جوان آنلاین: کانال تلگرامی اندیشکده تهران نوشت:
کارگردانی تبادل؛ قدرتنمایی حماس پس از آتشبس
آنچه بزرگتر است، پنهان میماند! به نظر میرسد راهبرد این روزهای حماس و جهاد اسلامی همین یک خط جمله باشد. وقتی که آتشبس بین غزه و اسرائیل برقرار شد، به یکبار ماشینهای تویوتا با رزمندگان حماس وارد خیابانهای غزه شدند و رژه پیروزی برگزار کردند.
در دور دوم تبادل آزادی اسرای بین یک کارگردانی ماهرانه توسط حماس و جهاد انجام شد که به نظر میرسد در بعد رسانهای و عملیات روانی این موضوع با مدیریت و راهنمایی شبکه خبری الجزیره قطر صورت گرفته است. بلافاصله نزدیک به مرحله دوم عملیات تبادل اسرا مستند ما خفی اعظم از الجزیره منتشر میشود که در آن برای نخستین بار تصاویر و فیلمهای از شهید یحیی سنوار رهبر حماس در حین عملیات نظامی در داخل غزه منتشر میشود.
از غرفه عملیات عسگری حماس در ۷اکتبر تصاویری ناب منتشر میشود و محمد ضیف با صورتی شطرنجی شده در این فیلمها در حال سخنرانی است. در بعد اطلاعاتی این فیلم حائز اهمیت زیادی است. آنجای که تصاویر شهید سنوار و رفیق همراهش حمدان منتشر میشود یعنی آنها به شهادت رسیدند و حماس آن را تایید میکند ولی زمانی که تصویر محمد ضیف فرمانده گردانهای کتائب القسام حماس نشان داده نمیشود یعنی او زنده است و عملیات اسرائیل برای ترور وی در خان یونس موفقیت آمیز نبوده.
از سوی دیگر این مستند در زمان مهمی منتشر شد قبل از عملیات تبادل دوم. اوج کار رسانهای و روانی حماس هم در تبادل صورت گرفت. به انگار یک فیلم در حال ساخت بود. از سوی دیگر روند تبادل اسرا یک پیام مهم دیگری هم در پی داشت و این بود که حماس مدیریت غزه را در دست گرفته است. مقاومت فلسطین در نوار غزه مایل بود که روند تحویل چهار زندانی زن اسرائیلی را به منظرهای تبدیل کند که نه تنها حضور جنبش حماس را تثبیت کرد، بلکه کنترل و ظرفیت سازمانی بالای آن را نیز تثبیت کند.
صحنه آزادی ۴ سرباز زن اسرائیلی از وسط میدان فلسطین در قلب غزه توسط جناحهای مقاومت فلسطین، پیچیدگی اوضاع اسرائیل را با هر آنچه که مربوط به بهایی میشود که تل آویو در مذاکرات تبادل اسرا پرداخت کرد، افزایش داد. در میان تقویت این باورها مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل در دستیابی به اهداف جنگ ناکام مانده است و حماس ثابت قدم مانده و کنترل زمام حکومت در نوار غزه را در دست دارد.
در رویکردی که بازتاب تلاش برای گمراه کردن افکار عمومی توسط رسانههای اسرائیلی است، شبکههای تلویزیونی اسرائیل سعی کردند از تصاویر تحویل سربازان زن اسیر فراتر بروند، این مناظر مانند اینکه آنها لبخند زدند، لباسهای نظامی به تن داشته باشند و کیفهایی با خود حمل کنند در انتظار ورود سربازان زن به اسرائیل، برای ترویج شادی آمیخته با غم و اندوه.
حتی این موارد به حدی بود که عینات وایزمن کارگردان اسرائیلی در توضیح صحنهها و تصاویری که گردانهای القسام در میدان فلسطین در جریان آزادی سربازان زن مشاهده کردند، در توئیت خود در شبکههای اجتماعی گفت: «تزیینات، لباس ها، تدارکات یک تئاتر! پیروزی مطلق اینگونه نشان داده میشود». همچنین سافیر لوکین، خبرنگار کانال ۱۲ اسرائیل در امور فلسطین و عربی نیز توضیح داد که جنبش حماس از طریق نمایش نظامی خود قصد خروج منظم از مرحله دوم معامله مبادله را با برافراشتن پرچمها دارد. فلسطین، جناحهای مسلح و بنرهایی به زبان عبری در پیامهای متعدد به اسرائیلیها داشت.
حتی محل تبادل هم برای حماس جنبه تبلیغاتی داشت. در مورد انتخاب «میدان فلسطین» باید گفت این میدان نمادی تاریخی برای مردم غزه دارد و نیروهای اشغالگر با تانکهای خود وارد آن شده و سربازان شروع به گرفتن عکس از خود کردند تا اینگونه وانمود کنند که غزه در اختیار آنهاست؛ بنابراین حماس در ورای آتشبس در تبادل به دنبال صدور چندین پیام است:
۱. هنوز حماس زنده است و چیزهای پنهانی دارد که اسرائیل را شگفت زده میکند.
۲. اسرائیل نمیتواند حماس را از معادلات قدرت در غزه حذف کند.
۳. نمایش قدرت رسانهای و جنگ روانی علیه اسرائیل
۴. نشان دادن اینکه علیرغم خساراتهای فراوان، حماس از روایت مقاومت پیروز شده است.
۵. نشان دادن این قدرت که حماس نیروهای جدیدی استخدام کرده است. حتی گزارش سی ان ان هم به این موضوع اشاره دارد که ققنوس حماس از خاکستر غزه برخاسته و اکنون ۱۵ هزار نیرو جذب کرده است.