به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، جهت تامین نظر شورای نگهبان بخشی از جزء ۲-۱ بند (الف) تبصره ۳ ماده واحده این لایحه را اصلاح و بر مابقی این جزء اصرار کردند.
در جزء مذکور آمده است: در اجرای بند «الف» ماده (۱۰۲) قانون برنامه هفتم پیشرفت، به ستاد کل نیروهای مسلح برای صادرات یا مصرف در پالایشگاه های داخلی بابت تقویت بنیه دفاعی شامل طرح شهید باقری سه میلیارد و دویست میلیون ۳.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ یورو، طرح شهید نظران دو میلیارد و پانصد میلیون (۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو و طرح شهید مدرس پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو جمعاً به مبلغ شش میلیارد و دویست میلیون (۶.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو و بابت طرح شهید چمران یک میلیارد و سیصد میلیون (۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو مطابق جدول شماره (۲۱) این قانون انواع نفت خام و میعانات گازی با اعمال حساب در دفاتر خزانه داری کل کشور به صورت ماهانه و منظم تحویل می شود.
معادل نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی، به صورت فرآورده و مشتقات برای صادرات آن، در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار می گیرد. تحویل نفت این جزء توسط شرکت ملی نفت ایران منوط به تحویل سایر موارد مندرج در بند «الف» این تبصره نمی باشد.
مهلت تخصیص و واگذاری نفت و میعانات گازی مندرج در این جزء تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۵ می باشد و سهم صندوق توسعه ملی به صورت حواله نفتی تحویل این صندوق می گردد.
همچنین نمایندگان بر جزء ۳ بند (الف) تبصره ۳ ماده واحده این لایحه اصرار کردند.
براساس جزء مذکور؛ سهم صندوق توسعه ملی موضوع اجزای بند «ح» ماده (۱۶) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ،۱۳۹۵/۱۱/۱۰ چهل و هشت درصد (%۴۸) از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و صادرات فرآورده های نفتی است. بیست و هشت واحد درصد از سهم صندوق توسعه ملی در قالب بدهی به صورت یک دوازدهم به دولت اختصاص می یابد.
سهم صندوق توسعه ملی بابت تحویل نفت به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و طرح های خاص دارای مجوز و استجازه برداشت و تحویل نفت، تهاتر نفت و صادرات فرآورده نفتی به صورت حواله نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود.
بنابراین گزارش نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان جزء های (۱) و (۱-۳) بند (ت) تبصره ۳ ماده واحده این لایحه را اصلاح کردند.
براساس جزء یک مذکور؛ به منظور تأمین فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور، به شرکت های دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه داده می شود نسبت به واردات، خرید و تهاتر فرآورده های نفتی در سقف ردیف های در نظر گرفته شده با رعایت اصل پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید و دستگاه های ذیربط نیز راهکارهای بهینه سازی و کاهش مصرف فرآورده های نفتی به شرح زیر را با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی و سایر دستگاه های اجرائی ذیربط، انجام دهند.
در جزء ۳-۱ آمده است: اولویت در اعطای مجوز و تسهیل واردات خودرو به اتوبوس ها، کشنده ها، خودروهای سواری و موتورسیکلت ها با اولویت برقی و یا برقی – بنزینی (هیبریدی) با استفاده از تمام سوخت های جایگزین.
براساس این گزارش نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، جهت تامین نظر شورای نگهبان بر بند الحاقی ۵ تبصره (۱۰) ماده واحده این لایحه اصرار کردند.
بند الحاقی ۵- به استناد ماده (۷۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در راستای عمل به وظایف نظارتی نمایندگان در حوزه های انتخابیه، دولت مکلف است از طریق تأمین، اختصاص و واگذاری زمین و ساختمان با استفاده از کلیه ظرفیت ها از جمله برخورداری از مفاد مصوبه مولدسازی دارایی های دولت نسبت به ایجاد دفتر ارتباطات مردمی در اختیار مجلس شورای اسلامی در کلیه مراکز شهرستان های واقع در حوزه های انتخابیه با رعایت ضوابط
مربوط به مکان یابی و نصاب عرصه و اعیانی مناسب، مطابق دستورالعملی که حداکثر یکماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می رسد، اقدام نماید. مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است و کلیه دستگاههای اجرائی از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور مکلف به هماهنگی و همکاری می باشند.
گزارش تفصیلی تحقق مفاد این بند هر سه ماه یکبار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس شورای اسلامی ارسال می گردد.