به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «رویا حیدرزاده» امروز دوشنبه در نشست خبری پنجمین جشنواره ملی فرهنگی فردُخت گفت: ما باید در حوزه مد و لباس با رویکردی علمی و دقیق عمل کنیم. فعالیتهای ما باید مبتنی بر پژوهش و پشتوانه علمی باشد و نگاهی تخصصی به وضعیت جامعه، بهویژه بانوان، داشته باشد. این اقدامات باید در قالب یک برنامه پژوهشی منسجم و مبتنی بر نگاه علمی پیش برود.
وی افزود: اگر کاری که آغاز میکنیم فاقد نگاه علمی و بهروز باشد، قطعاً تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت. بنابراین، گام نخست ما اجرای یک اقدام علمی و قوی است تا بتوانیم اثرگذاری واقعی در این حوزه داشته باشیم.
رئیس سازمان بسیج زنان کشور با بیان اینکه گام دوم شامل ایجاد و تقویت شبکهای از طراحان مد و لباس در کشور است،اظهار کرد: در حال حاضر، شبکهای از طراحان وجود دارد، اما این شبکه بیشتر شبیه به یک بانک اطلاعاتی است و ارتباط و توانمندسازی طراحان در آن بهصورت سیستماتیک انجام نمیشود. منظور ما از شبکه، ساختاری است که بتواند طراحان را توانمند و به ارتقای آنها کمک کند.
حیدرزاده بیان کرد: ما در کشور ظرفیتهای بالایی داریم. بانوان طراح با استعداد و ذوق، که با فرهنگ ایرانی و اعتقادات ما آشنایی دارند، میتوانند طرحهایی ارائه دهند که در حوزه پوشش اجتماعی بانوان، متناسب با فرهنگ و باورهای ما، تأثیرگذار باشد.
وی گفت: در نتیجه، گام دوم ما سازماندهی و تشکیل یک شبکه بزرگ و توانمند از طراحان مد و لباس کشور است. این اقدام باید با مشارکت و هماهنگی دستگاههای مسئول صورت بگیرد تا ساختاری کارآمد برای مدیریت و هدایت این مجموعه شکل بگیرد. انشاءالله با برنامهریزی دقیق، این هدف محقق خواهد شد.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور اضافه کرد: در ۳۲ استان جشنواره برگزار شد و ما توانستیم از شبکه طراحان، آثار ارزشمندی در قالبهای مختلف دریافت کنیم.
حیدرزاده گفت: به واسطه اجرای این برنامه و مشارکت گستردهای که ایجاد شد، موفق شدیم ۵۳۲۷ اثر را در قالب برنامه نهایی جمعآوری کنیم. این آثار که از سراسر کشور ارسال شده بود، مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و اکنون در فرآیند برنامه جشنواره ملی آثار و طرحهای برگزیده قرار دارد.
وی اضافه کرد: در گام سوم، تمرکز ما بر تولید این آثار است. با استفاده از ظرفیتهای درونسازمانی و برونسازمانی، برنامه داریم تا آثار برگزیده جشنواره را به مرحله تولید برسانیم.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان گفت: همچنین، با حمایت تولیدکنندگان عرصه پوشاک، قصد داریم این محصولات را به دست مردم برسانیم تا عرضه آنها در بازارهای کشور امکانپذیر شود. هدف این است که بانوان، زنان و دختران ما بتوانند از این محصولات در فروشگاهها استفاده کنند و این آثار بخشی از زندگی روزمره آنها شود.
حیدرزاده با طرح این پرسش که چهکاری میتوان انجام داد تا با حفظ قیمت مناسب، تولید داخلی تقویت شود؟، اظهار کرد: دستگاههای مسئول باید با ارائه امتیازاتی مانند معافیتهای مالیاتی یا حمایتهای دیگر، تولیدکننده را تشویق کنند تا محصولات داخلی باکیفیت و قیمت مناسب تولید کند. اگر این اتفاق بیفتد، جهش تولید در حوزه پوشاک بهواقع برای کشور رقم خواهد خورد.
عادله سادات تقاعدیان دبیر جشنواره فردُخت نیز در همین نشست خبری با بیان اینکه ما اکنون در گام پنجم جشنواره فردُخت هستیم، گفت: در کل کشور، هفت هزار مخاطب داریم که از این تعداد، هزار نفر از جامعه نخبگانی، یعنی اساتید ماهر طراحی دوخت هستند و ما امسال، برای این گروه ویژه، یک برنامه عملی نیز داشتیم.
وی افزود: امسال بخش ملی، بینالمللی و مد مقاومت را برای جشنواره فردُخت تعریف کردهایم حتی شیوهنامههای متعدد جشنواره به زبان لاتین ترجمه شده و با بخش بینالملل که از سالهای گذشته در بخش پژوهش با ما همکاری میکرد، ارتباط برقرار کردهایم و در حال حاضر، در پوستر جشنواره، ۸ پرچم کشورهای مختلفی دیده میشود که عمدتاً در بخش پژوهش و گاهی نیز در بحث طراحی و دوخت، با این بزرگان، برندهای معروفشان همکاری داریم.
دبیر جشنواره فردُخت یکی دیگر از تفاوتهای برجسته جشنواره فردُخت، توجه به بخش توانمندسازی خواند و عنوان کرد: نقطه تمایز این جشنواره با سایر جشنوارهها این است که ما ابتدا به جامعه هدف و مخاطب خود اعلام میکنیم که چه انتظاراتی داریم مثلاً طراحی مانتو اجتماع با ویژگیهای خاص و تخصصی سپس، در یک بازه زمانی ۳ الی ۴ ماهه، دورههای توانمندسازی برای مخاطبان خود برگزار میکنیم چه به صورت محلی، چه شهرستانی، استانی و چه به صورت ملی.
تقاعدیان با بیان اینکه در سال گذشته متولی بخش ملی دانشگاه الزهرا بود. امسال نیز، به لطف حضور فعال در استانها و دبیرخانههای استانی در عموم استانها، بخش توانمندسازی توانسته است کمک شایانی بکند، تصریح کرد: ما در بخش توانمندسازی فقط روی موضوع مانتو کار میکنیم و حتی توانمندسازی پژوهشی نیز برگزار میکنیم. یعنی ابتدا مخاطب خود را تجهیز، تصریح، انگیزهمند و هویتمند میکنیم، همراهی و مشاوره میدهیم و در یک بازه زمانی چهار- پنج ماهه او را تقویت میکنیم و سپس از او میخواهیم در فراخوان شرکت کرده و آثار خود را ارسال کند.
وی وجه تمایز دیگر این جشنواره را ثبات در سیاستگذاری و اهداف توصیف و خاطرنشان کرد: در جشنوارههای متعددی که در کشور برگزار شده است، معمولاً پس از چند سال، یا دیگر برگزار نمیشوند یا دوسالانه میشوند، یا مسئولین جابجا میشوند و یا بنا به تغییر دولتها، مدیران و صاحبنظران با رویکردهای متفاوتی در فضاهای مدیریتی قرار میگیرند لذا، نتیجه ملموس و قابل اجرایی از جشنوارههای مدل لباس در جامعه نمیبینیم اما در جشنواره فردا، این ثبات سیاستگذاری باعث شده که همان کلیدواژهای که ۵ سال پیش کار کردیم (مانتو اجتماع)، همچنان ادامه یابد و بدنه اجرایی آن نیز ثابت بماند که این موضوع به کیفیت کار کمک میکند.
دبیر جشنواره فردُخت هدف از برگزاری جشنوارههای این چنینی را گفتمانسازی پوشش ایرانی اسلامی عنوان کرد و گفت: یعنی ابتدا تغییر ذهنیت، تغییر ذائقه، تغییر آموزشها و هویتدهی و انگیزهبخشی به دانشآموزان، دانشجویان، طراحان، اساتید و کارشناسان خبره است که از طریق این گفتمانسازی، این عزیزان احساس خوب و نشاطی را در مواجهه با جشنوارههای این چنینی تجربه میکنند و در آن مشارکت میکنند.