شناسهٔ خبر: 71049094 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

ترجیح کانون پرورش فکری استفاده از کاغذ ایرانی است

مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر ترجیح کانون دراستفاده از کاغذ ایرانی، گفت: تا دوسال قبل تفاوت قیمت کاغذ ایرانی و خارجی، بیشتر از ۵۰ درصد بود اما این تفاوت درحال کم شدن است.

صاحب‌خبر -

مجتبی دانشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تولید کاغذ ایرانی، بیان کرد: خودکفائی در تولید کاغذ و سایر مواد اولیه صنعت چاپ و نشر، به‌دلایل مختلف ازجمله دسترسی آسان‌تر به این محصولات با اهمیت است؛ علاوه‌بر این با توجه به اینکه تولید کاغذ داخلی، از نوسانات ارز به‌دور است برای مصرف‌کننده یعنی ناشران، مطلوب محسوب می‌شود؛ البته به شرطی که به لحاظ کمّیت و کیفیت، جوابگوی نیاز حوزه نشر باشد.

مجتبی دانشور با بیان اینکه در مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوسال است، از کاغذ ایرانی استفاده می‌شود، ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های کاغذ ایرانی، در کتاب‌های آموزشی کانون زبان و کتاب‌های تک‌رنگ یا دورنگی که رنگ و جنس کاغذ تصویر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، از کاغذ ایرانی استفاده می‌کنیم.

دانشور در توضیح ارزیابی خود از روند تقسیم کاغذ ایرانی بین ناشران، گفت: با روندی که از سال گذشته در خانه کتاب و ادبیات ایران، برقرار شده، در دریافت کاغذ، مشکلی نداشتیم؛ بنابراین طبق فرایند، کاغذ خود را دریافت می‌کردیم و روند توزیع نسبتاً مناسب بود اما الان که کاغذ از کارخانه دریافت می‌کنیم، سخت‌گیری‌هایی وجود دارد که فرایند را به تأخیر انداخته است اما اقدام خانه کتاب و ادبیات ایران مناسب بود.

این فعال حوزه نشر، در بررسی بازخورد مخاطبان نیز بیان کرد: این مسئله از دو وجه درخور بررسی است. طبیعتاً همان‌طور که همه کارشناسان حوزه نشر به این نکته واقف هستند، کیفیت کاغذ ایرانی به لحاظ استحکام و فراوری کاغذ، در حوزه صحافی و مواردی از این دست با کاغذ خارجی متفاوت است.

مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، افزود: طبیعتاً کیفیت کاغذ خارجی بهتر است اما آنچه موجب جلب رضایت مشتری می‌شود، مخصوصاً با نوسانات شدید قیمت کاغذ، قیمت تمام‌شده است. قیمت کتاب تولیدشده با کاغذ ایرانی به نسبت کاغذ خارجی مناسب‌تر است. بحث قیمت، یکی از ملاک‌های جذب رضایت مشتری است اما در کتاب‌های چهار رنگ و کودک که بیشتر کتاب‌های کانون شامل آن‌ها می‌شود، نمی‌توانیم از ظرفیت کاغذ ایرانی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در این چند ماه اخیر، فاصله و تفاوت قیمت‌ها درحال کاهش است. شاید تا دو سال قبل تفاوت قیمت کاغذ ایرانی و خارجی بیشتر از ۵۰ درصد بود اما متاسفانه این تفاوت درحال کم شدن است و شاید یکی از عواملی باشد که ناشران رغبتی به استفاده از کاغذ ایرانی ندارند. درحال حاضر تفاوت قیمت کاغذ ایرانی و خارجی شاید چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در نوع مشابه باشد که همین میزان هم در چاپ و قیمت‌گذاری کتاب اثر خواهد گذاشت.

مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سوال که آیا توزیع کاغذ ایرانی به تثبیت قیمت کاغذ کمک می‌کند یا خیر؟ توضیح داد: با توجه به شرابط فعلی؛ خیر. به‌عنوان یک نمونه از تجربه زیسته خودم که در چند هفته اخیر به دنبال کاغذ مازندران هستم، باید بگویم که آن هم با یک تلورانس متناسب با پارامترهای دلار و تورم و… افزایش قیمت دارد و این‌طور نیست که بگوییم نواسانات ارز بی‌تأثیر است. امکان دارد درصد افزایش قیمت آن نسبت به کاغذ خارجی کمتر باشد؛ چون وابستگی‌اش به ارز کمتر است اما درحال حاضر این تثبیت را نمی‌دهد. شاید سال گذشته کمی این موضوع ملموس‌تر بود اما مشاهدات در این یک ماه اخیر این را می‌گوید که این افزایش وجود دارد.

دانشور درباره انتخاب بین کاغذ ایرانی و کاغذ خارجی، گفت: انتخاب کاغذ به نوع کتاب، بستگی دارد. اگر کتاب آموزشی و تک‌رنگ یا دورنگ باشد و نیازمند صفحه‌آرایی و صحافی ویژه‌ای نباشد، ترجیح کانون استفاده از کاغذ ایرانی است. شاید دلیلش سبک کار کانون باشد و ظرفیت‌هایی که در حوزه دولتی داریم و باید از همان قوانین و مقررات استفاده کنیم. طبیعتاً ترجیحم در مواقعی که امکان استفاده از کاغذ ایرانی باشد، کاغذ ایرانی است اما برای تولیدهای خاص، کاغذ ایرانی هنوز این ویژگی را ندارد و امیدوارم این پیشرفت حاصل شود؛ چراکه می‌توانیم در این حوزه خودکفا شویم، از کاغذ ایرانی استفاده کنیم و این کار را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.