امیر توکلی رودی در بازگشت از سفر و دیدار با مقامهای هیات حاکمه افغانستان به ایسنا گفت: امروزه در حوزه ترانزیت کالا، جنگ، جنگ کریدورها است.
وی با بیان اینکه کریدور ایران به عنوان کریدور شرق و غرب شامل مسیر خط آهنی است که از ایران تا چین خواهد رفت، بیان کرد: تاکنون تا روزنک افغانستان اجرا شده و از مسیر واخان افغانستان به چین متصل میشود که مطالعات آن توسط شرکت مترا در حال انجام است.
وی در خصوص تفاوت آن نسبت به کریدور کاشغر گفت: کشورهای محدودتری در آن هستند. گرچه این کریدور ریلی از سوی برخی کشورها همچون ترکیه، امارات متحده عربی و عراق تهدید میشود و تلاش بر حذف کریدور ایران دارند اما همه موظفیم از کریدور ایران که از چین و افغانستان تا ترکیه هست حفاظت و اجرای آن را عملی کنیم.
نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درآمد کریدورها آنقدر است که امارات متحده عربی دیگر به نفت متکی نیست و خودش را به هاب ترانزیت تبدیل کرده و از این طریق، سالانه ۱۰۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.
عضو ستاد تسهیلات رفع موانع تولید در ادامه گفت: تلاش داریم تا خواف را به منطقه ویژه اقتصادی معدنی ایران و افغانستان تبدیل کنیم و مطالعات آن با همکاری شرکت صنعتی معدنی فولاد سنگان شکل گرفته و سفرها و مراودات اخیر با افغانستانیها پیرامون مسائل ترانزیت کالا از کریدور ریلی و حمل مواد معدنی از مناطق غوریان، پشتون زرغون افغانستان به نقطه صفر مرزی خواف انجام شد.
وی پیرامون اینکه قبلتر افغانستانیها در خام فروشی مواد معدنی سنگآهن معادن خود مقاومت میکردند، گفت: برای این موضوع، نشستی با مقامات و تجار افغانستانی داشتیم و با ایده، برنامه و عمق فکری در آن شرکت کردیم و سپس ملابرادر و نورالدین عزیزی از افراد تأثیرگذار این موضوع در هیات حاکمه افغانستان به ایران دعوت شدند و از ذوبآهن و فولاد مبارکه اصفهان و شرکتهای صنعتی معدنی و معادن سنگآهن سنگان خواف بازدیدی داشتند که در آن بازدید، با زیرساختهای فرآوری زنجیره فولاد ایران و زیرساختهای مورد نیاز برای فرآوری مواد معدنی معادن سنگآهن افغانستان بیشتر آشنا شدند و مواضعشان تعدیل و قرار شد بخشی از مسیر را در سقفی خاص در خام فروشی طی کنند.
توکلی رودی از انجام مذاکرات پیاپی با مسئولان و تجار افغانستانی خبر داد و گفت: تلاش داریم با همکاری وزارت امور خارجه و استانداری خراسان رضوی همایش مشترکی با آنها در ایران و در راستای رفتارهای اعتمادسازی و مبادلات کالاهای صادراتی برگزار کنیم تا با ظرفیتهای ترانزیتی، انرژیهای تجدیدپذیر، صنایع استخراج و فرآوری مواد معدنی و دانش فنی ایران آشناتر شوند و بهرهمندی از ظرفیتهای همدیگر را داشته باشیم که این خود سبب توسعه مراودات اقتصادی میشود.
وی همچنین بر تکمیل طرح اتصال ریلی خواف و افغانستان تأکید کرد و گفت: این ظرفیت ریلی از حدود ۴ سال قبل مغفول مانده و پیشرفت آن تا این مرحله حاصل تلاش نمایندگان و برخی فرمانداران اسبق است. اکنون راهآهن خواف به هرات تا روزنک افغانستان فعال و حمل کالا انجام میشود و از روزنک تا رباط پریان در حال انجام است و به زودی به پایان میرسد و از رباط پریان تا پشت فرودگاه هرات نیز توسط شرکت افغان ژرمن انجام خواهد شد.
توسعه افغانستان از محور خواف میگذرد
عضو شورای عالی معادن کشور گفت: در تلاش هستیم تا به افغانستانیها در حوزه معادن کمک کنیم، همچنین تصمیم داریم ایستگاه و پایگاه لجستیکی برای حمل کالا و مواد معدنی افغانستان در منطقه خواف ایجاد کنیم که با این کار ادامه روند توسعه افغانستان از محور خواف میگذرد.
توکلی رودی گفت: در نظر داریم در منطقه صفر مرزی خواف ایران و شمتیغ افغانستان، بندر خشک اقتصادی با ایستگاه لجستیک بارانداز و انبارداری راهاندازی کنیم اما چون در حال حاضر این نقطه زیرساختهای لازم همچون برق، آب، گاز و غیره را ندارد پیشبینی شده فعلاً این ایستگاه در ایستگاههای خواف یا سنگان فعال شود.
وی افزود: حمل بار در مسیر ریلی خواف ایران به هرات افغانستان، ظرفیت سالانه ۶ میلیون تنی دارد که مصمم هستیم یک میلیون تن آن را عملیاتی کنیم، همچنین سعی داریم حجم مبادلات کالا را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با تکمیل این طرح، افغانستان که محصور در خشکی است به چین، ترکیه، ترکمنستان و برخی کشورهای اوراسیا، دروازههای اروپا و آبهای خلیجفارس و عمان دسترسی مییابد. علاوه بر اینکه اقتصاد آن با ایران پویاتر میشود هم اشتغالزایی، رشد اقتصادی، ارتقای امنیت و خروج از بنبست برای خواف رخ میدهد.
شهرستان مرزی خواف با ۴ بخش، ۶ شهر، ۸۵ روستا، ۱۷۵ هزار نفر جمعیت و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و پهنه معدنی و صنعتی سنگآهن سنگان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز خراسان رضوی قرار دارد.
انتهای پیام