شناسهٔ خبر: 71042969 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس دبیرخانه دائمی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام مطرح کرد

عضویت ۵۰ دانشگاه داخلی در شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام

رئیس دبیرخانه دائمی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام گفت: ۵۰ دانشگاه در داخل کشور عضو شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام هستند و با این شبکه همکاری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی کریمی مرید، رئیس دبیرخانه دائمی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام درنشست خبری چهارمین مجمع عمومی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، با اشاره به ۴ پروژه کلان سازمان بین المللی سینوو گفت: اولین کلان پروژه، ارزیابی و اعتبار بخشی بین‌المللی و کیفیت در خدمات آموزشی است که تحت عنوان سیکوالز تعریف می‌شود و با توجه به اینکه نیاز کشور‌های اسلامی این هست که مجموعه‌های آنها اعتبار بخشی در آنها ایجاد شود خیلی از دانشگاه‌ها هستند شناخته شده نیستند مثل دانشگاه کشور‌های آفریقایی که یکی از رسالت‌های مهم سازمان سینوو این هست که مجموعه‌های کم برخوردار در کشور‌های اسلامی را تقویت کند که اینها نیاز به این دارند که شناخته شوند، و مدارکی که صادر می‌کنند، آموزش‌هایی که عرضه می‌کنند، یکجا مورد اعتبار بخشی قرار گیرد. کما اینکه الان یکی از دانشگاه‌های کشور عمان را کشور انگلستان تایید اعتبار می‌کند.

وی افزود: وقتی یه سازمانی به نام دانشگاه‌های کشور‌های اسلام تحت عنوان سینوومی تواند این امر را با حضور خود دانشگاه‌ها، روسا، اعضای هیئت علمی، کمیته‌های تخصصی دانشگاه‌ها انجام دهد، صحیح‌تر این هست که خود سازمان متولی امر اعتبار بخشی شود.

وی ادامه داد: کلان پروژه دوم، ارزیابی و اعتبار بخشی بین المللی، کیفیت اساتید در خدمات آموزشی است، یکی از پدیده‌هایی که ما شاهد آن هستیم، فرار مغز‌ها و مهاجرت، اساتید و نخبگان، کشور‌های اسلامی به کشور‌های دیگر است به عنوان مثال فرد در یک کشوری مثل ایران یا کشور مسلمان دیگری، متولد می‌شود آموزش میبیند بعد از یه مدتی می‌بیند که در آن کشور آنچنان که باید و شاید به وی جایگاه و اعتبار نمی‌دهند، بنابراین سینوو به دنبال حل کردن مشکلات اساتید، پژوهشگران و نخبگان در حوزه بین‌الملل است.

رئیس دبیرخانه دائمی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام افزود: برنامه ما آمدیم تعریف کردیم به چه شکل می‌شود به اساتید اعتبار بین المللی داد بدون اینکه بخواهند از کشور خود خارج شوند، برای این اساتید «کد اصالت بین المللی» تعریف کردیم که اساتید به جای اینکه از یک کشوری به کشور دیگه‌ای مهاجرت کنند، آموزش‌های خودشان را طبق اعتباری که سینوو به آنها می‌دهد، آموزش خودشان را در همان دانشگاهی که هستند ارائه دهند.

وی ادامه داد: این آموزش به صورت بین المللی در کشور‌های مختلف عرضه می‌شود و آن استادی که این آموزش را انجام داده در پایان هم یک ارزش افزوده اقتصادی بر خودش ایجاد کرده و هم توانسته خودش رو به دنیا معرفی کند و یک تشخص بین المللی هم دریافت کرده است.

کریمی مرید افزود: سومین کلام پروژه، «نخستین دانشگاه بین المللی و جامع هوشمند تحت عنوان سوپر یونیورسیتی سینوواست» که این سوپر یونیورسیتی متعلق به سازمان همکاری اسلامی و کامستک خواهد بود و هیچ کشوری نمیتواند ادعای مالکیت نسبت به این دانشگاه داشته باشد و همه کشور‌های اسلامی و البته کشور‌های غیر اسلامی عضو سازمان ملل متحد که عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی هم هستند، می‌توانند از ظرفیت این سوپریونیورسیتی که دارای استاندارد‌های آموزش‌های هوشمند است و رویکردش، رویکرد بین المللی است می‌توانند از آن ظرفیت استفاده بکنند و پس از پایان دوره تحصیل شان برای اولین بار مدرک دوئل بین المللی دریافت بکنند.

وی ادامه داد: یعنی یک دانشگاهی که از قبل مجوز خود را از وزارت آموزش عالی کشورش دریافت کرده است، عضو سازمان سینوو می‌شود و دانشجو جذب می‌کند و در پایان دوره به صورت مشترک با سینووسوپر یونیورسیتی مدرک بین المللی می‌هده که این مدرک به صورت یکپارچه درکشور‌های اسلامی قابل ارزیابی است.

کریمی مرید افزود: یعنی فرد، آموزش دیده و فارغ التحصیل شده و دانش آموخته دیگر نیاز نیست بخواهد مجدداً از فرایند اعتبار بخشی و دریافت اعتبار از وزارتخانه اقدام کند.

وی ادادمه داد: چهارمین پروژه، پروژه سوپر اپلیکیشن سینووپلاستی است که این اولین سوپر اپلیکیشن آکادمیک در دنیاست الان شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین فعالیت می‌کنند و افرادی که می‌خواهند آموزش‌های خود را عرضه بکنند به ناچار، چون سکویی وجود ندارد سمت آن سکو‌های می‌روند و آنجا امکان فیلتر کردن آموزش وجود ندارند، فرد آموزش دیده نمی‌داند که آیا این آموزشش استاندارد‌های لازم را از یک گروه علمی دریافت کرده است یا نه، سینوو اینجا یک راه حلی را ارائه داده و کمک کرده که دانشجو یا یک مهارت آموز که به هر شکلی می‌خواهد یک آموزش استانداردی را ببیند و درپایان دوره گواهی معتبر دریافت کند، با استفاده از اپلیکیشن سینوو که توسط موسسات آموزش عالی و مراکز آموزشی مورد تایید سینوو محتوا در آن بارگذاری می‌شود. با این اتفاق این سوپر اپلیکیشن آموزشی بومی در کشور‌های اسلامی عضو نهادینه می‌شود.

وی افزود: انشالله این سوپر اپلیکیشن در چهارمین مجمع عمومی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام رونمایی خواهد شد.

کریمی مرید ادامه داد: دانشجویانی که در کشور‌های مختلف امکان تحصیل ندارند سینوو آنها را جذب می‌کند، از دیگر برنامه‌هایی که در مجمع چهارم به آن پرداخته می‌شود، «طرح نخستین المپیاد دانشگاهی حوزه هوش مصنوعی توسط کشور‌های اسلامی است که پیشنهاد آن را سینوو داده است.

وی افزود: همچنین ما قصد داریم میزبان نخستین المپیاد دانشگاهی حوزه هوش مصنوعی باشیم، نکته دوم هم که باز برای حوزه دانشجویان جذاب بوده «نخستین المپیاد ورزشی دانشگاه کشور‌های اسلامی است «که این هم انشالله برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده که یک کشور و یک دانشگاه میزبانی این المپیاد ورزشی را عهده دار شود.

وی ادامه داد: در زمینه اعتبار بخشی و رتبه‌بندی، سینوو محدود به حوزه علوم انسانی نیست حوزه علوم فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، هنر، زبان همه این موارد توسط سینوو حمایت می‌شود.

کریمی مرید افزود: «طرح پسا دانش آموختگی» هم برای دانشجویان و دانشگاهیان عضو سینوو داریم، گام بعدی ایجاد اشتغال و کارآفرینی است الات یکی از مجموعه‌هایی که عضو سازمان سینوو هستند، مهارت خانه است که با همکاری کشور انگلستان در حوزه ایجاد اشتغال توسط هوش مصنوعی کار می‌کند، بنابراین دانشجو مطمئن است بعد از اینکه یک آموزش آکادمیکی را طی میکند، در کنارش یک مهارتی را آموزش میبیند که به واسطه این مهارت میتواند اشتغال خودش را در آینده تضمین کند و در حوزه طرح‌های پژوهشی هم سینوو از طرح‌های پژوهشی در حوزه بین‌الملل حمایت ویژه می‌کند.

رئیس دبیرخانه دائمی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام گفت: ۵۰ دانشگاه در داخل کشور عضو شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام هستند و با این شبکه همکاری می‌کنند.