به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، نشست تبیین اقدامات معینهای فرهنگی و اجتماعی بنیاد ملی ـ مردمی نهضت پیشرفت بانوان روز ششم بهمنماه با حضور عاطفه سعیدینژاد، رئیس بنیاد ملی ـ مردمی نهضت پیشرفت بانوان در اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.
رئیس بنیاد ملی ـ مردمی نهضت پیشرفت بانوان در ابتدا با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: در این جلسات به دنبال این هستیم که از صفر تا صد مبانی نهضت پیشرفت بانوان و آنچه امروز میخواهیم انجام دهیم را ارائه کنیم و بالاخص به تفاوتهایی که در فضای نهضت در راهبردهای عملیاتی ایجاد شده بپردازیم.
وی اظهار کرد: نگاه ما از ابتدا در نهضت پیشرفت بانوان این بود که این جریان باید به صورت مردمی پیش رود و از مدل تعاملی با نیروی انسانی تا مدل حمایتی در فعالیتها، شکل کار مردمی بوده و خواهد بود. به مرور این ضرورت احساس شد که ما باید بتوانیم حلقه میانی واسط بین حاکمیت و مردم برای همراه کردن جریان مردمی با ظرفیتهای بزرگ حاکمیتی باشیم. در این راستا لازم است قدرت ارتباطگیری خودمان را با مخاطب عام توسعه دهیم.
سعیدینژاد افزود: این افزایش قدرت هم در مدل کار و هم بعضا در نیروی انسانی است، یعنی بعضی از نیروهای انسانی به دلیل پیش زمینههای ذهنی خودشان و پیشزمینههایی که محیط نسبت به آنها دارد قدرت جذب خیلیها را ندارند و ما برای اینکه کار مردمی انجام دهیم به نیروهای جدیدی نیاز داریم.
نهضت پیشرفت بانوان
وی عنوان کرد: آنچه امروز برای ما مهم است اینکه تصویر و تفسیری که از نهضت پیشرفت داریم و راهبردها همان راهبردهایی است که در کتاب نهضت پیشرفت بانوان آمده است. از ابتدا نگاه ما این گونه بوده که آنچه پیش روی ما قرار میگیرد، نقشه پیشرفت کشور است و به یک معنا پیشرفت ایرانی ـ اسلامی است و متناظر برای شکل گیری این پیشرفتها یکسری راهبردهای اولویتدار در واقعیت امروز جامعه شناسایی کردیم، اینها همان مواردی است که چهار سال قبل به آنها رسیدیم، اما اینکه در میدان عمل با چه زبان و ادبیات و چه عملیاتی این کار را پیش ببریم در طول زمان با اقتضائات جامعه باید تغییر و تحولاتی داده شود تا به روز باشد و قدرتی در شبکهسازی برای خود ایجاد کند.
رئیس بنیاد ملی ـ مردمی نهضت پیشرفت بانوان گفت: در نهضت پیشرفت بانوان باید توجه داشته باشیم که به دنبال کار بزرگ گفتمانی هستیم، به عنوان مثال اعیاد و ماه رمضان و غیره مهم هستند که درواقع مناسبتی دیدن فعالیتهای فرهنگی است، ما میخواهیم اولا بدانیم امروز جامعه اسلامی در چه نقطهای قرار دارد و چه مشکلاتی دارد و فهممان را از مسائل، ملی کنیم بعد این مناسبتها و فرصتهای ارتباطی که داریم بستری بدانیم برای حل مسئله و ارتباطگیری با مخاطب، لذا رویکرد ما مسئلهمحور است.
وی بیان کرد: یکی از مواردی که برای ما مهم بوده و تفاوت ایجاد کرده این است که رویکرد ما در نهضت پیشرفت حل مسئله در مقیاس ملی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی آنجا که بحث حلقههای میانی را مطرح کردند، برخی مصادره به مطلوب کردند و گفتند ایشان به همین اقدامات ما اشاره میکنند. بحث ضرورت حلقههای میانی بعد از بیانیه گام دوم مطرح شد که اگر کسی با نگاه دقیق این موضوع را مورد مطالعه قرار دهد متوجه میشود که رهبر معظم انقلاب اسلامی به یک جریانی از حلقههای میانی اشاره میکنند، یعنی حلقههای میانی را طیفبندی میکنند، اما در این طیفها از کارگروههای معمولی شروع میکنند و در نهایت به جنس حلقههای میانی راهبر اشاره میکنند که راهبری و همافزایی جریانهای مردمی را برعهده دارند.
سعیدینژاد افزود: آنچه امروزه عنصر مفقوده کشور ماست، همین حلقههای میانی راهبر است، یعنی ما شاید هستههای آتش به اختیار و جریانهای پراکنده مردمی داریم اما چون حلقههای میانی راهبر را نداریم این همافزایی برای حل مسئله شکل پیدا نمیکند.
وی اظهار کرد: یکی از عرصههای به شدت متراکم از جهت وجود جریانهای مردمی، عرصه تربیت است. این همه دغدغهمند داریم که مدرسه اسلامی راهاندازی کرده اند، اما در نهایت چقدر کنش این افراد به نفع نظام جمهوری اسلامی و به نفع آموزش و پرورش تمام شده است؟ تقریبا نزدیک به هیچ. اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در جمع فعالان تربیتی ماجرای عدالت آموزشی و برنامهریزی برای مدارس دولتی را مطرح کرند یک درد بزرگ امروز در نظام اسلامی است. صرف حضور فعالان و صرف کنشهای متنوع و پراکنده مسئله را حل نمیکند اولا باید درک مسأله در مقیاس ملی باشد، زیرا الگوی مدارس غیر دولتی قابل اجرا در مدارس دولتی نیست.
رئیس بنیاد ملی ـ مردمی نهضت پیشرفت بانوان عنوان کرد: امروز تقریبا 16 میلیون نفر دانش آموز داریم که کمتر از 500 هزار دانش آموز در مدارس غیر انتفاعی حضور دارند و عمدتا در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند و ما اگر می خواهیم مسائل جمهوری اسلامی را حل کنیم باید پاسخی در خور واقعیت امروز مدارس داشته باشیم. به همین منظور در نهضت پیشرفت بانوان سعی کردیم مسائل را در مقیاس ملی بفهمیم و پاسخی در خور مقیاس ملی یعنی الگوی قابل تکثیر و تعمیم ارائه کنیم.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: «خوبی دفاع مقدس این بود که یک میدان محیایی بود و هر شخص با هر تخصص و منزلت اجتماعی جای خود را پیدا میکرد» و نکته اینجاست که بستر دفاع مقدس مجموعه ای از تمهیدات داشت و این شبکه مردمی که دوست داشت فعالیت کند در این میدان خود را پیدا میکرد. ما طراحی میدان برای واقعیتهای بزرگ فرهنگی که لازم است مردم بیایند یک کنشی ناظر به توانشان انجام دهند و کمک کنند مسئله حل شود نداشته ایم. بنابراین، ما نیاز به حلقه های میانی راهبر داریم که بعضا ایجاد پلتفرم کنند و برای حضور دیگران زمینه سازی کنند، یعنی میدانی را فراهم کنیم که به عنوان مثال این شبکه معلم یار یا خاندان یار انگیزه پیدا کند، توانمند شود، بستر برایش فراهم کنیم و هم محتوا در اختیارش قرار دهیم.
نقشآفرینی بانوان
سعیدینژاد گفت: نهضت پیشرفت بانوان در نقطه حلقه میانی راهبر قرار دارد و نگاهش این است که زن ایرانی امروز با استعداد و ظرفیت و توانش چه نقشآفرینی ویژهای می تواند داشته باشد، لذا ظرفیتهایی مانند معلم یار و خاندان یار هم با فهم نقشه پیشرفت کشور و هم با فهمی از ظرفیت های زنانه است. برداشت ما این است که اگر زن امروز نقش درست و واقعی برای تحقق پیشرفت کشور به خود بگیرد عملا در مسیر هویتبخشی قرار گرفته است. به نظر میرسد یکی از حلقههای مفقوده در جامعه ما نبود فضای مناسب برای کنشگری جدی و موثر بانوان است. لذا سعی شده طرح ها مبتنی بر فهم پیشرفت کشور، اقتضائات پیشرفت و اقتضائات جامعه زنانه باشد. ما در واقع بدنبال حل مسأله در مقیاس ملی هستیم و در این زمینه یکی از واقعیت ها که به دنبالش هستیم الگوی مردمی حل مسئله است. این الگوی مردمی یعنی کارسپاری بزرگ ملی و باید بستر برای حضور مردم فراهم شود.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در جامعه این است که اندازه مسائل فرهنگی را درست نمی دانیم در صورتی که یکی از واقعیت های ضروری است. متاسفانه برای فضای فرهنگی نگاه مهندسی وجود ندارد، در صورتی که سالهاست رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردهاند که مهندسی فرهنگی را جدی بگیرید. لذا تلاش ما در نهضت پیشرفت بانوان این بوده که با مباحث محتوایی که به عنوان مباحث مبنایی داشتهایم، اولا ریشهشناسی عمیق نسبت به مسائل داشته باشیم و بعد نگاه کلان نسبت به وضعیت کنشگران حل مسئله داشته باشیم.
به گفته رئیس بنیاد ملی ـ مردمی نهضت پیشرفت بانوان، جریان حلقه میانی قرار است مسیری باشد که نشان دهد آنچه ما فکر می کردیم کلا بر عهده حاکمیت است، این گونه نیست و خیلی از مسئولیتها به مردم سپرده شود و حاکمیت راهبر مسئله باشد و زیرساختها را فراهم کند. درواقع این حلقه میانی هم از خود مردم است.
وی افزود: عنصر اصلی مردمی بودن این است که ماموریت عده ای این شود که مسأله ای را در کشور حل کنند. چنین افرادی قدرت بسیج جریان حاکمیت را هم دارند. عنصر اساسی که در جریان مردمی وجود دارد استمرار و ماندگاری است. ما تلاشمان این بوده که نسخه ای از این کار را در نهضت پیشرفت در سطحی شکل دهیم. در نهایت ما به نقشه کلان برای فعالیت رسیدیم تا واقعیتی را در میدان محقق کنیم. امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: «جهاد تبیین واجب فوری ماست» و این ضرورت برای جامعه مشخص شده است. یکی دیگر از مواردی که اشاره کرده اند محاصره تبلیغاتی دشمن است، در این زمینه به نهضت تبیین زنان رسیدیم و برای اینکه انحصار تبلیغ را بشکنیم تنها راه این است که فضای فامیل را دریابیم و اینگونه شد که به طرح «خاندان ایرانی» رسیدیم.
سعیدینژاد عنوان کرد: رکن دیگر، «مدرسه زندگی» است که ناظر به انواع آموزش هایی است که این فضای خانوادگی و خاندانی به آن احتیاج دارند. مجموعه کلاس ها و آموزش هایی که با نگاه درست و اسلامی در فضای سبک زندگی اسلامی قرار است ورود پیدا کند با عنوان مدرسه زندگی تعریف کرده ایم. این درواقع جهاد تبیین چهره به چهره است. یک عرصه دیگر با عنوان جهاد تبیین مجازی نیز تعریف کرده ایم که در قالب طرح حرف آورد تعریف شده است. یکی از مواردی که کمتر در آن ورود داشته ایم فضای مجازی بوده و هست. نگاه ما این است که گفتمان موثر و هم افزایی در این زمینه صورت پذیرد.
وی بیان کرد: در حرف آورد برای افراد دوره آموزش رسانه ای برگزار می شود که معمولا پرهزینه است اما ما سعی می کنیم رایگان یا با هزینه کم برگزار کنیم تا افراد وارد میدان شوند و حرکتهای مؤثر را شکل دهند. در حرف آورد مدل کار این گونه است که در مناسبتهای ملی و مذهبی، موضوعی در نظر گرفته میشود و از بانوان درخواست می شود درباره موضوع خاصی صحبت کنند و فیلم یا پادکست را برای حرف آورد ارسال کنند و به مرور عضو باشگاه حرف آوردی میشوند و فرصتهای مختلف برای این افراد شکل داده میشود. نگاه ما این است که حرف آورد جایی باشد که بانوان بی دغدغه و راحت بتوانند مطالبات به حق خود را مطرح کنند و این محصولات فرصت پیگیری را فراهم میکند.
رئیس بنیاد ملی ـ مردمی نهضت پیشرفت بانوان گفت: امروز مخاطب موثر که از سطح مخاطب میتواند جلوتر رود و در لایه اثرگذاری بنشیند دختران نوجوان هستند. بیش از 16 میلیون دانش آموز داریم که بالغ بر 8 میلیون نفر نوجوانان دختر به عنوان قشر مستعد در حوزه عفاف و حجاب هستند و این شد که تصمیم گرفتیم طراحیهایی در حوزه دختران داشته باشیم و به نظام جامع طراحی در حوزه دختران رسیدیم. در این زمینه حتی پیشنهاداتی به حاکمیت داریم. یکی از مواقف بزرگ برای ارتباط گیری با نوجوان مدرسه است که مبدأ قوی برای کار فرهنگی به شمار می آید و ورود ما در این حوزه از دریچه علمی و آموزشی است.
وی با بیان اینکه شبکه «معلم یار»، شبکهای است که ناظر به کار نوجوان شکل پیدا کرده، اظهار کرد: این شبکه دو مدل آموزش دارد که شامل مباحث علمی ـ آموزشی و فرهنگی ـ تربیتی است. با توجه به اینکه ممکن است برخی اقدامات در فضای مدرسه قابل پیگیری نباشد فضایی به عنوان نظام جامع تربیت در حوزه دختران در نظر گرفتهایم که این محیط به نام آکادمی مریم شکل پیدا کرده است.
طرحهای راهبردی برای دختران
سعیدینژاد افزود: همچنین، طرحهای راهبردی در حوزه دختران در نظر گرفته شده، از جمله طرح رفیقانه (همراه سازی عموم مخاطبان با ایجاد فرصت تفریح سالم در فضای رفاقتی)، بر اساس مطالعات علمی ثابت شده گروه های جمعی فرصت رشد عاطفی را فراهم می کند. برای حاکمیت نیز در این زمینه پیشنهاد داریم که کارت تفریح برای این گروه در نظر بگیرند یعنی سرانه تفریح تعریف کنیم.
وی بیان کرد: یکی دیگر از طرحها «دختر آیندهساز» است. یکی از ویژگیهای سن نوجوانی خیالپردازی است که واقعیت مهم برای رشد نوجوان به شمار میآید. اگر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و آینده درخشانی متناسب با ظرفیت و استعداد نوجوان و واقعیت جامعه برایش شکل پیدا کند کمک بزرگی به نوجوان کرده ایم. یکی از موضوعات مهم برای ما بحث تخصص در نوجوانی است که مامن اصلی برای رفع دیگر نیازهایش خواهد بود. در این زمینه آمادگی این را داریم که در کل کشور مدل الگویی که شکل گرفته پیاده شود.
سعیدینژاد تصریح کرد: در سایت rafiqaneh.ir رویدادی با عنوان فردامون فعال است. هر دانشآموز میتواند در این سایت وارد شود و ثبت نام کند و در نهایت کارنامه برای او صادر می شود که کارنامه خودشناسی است با این اقدام کمک می کنیم نوجوان دارای ماموریت شود. «دختر پیشرو» نیز از دیگر طرحهاست. ما باید ناظر به الگوهای مؤثر دخترانه گفتمانسازی داشته باشیم. ما دختران برجسته و فرهیخته در حوزههای مختلف داریم که باید معرفی کنیم.
انتهای پیام