شناسهٔ خبر: 71003612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یونس شکرخواه در نشست خبری جشنواره رسانه‌ای جاده سبز:

فضای وب در زمینه سرعت از رسانه‌ها جلو زده است

در نشست خبری جشنواره رسانه‌ای جاده سبز که با حضور یونس شکرخواه، فریدون صدیقی، فریدون عموزاده، حمیدرضا بیدقی، آناهیتا درگاهی و فواد بابان از چهره‌های مطرح رسانه ای و داوران این جشنواره برگزار شد، مسائل مرتبط با برگزاری جشنواره‌های رسانه ای بررسی شد.

صاحب‌خبر -

یونس شکرخواه، از اساتید مطرح روزنامه نگاری و داور این جشنواره در نشست خبری جشنواره رسانه‌ای جاده سبز گفت: اینکه شاخه‌های تخصصی جای رگه اصلی اتفاقات روزنامه‌نگارانه را می‌گیرند کاملا مبحثی به جا است. اما نمی‌توان از تمامی سازمان‌ها درخواست کرد که هیچ جشنواره‌ای برگزار نکنند تا روزنامه‌نگاران به این امر بپردازند. در دهه‌های گذشته بیشتر سمینارها در حوزه آسیب‌شناسی مطبوعات برگزار شده است. باید توقعات هر مراسم را جداگانه بررسی کرد؛ کنگره، سمینار، جشنواره و... هرکدام اهداف متفاوتی دارند. هدف جشنواره دیده شدن، برانداز کردن و نمره دادن است.

وی بیان کرد: اکنون اگر فقط اخبار فوری آن اسپات را در خبرگزاری‌ها پیگیری کنیم، حوزه مطبوعات با شکست مواجه خواهد شد. زیرا اینترنت خبرنگاران را از این فضا دور کرده است. باید کلیشه‌های معمول را بشکنیم و از قالب‌های تکراری دوری کنیم.

وی افزود: در زمینه آثار باید به دو نکته توجه کنیم. اول اینکه آثار را به چه شکلی می‌بینیم؟ هیئت داوران با دبیر جشنواره گفت‌وگوهایی در زمینه مشکلات جشنواره داشته است. شاید بهتر بود داوری اولیه جشنواره به صنف سپرده می‌شد و داوران در مرحله بعدی وارد می‌شدند. دوم اینکه چرا دیده نمی‌شویم؟ خبرگزاری‌های بسیاری در این زمینه تحولاتی را رقم زده‌اند که قابل توجه است. ایسنا بستر را برای دانشجویان باز کرده و این یک پیشرفت بزرگ علمی است. البته گسترش اینترنت و بصری شدن فضا کار خبرگزاری‌ها را مختل کرده است.

شکرخواه گفت: باید به حوزه تحلیل ورود کنیم تا پیشرفت کنیم. چرا نوع سرمای تبریز فرق کرده است؟ چرا هتل‌های قدیمی تبریز مهم است؟ مردم به تحلیل و بصریات علاقه دارند. باید ابداعاتی در این زمینه ایجاد کنیم. زمیانی بیشترین تیراژها را داشتیم چون به جای توجه به اتفاق، به تحلیل آن می‌پرداختیم. باید عرصه تحلیل را گسترش دهیم و آسیب‌شناسی کنیم. همیشه تولید محتوای کم دلیل عدم مشارکت مردمی است.

وی ادامه داد: فرصت انتقال تجارب نسلی را باید فراهم کنیم. گسستی که میان نسل‌ها به وجود آمده است بسیار آسیب‌زننده است. در نسل جدید خبرگزاری‌ها به مضمون و ساختار توجهی نمی‌شود. باید به تحولات نسلی توجه بیشتری کنیم. شاید در زمینه اعتمادسازی هنوز اعتبار داشته باشیم اما فضای وب در زمینه سرعت از ما جلو زده است که باید چاره‌ای برایش بیندیشیم تا شکست نخوریم. حتی در زمینه ساختار نوشتاری نیز باید دقت بیشتری داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه تبریز توانسته است یک نیابت ملی به خودش بگیرد، بیان کرد: جشنواره جاده سبز اتفاق بزرگی است. این فرآیند کم و کاستی‌هایی دارد اما باز هم اتفاق بزرگی است که این چنین مورد استقبال و توجه مخاطبین قرار گرفته است. تبریز شهری زیبا، پر از سوژه و پر پتانسیل است که می‌تواند در بسیاری حوزه‌ها پیشتاز باشد. این یک ثروت غیر قابل کتمان است. امیدواریم در تجربه‌های آینده پیشرفت روزافزون داشته باشیم.

رسانه‌ها مرجعیت و جایگاه پیشین خود را از دست داده‌اند

فریدون صدیقی، روزنامه نگار پیشکسوت و داور بخش رسانه‌های مکتوب جشنواره جاده سبز در ادامه نشست به دلایل عدم فراگیری جشنواره‌ها مانند دهه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: شیوه برگزاری جشنواره‌های سراسری تغییر کرده و اکنون بیشتر خانه مطبوعات این جشنواره‌ها را اداره می‌کند. متاسفانه رسانه‌ها مرجعیت و جایگاه پیشین خود را از دست داده‌اند. تیراژ روزنامه‌ها، مخاطبان سایت‌ها و خبرگزاری‌ها همگی کاهش پیدا کرده‌اند که این عوامل در تولید آثار نیز دخیل هستند.

وی بیان کرد: در تخصصی بودن قضاوت داوران جشنواره‌ها هیچ شکی وجود ندارد، اما آیا تمام آثاری که به جشنواره‌ها می‌رسند واجد شرایط و ویژگی‌هایی هستند که مانند گذشته پس از پایان جشنواره، مقاله یا کتابی از این آثار منتشر شود؟ فضای مجازی باعث شده است که فضای جشنواره‌ای کیفیت پیشین خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این امر ابتدا باید به خودمان باور داشته باشیم تا جامعه علمی نیز این پدیده را جدی بگیرد. صاحبان مطبوعات باید به تسریع این فرآیند کمک کنند.

وی ادامه داد: مشکل مخاطب، دیده نشدن است؛ زیرا در این تولید انبوه خوانده و شنیده نمی‌شود. موضوعی را باید انتخاب کرد که برای مخاطب باشد و بتواند در تمامی حوزه‌ها به نیازهای مخاطب پاسخ دهد. همچنین محتوای موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد. صرفا جسورانه بودن موضوع نمی‌تواند کیفیت را بالا ببرد. برای مثال در حوزه طلاق به جز تحلیل آماری محتوای دیگری نداریم. نه گزارش کارشناسی نه گزارش هزینه‌ای نه حتی گزارشی از افرادی که طلاق گرفته‌اند.

صدیقی گفت: مورد دیگر ساختار است. باید نوشتن را بلد باشیم. بدانیم ساختار گزارش ما تحلیل است، آماری است، گزارش سفر است و با غیره، باید به این ساختارها توجه بیشتری داشته باشیم.

گاهی هدف جشنواره تلنگر زدن به جامعه یا مسئولین است

فریدون عموزاده، از روزنامه نگاران مطرح نیز در این نشست اظهار کرد: هدف برگزاری هر جشنواره متفاوت است؛ نسبت به رویکرد هر جشنواره، ساختار آن شکل می‌گیرد. اگر هدف بحث‌های بنیادین در موضوع مربوطه باشد، کنفرانس‌های آکادمیک و مقاله‎‌های معتبر علمی نیاز است که ماحصل آن یک محصول علمی مانند کتاب باشد. گاهی هم هدف جشنواره تلنگر زدن به جامعه یا مسئولین است تا توجه بیشتری به آن موضوع داشته باشند. آثار ارسالی به جشنواره جاده سبز نیز این هدف را به خوبی اجرا کرده بودند. هرچند این اولین جشنواره در این حوزه است اما امیدواریم در آینده با افزایش این برنامه‌ها، بازتاب این آثار را چه در جامعه و چه در میان مسئولین ببینیم.

اکنون لغت جشنواره تغییر ماهیت داده است

حمیدرضا بیدقی، نویسنده و از داوران جشنواره نیز در این جلسه اظهار کرد: اکنون لغت جشنواره تغییر ماهیت داده است. جشنواره‌ها شاخه‌های متفاوت و رویکردهایی نو به خود گرفته‌اند که البته نتایج مثبتی هم دارد. برای مثال در این جشنواره از اقصی نقاط کشور و سنین مختلف آثاری داشتیم که واقعا شگفت انگیز بودند. این آثار باید در چنین جشنواره‌هایی دیده شوند و دیگر رویکردهای کلاسیک پاسخ‌گوی شرایط کنونی نیستند. در تمام دنیا جشنواره‌ها به این مسیر تغیر رویکرد داده‌اند. این مسیر است که به تمامی افرادی که از امکانات مناسبی برخوردار نیستند شانس دیده شدن بدهد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است تمامی این آثار به نتیجه نرسند، افزود: آثاری بودند که واجد شرایط پیشرفت در این مسیرند اما از آثاری که سطح پایینی دارند نمی‌توان توقع ماندگاری داشت. ما طراح خوب زیاد داریم اما بستری برای پیشرفت آنان در بخش دولتی فراهم نیست. این جشنواره از استانداردهای بسیار خوبی پیروی می‌کند. چنین جشنواره‌ای که از استانداردهای بالایی برخوردار است، حتی در تهران نیز برگزار نشده است اما تبریز در این مسیر پیشگام شده است. ما نیز به دقت و وسواس این آثار را بدون توجه به پیشینه آنها داوری کردیم که پس از پایان جشنواره در کاتالوگ‌های مربوطه خواهید دید.

آناهیتا درگاهی، بازیگر و داور جشنواره نیز در این نشست گفت: طبقه بندی آثار کمک شایانی به تداوم جشنواره‌ها می‌کند. موضوع راه، تصادف و... جذابیت بالایی دارد که در تمامی شاخه‌ها به خصوص سینما می‌تواند پتانسیل بالایی داشته باشد. اگر پرداخت درستی نسبت به این موضوع داشته باشیم مطمئنا مخاطب را با خود همراه خواهیم کرد.

فواد بابان، هنرمند پیشکسوت، در ادامه این جلسه گفت: پوستر جشنواره بار معنایی بالایی دارد که به شخصه برای خود من جذابیت بالایی دارد. این جشنواره مطمئنا تداوم پیدا خواهد کرد. آینده این مسیر روشن است. تلفیق هنر چندرسانه‌ای با جاده‌ای سبز مخاطب بالایی خواهد داشت. خصوصا در تبریز که شهر اولین‌ها است. از جغرافی گرفته تا مبارزانش، نمودی خاص به تبریز داده‌اند.

 دبیر جشنواره رسانه‌ای ملی جاده سبز در ابتدای نشست خبری آئین اختتامیه این جشنواره که عصر شنبه در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار می شود، از ارسال  ۷۹۵ اثر به این جشنواره خبر داد و گفت: بخش چندرسانه‌ای با ۳۴۷ اثر، پر استقبال‌ترین بخش جشنواره بود.

فرید حیدری بیان کرد: بخش گرافیک با ۲۷۶ مورد و بخش رسانه‌های مکتوب نیز با ۱۷۲ اثر، بخش‌های دوم و سوم جشنواره از نظر استقبال بوده‌اند. همچنین استان تهران با ۱۱۴ اثر در رتبه اول مجموع آثار ارسالی است. آذربایجان شرقی با ۷۷ اثر استان دوم و کردستان با ۷۶ اثر رتبه سوم هستند.

وی ادامه داد: برگزیدگان امروز با تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر خواهند شد که ۱۷ نفر به انتخاب داوران در این بخش حضور دارند؛ اما به دلیل کیفیت بالای آثار ارسالی به جشنواره و نظر داوران، ۸ اثر نیز به عنوان آثار قابل تقدیر، به این بخش راه یافته‌اند. هر بخش رشته‌های مختلفی دارد که در هر زیرشاخه آن تنها یک اثر برگزیده تقدیر می‌شود.

انتهای پیام