به گزارش همشهری آنلاین، حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران با بیان این که نقاط گرهدار ترافیکی شهر تهران تغییر محسوسی نکرده است، ادامه میدهد: به طور مثال اگر تعداد شبکه معابر را حدود ۱۰۰ محدوده تعریف کنیم ما در ۳۰ درصد تکرار ترافیک داشتیم الان هم همان اعداد تکرار شده و تنها تفاوتی که کرده به دلیل تغییر ساعت کاری و افزایش سفرهای آموزشی شاهد ترافیک های سنگین هستیم اما این که بگوییم که گره ترافیکی تازه را شاهد نبوده ایم.
به اعتقاد برادران یکی از عوامل مهمی که احساس پراکندگی ترافیک در سطح شهر را افزایش داده است، استفاده گسترده از اپلیکیشنهای مسیریاب است. این ابزارها برای کاهش زمان سفر، بدون محدودیت از معابر محلی و کوچهپسکوچهها استفاده میکنند. این مسئله باعث شده است که ترافیک به محلههای مسکونی نیز کشیده شود و شهروندان احساس کنند که ترافیک به کوچههای فرعی نیز گسترش یافته است.
او تاکید میکند: اپلیکیشنهای مسیریاب بدون اعمال محدودیتهای قانونی، از معابر محلی استفاده میکنند و این موضوع، به افزایش مشهود ترافیک در محلهها منجر شده است.
بسیاری از کشورهای دنیا قوانین خاصی برای محدود کردن استفاده از مسیریابها در معابر محلی دارند، اما چنین قوانینی در ایران هنوز وجود ندارد.
به گفته برادران گرههای ترافیکی سنتی همچنان پابرجا هستند، اما اضافه شدن سفرهای جدید و تغییر رفتار شهروندان، زمان و مکان ترافیک را گستردهتر کرده است. استفاده از اپلیکیشنهای مسیریاب نیز تأثیر چشمگیری بر پراکندگی ترافیک در معابر شهری و محلی داشته است.
نقش مسیریاب ها در انتقال ترافیک پایتخت به دل محله ها
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران استفاده گسترده از اپلیکیشنهای مسیریاب را یکی از عوال مهم افزایش پراکندگی ترافیک در شهر تهران دانست.
صاحبخبر -
∎