تحت عنوان «آسترو بوی» را در سال ۱۹۶۳ پخش کرد و چندین فیلم معتبر مانند «دزدان فروشگاه» اثر هیروکازو کورئیدا، برنده نخل طلای کن ۲۰۱۸، را تولید کرده است./ رکنا
∎